Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Beste forum-leden,
Momenteel doe ik een stage in Grenoble en ben hier met mijn BX Deauville naartoe gereden. Uiteraard voor vertrek heb ik alle systemen grondig gecontroleerd en flink geinvesteerd om m’n BX betrouwbaar te krijgen. Ik heb de LHM ververst en filters verschoond, 4x nieuwe Michelin Energy, nieuwe draagarmlagers achter, nieuwe ditributie-riem, nieuwe koppakking, nieuwe klepdeksel + pakking en nieuwe remslangen. Ik heb deze BX werkelijk van haar ondergang gered Vorige (en eerste) eigenaar heeft haar voor de verkoop verwaarloosd…
Maar helaas ben ik het koel-systeem vergeten te checken want ik veronderstelde dat dit wel in orde zou zijn…
Afgelopen weekend bezocht ik Geneve en op de terugweg had ik een lek in een koel-slang welke vanaf de verwarmings-slang naar het gasklephuis gaat (de dunne slang vanaf de ontluchtingsschroef). De Franse pech-hulp kon dit repareren door het uiteinde van de slang eraf te knippen (waar het lek zat) en weer te monteren. Daarna ontlucht en, onbelast, naar 6000 rmp om de fan te laten aanslaan, wat een methode!! Ik dacht even dat dit opnieuw mijn koppakking ging kosten… Maargoed, ik was blij dat ik met mijn eigen auto terug naar Grenoble kon rijden.
Echter, het koel-systeem is gevuld met water door de Franse pech-hulp en ik wil aankomend weekend het koelsysteem verversen en vullen met koelvloeistof.
Dus hier mijn vraag:
Ik heb gelezen in mijn Haynes-boek dat een K1G motor (dus van mijn BX Deauville 1.4i U9) maar 1 ontluchtingsschroef heeft, op de verwarmingsslang (zie bijlage), klopt dit?
Bovendien, is het mogelijk om het systeem enigszins te spoelen voordat ik hem weer ga vullen? Omdat ik op stage ben en verblijf in een studenten-complex, ben ik niet in het bezit van een tuinslang of iets dergelijk.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp! Wanneer dit alles goed verloopt kan ik mijn planning ongewijzigd laten en nog vele “cols” van +2500 meter rijden en steden bezoeken.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Bovenop de radiateur is ook een ontluchtings schroef, nr. 15 op je foto.
Die heeft bij mij altijd perfect gefunctioneerd bij ontluchten.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Dank voor uw reactie!
Dus bij ontluchten zijn alleen deze twee (nr.2 en nr. 15 op foto) ontluchtings-schroeven nodig?
Klinkt eenvoudig…
Ik kan me herinneren dat de 205 met 1.4 carb. K1G motor, meerdere ontluchtings-schroeven had, ook op het blok zelf…
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik doe het alleen met nr. 15.
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Voor het ontluchten: eerst de schroef op de radiateur openen tot deze overstroomt op dit punt. Dan de tweede ontluchtings-schroef openen (die zou op het thermostaat-huis moeten zitten) en weer vullen tot ook deze overloopt. Daarna de derde ontluchtingsschroef openen, op de verwarmingslang. Ook weer doorvullen tot overstromen. Weer dicht maken, motor starten en warm draaien (met geopende dop van de radiateur) totdat de fan aanslaat, onderwijl eventueel kvs blijven bijvullen. Daarna zul je hoogstwaarschijnlijk nog wel een keer de waarschuwing “kvs niveau te laag” zien verschijnen. TU-motoren zijn nogal draken om te ontluchten. Hou het niveau goed in de gaten, en ook of de fan aanslaat. Bij een (grote) luchtbel in koelcircuit zal de fan namelijk niet aanslaan, en als je dit te laat opmerkt kost het je een koppakking.
Succes.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik heb er nooit problemen mee.
Dop er inderdaad af laten en vullen met draaiende motor en de schroef op de radiateur zo af en toe los draaien tot er koelvloeistof uitkomt.
Nooit last gehad van luchtbellen o.i.d of dat het niet wil.
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Uitzonderingen bevestigen de regel, zeggen ze.
Overigens, ter info voor de topic-starter: het motor-type van jouw Deauville is KDZ of KDY. De K1G is de TU met carburateur.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Heb gisteren eens goed gezocht maar op mijn thermostaat-huis kan ik geen ontluchtings-schroef vinden. Waar zou die moeten zitten? Aan de zijkant of bovenop? Ik denk dan inderdaad dat ik een KDY motor heb aangezien het injectie is, maar ik de Haynes service manual spreken ze alleen over de K1G voor 1.4 motoren na 1988. Dit is dan inderdaad wel een carburateur-versie. Maar als mijn motor meerdere ontluchtingspunten heeft, wil ik ze wel vinden voordat ik aan de klus ga beginnen…
Dit is mijn voorlopige plan:
1) Verwarming op heetste stand, dikke slang onderaan radiateur losmaken, koelvloeistof opvangen in bak, wanneer koelvloeistof begint met stromen ontluchtingsschroeven demonteren.
2) Radiateur spoelen
3) Slang weer monteren, starten met vullen koelvloeistof
4) Wanneer koelvloeistof uit de ontluchtings-opening van de radiateur komt, deze dichtdraaien
5) Doorgaan met vullen en wanneer koelvloeistof uit de ontluchtings-openingen van de verwarmings-slangen komt, deze ook dichtdraaien
6) Daarna motor starten en wanneer nodig koelvloeistof bijvullen
7) Wanneer peil stabiel is, motor opwarmen en wachten totdat de fan aanslaat
8) Dan stukje in de Franse Alpen gaan rijden en peil checken
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik zou me niet al te druk maken over water in het systeem, koelvloeistof bestaat immers ook voor een groot deel uit water…
Als er echter veel rommel uit je systeem komt zou je ervoor kunnen kiezen om het eerst (een paar keer) te vullen met water of een spoelmiddel en daarna nog een keer water om uiteindelijk alles weer leeg te laten lopen en te vullen met KVS.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Ik ga denk ik inderdaad eerst een keer het systeem met water vullen, hierdoor kan ik een keer “oefenen” en is het systeem hopelijk schoner nadat ik het voor de 2e keer ververs met koelvloeistof.
Maar uiteindelijk wil ik wel echt het water eruit en degelijke koelvloeistof erin!
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Water helpt niet of nauwelijks tegen vervuiling, want het ontvet niet en helpt ook niks tegen ketelsteen. Daarnaast is kraanwater relatief rijk aan kalk, en het water in KVS zit geen kalk. Schiet je dus weinig mee op. Koop dan bij de Action voor een habbekrats wat hele goedkope KVS, oefen daarmee en gooi er dan ‘echte’ KVS in.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
Bedankt voor de tip! Ga ik zeker doen!
Maar dat wil dus zeggen dat koelvloeistof reinigend werkt?
Als je toch wil oefenen kan je er in plaats van goedkope KVS ook door gekookt water in gooien, is al een stuk beter dan gewoon kraanwater.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Maarten_v_S schreef:Maar dat wil dus zeggen dat koelvloeistof reinigend werkt?
Nee, ik zeg dat water niet-reinigend is KVS is dermate van samenstelling dat het systeem er niet of nauwelijks door zal vervuilen, mits het geregeld ververst is/wordt. Hoe ouder de vloeistof, hoe meer het zal gaan vervuilen. Regelmatig verversen (termijnen verschillen per model) zorgt ervoor dat vervuiling en ketelsteen binnen de perken blijft.
Tip: in je Haynes staan als het goed is ook allerlei vervangings- en verversingstermijnen. En als het koelsysteem geschikt zou zijn voor water, waarom gebruiken we dan nog altijd koelvloeistof? Er hoort KVS in, dus geen water. Je gooit immers ook geen frituurvet in je oliecarter.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 17-09-2010
- ID/DS DSuper 5
- BX Deauville
- XM Turbo C.T.
- C5 2.2 HDi Exclusive
OK, ik was ook zeker niet van plan met water in mijn koel-systeem rond te gaan rijden, laat staan frituurvet in de oliecarter… Maar ik wilde water gebruiken om extra prut eruit te halen door het erin te gooien en meteen weer eruit te halen. In zo’n korte tijd zullen de negatieve effecten van water weinig invloed hebben. Maar ik ga morgen bij de Carrefour Grenoble zoeken naar goedkope KVS om te spoelen en afhankelijk van de prijs zal ik met deze goedkope KVS- of met water spoelen.
Wanneer iemand meer weet over het aantal en de locatie’s van de ontluchtingspunten van een 1.4i KDY TU3 motor of de verversprocedure voor dit blok, hoor ik het graag.