Distributieriem vervangen?
Erik BX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-06-2011

- BX BX 19 TGI U9
Gepost: 30 juni 2011 01:36 PM

Beste forum-lezers,

Ik gebruik dit forum al een tijdje als referentie, maar heb zelf nog nooit een vraag gesteld. Dat ga ik nu wel doen, want ik wil een beroep doen op jullie wijsheid Smile

Mijn BX 1.9 uit ‘92 heeft een distributieriem die voor het laatst vervangen is op 15-04-2002 bij een km stand van 100.000.

Het is nu ruim 9 jaar later, en de km stand staat op 135.000km.

Moet deze dan niet hoognodig vervangen worden? En wat zijn normaalgesproken de richtlijnen hiervoor?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25576
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 juni 2011 02:23 PM
  [ # 1 ]

Een distributie riem gaat gemiddeld 100.000 km mee. Hij wordt vaak preventief vervangen na 80.000km. stilstaan is niet goed maar ook niet heel slecht. Ik zou me geen zorgen maken en op stand 170.000 er maar eens aan gaan denken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 30 juni 2011 03:42 PM
  [ # 2 ]

Ehm, de meeste riemen kennen, naast de km-stand, ook een vervangingstermijn in jaren, doorgaans ergens tussen 6 en 10 jaar. Als het ding er 9 jaar omheen zit dan wordt het wat mij betreft toch stilaan wel tijd om aan vervanging te gaan denken; daarbij gemeld dat ik niet op de hoogte ben van de vervangingstermijn qua km’s en tijd van de betreffende riem.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 30 juni 2011 03:43 PM
  [ # 3 ]

Ik zou ‘m vervangen vanwege de leeftijd.

Profiel  
 
Erik BX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-06-2011

- BX BX 19 TGI U9
Gepost: 30 juni 2011 03:52 PM
  [ # 4 ]

Maarja, dat gaat natuurlijk wel wat kosten. Ik kan het niet zelf, dus zal hem naar de citroën-dealer moeten brengen. Een schatting wat het gaat kosten?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 30 juni 2011 04:06 PM
  [ # 5 ]

Een garage waar ze dit aan de lopende band doen is Hegru in Veldhoven. Ze noemen op hun site een bedrag van 125 euro voor het vervangen van een d-riem van een BX. Dit zal dan wel exclusief materiaal zijn, maar dan is het nog een schijntje. Aan onderdelen zou je misschien nog 120 euro kwijt zijn. Stel dat je voor 250 euro klaar bent, dan mag je niet klagen.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 30 juni 2011 04:14 PM
  [ # 6 ]

Ik heb gehoord dat het vervangen van de d-riem wel een stukje duurder is.
Ik zat meer aan de 500 euro te denken, omdat de hele motor er natuurlijk uit moet om hem te vervangen.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 30 juni 2011 04:24 PM
  [ # 7 ]

Er is een groot verschil in onderdelenprijzen en arbeidskosten tussen een merkloze kleine garage, een specialist en een dealer. Veel kleine garages en specialisten zitten qua arbeidsloon zo rond de 50 a 60 euro per uur, de dealer zit volgens mij doorgaans op zo’n 95 euro per uur. Bovendien weet de gemiddelde specialist tegenwoordig meer van een oude BX met dito techniek dan de gemiddelde monteur bij de dealers. Niet voor niets gaan veel liefhebbers van oudere modellen niet meer naar de dealer voor dergelijke klussen. En waar hoor je die prijzen? Hier wemelt het van de praktijkervaring. En idd, als je een moderne auto van nu naar de dealer brengt voor zoiets dan gaat het die kant op, maar nogmaals: dealers zijn beduidend duurder dan specialisten en kleine garages. Het is vrij simpele standaardtechniek, dus geen enkele reden om hiervoor per se naar de dealer te moeten.

Enne… de motor eruit? Hoe kom je daar bij? De meeste motoren van oudere auto’s kunnen er gewoon inblijven, ruimte zat. Vergeet trouwens niet de waterpomp en spanrol(len) mee te vervangen en eventueel kleppen te stellen.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 30 juni 2011 04:29 PM
  [ # 8 ]

Hoe ik aan die informatie kom. Bij mij thuis staan er 3 citroen’s. Zelf heb ik sinds kort een BX Deauville, mn moeder heeft een saxo en mn vader een C5. Alle drie de autos zijn bij dezelfde specialist gekocht en in onderhoud. Kort geleden moest bij de saxo de distributie riem vervangen worden, en dat kostte toen 500 a 600 euro. Maar dat is natuurlijk al een nieuwere auto, maar ik dacht dat dat bij alle autos het zelfde laken en pak was.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 30 juni 2011 04:32 PM
  [ # 9 ]

Hegru doet veel van dit soort werk, dus kunnen ze het snel en vandaar de lage prijs. Ik heb overigens nog nooit een motor eruit gehaald om de distributieriem te vervangen (bij een BX). Als je het een paar keer gedaan hebt krijg je er handigheid in en ben je de volgende keer zo klaar. Die 120 euro aan onderdelen was inclusief waterpomp.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 30 juni 2011 04:42 PM
  [ # 10 ]

Wat je bij auto’s van nu vaak ziet is dat de boel zo vol zit met motor en elektronica dat er idd geen ruimte meer is voor het sleutelen. Dan moet het blok er uit, wat natuurlijk veel meer arbeid kost.

Maar goed, terug naar de oorspronkelijke vraag. Riempje zit nog lang niet aan z’n kilometers, maar is al wel 9 jaar oud. Vervangen of niet? En iemand die de exacte vervangingstermijnen weet voor de BX 1.9 van de TS?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 30 juni 2011 04:43 PM
  [ # 11 ]
Marviin schreef:

Kort geleden moest bij de saxo de distributie riem vervangen worden, en dat kostte toen 500 a 600 euro..

haha da’s max 2 uurtjes werk….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 30 juni 2011 04:46 PM
  [ # 12 ]
Marviin schreef:

Hoe ik aan die informatie kom. Bij mij thuis staan er 3 citroen’s. Zelf heb ik sinds kort een BX Deauville, mn moeder heeft een saxo en mn vader een C5. Alle drie de autos zijn bij dezelfde specialist gekocht en in onderhoud. Kort geleden moest bij de saxo de distributie riem vervangen worden, en dat kostte toen 500 a 600 euro. Maar dat is natuurlijk al een nieuwere auto, maar ik dacht dat dat bij alle autos het zelfde laken en pak was.

Zelfs bij een C5 3.0 V6 hoeft de motor er niet uit voor een distributieriemvervanging. Bij een BX is dit goed zelf te doen. Ben je ongeveer een 2 tot 3 uurtjes mee bezig en dan kost het alleen de materiaalkosten, inclusief waterpomp/ spanrol en koelvloeistof zal je dan zo’n 100 tot 125 euro kwijt zijn. Controleer dan meteen even de multieriem, die zal inmiddels ook wel een beetje uitgedroogd zijn.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
macnail
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 856
Geregistreerd: 11-07-2004

Gepost: 30 juni 2011 04:48 PM
  [ # 13 ]
Marviin schreef:

Hoe ik aan die informatie kom. Bij mij thuis staan er 3 citroen’s. Zelf heb ik sinds kort een BX Deauville, mn moeder heeft een saxo en mn vader een C5. Alle drie de autos zijn bij dezelfde specialist gekocht en in onderhoud. Kort geleden moest bij de saxo de distributie riem vervangen worden, en dat kostte toen 500 a 600 euro. Maar dat is natuurlijk al een nieuwere auto, maar ik dacht dat dat bij alle autos het zelfde laken en pak was.

Wat betreft de Saxo, als het een 1.1i of een 1.4i is, dan is dat ongeveer dezelfde motor als in je Deauville ligt. Bij de Deauville is het vervangen van een D-riem een fluitje van een cent.

11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 30 juni 2011 05:27 PM
  [ # 14 ]
Marviin schreef:

Hoe ik aan die informatie kom. Bij mij thuis staan er 3 citroen’s. Zelf heb ik sinds kort een BX Deauville, mn moeder heeft een saxo en mn vader een C5. Alle drie de autos zijn bij dezelfde specialist gekocht en in onderhoud. Kort geleden moest bij de saxo de distributie riem vervangen worden, en dat kostte toen 500 a 600 euro. Maar dat is natuurlijk al een nieuwere auto, maar ik dacht dat dat bij alle autos het zelfde laken en pak was.

Als die specialist jullie heeft verteld dat de motor eruit moet voor de distributieriem dan zou ik maar eens een andere specialist gaan zoeken Smile

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Erik BX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 30-06-2011

- BX BX 19 TGI U9
Gepost: 30 juni 2011 05:53 PM
  [ # 15 ]

Ik zal hem laten vervangen bij Hegru. Bedankt voor jullie hulp.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook