Motorstoring BX 1.9 TZI
bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-09-2008

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 17 juni 2011 06:45 PM

Mijn BX 1.9 TZI break startte slecht. Er zit een bosch ECU in, en met de sleutel methode de ECU uitgelezen. Hier kwam code 14 uit. Temp sensor koelvloeistof. Deze vervangen door een nieuwe, draden doorgemeten en nog steeds code 14 en slecht starten. Omdat we nu toch aan de ecu begonnen te twijfelen, deze vervangen door een exemplaar uit een peugeot 205 GTI (met het zelfde nummer). Startproblemen zijn opgelost, alleen nog steeds een motor storing code. Nummers 42 en 52.

Nummer 42 is injectie circuit, en ik weet niet welk onderdeel ik dan aan moet denken.
Nummer 52 is de lambda sonde, heb echter geen idee hoe ik deze kan meten.

Weet iemand hoe ik de storingen van nummer 42 en 52 kan onderzoeken?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
citroenbxcx
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005

- BX 1600 tzi automaat
Gepost: 19 juni 2011 08:13 PM
  [ # 1 ]

Heb je ook al eens geprobeert de accu polen er een tijdje af te gooien dat hielp bij mijn 1900 tzi toen wel goed, dan kan hij even resetten

Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000

Profiel  
 
peter777
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-06-2011

Gepost: 20 juni 2011 09:21 PM
  [ # 2 ]

Ik help mee met storing zoeken aangezien eigenaar paar dagen op pad is.

Vandaag ecu gereset. Hielp helaas niks.

Storings code die terug blijft komen is 42

Ook ontdekt dat de spoel contacten van het relais niet genoeg stroom krijgen. Ik meet 12V op de contactpunten in de stekker, maar zodra ik er een relais in druk (nieuwe) dan valt de spanning weg.

Lus ik de brandstof pomp rechtstreeks door dan start de auto zonder problemen. (maar die code 42 blijft wel)

Dit is geen handige oplossing omdat die pomp dan altijd aanstaat.

Ontsteking is er dus wel
Auto start met overbrugging van het relais, maar dan draait de pomp dus constant.


Iemand een idee wat het verband kan zijn?
Waar komt de voeding van het brandstof relais vandaan? Denk dat ik het probleem daar ergens moet zoeken.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 juni 2011 09:30 PM
  [ # 3 ]

Die voeding komt direct van het contactslot. M.i. hou je een paar mogelijke dingen over: slechte contacten (stekkers!!), defect relais, defect slot, slechte accu, slechte dynamo, slechte massa. Code 42 geeft waarschijnlijk aan dat de benzine-druk te laag is (storing injectie-circuit), hetgeen zou kloppen als de pomp niet lekker aangestuurd wordt. Meten = weten…

[edit] Pomp zelf kan ook stuk zijn, bedenk ik net. Of het benzinefilter zit dicht, kan ook nog.

Profiel  
 
peter777
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-06-2011

Gepost: 20 juni 2011 10:06 PM
  [ # 4 ]
Hilko16TZI schreef:

Die voeding komt direct van het contactslot. M.i. hou je een paar mogelijke dingen over: slechte contacten (stekkers!!),

defect relais, Is nieuw en schakelt wel als ik de spoel rechtstreeks op de accu zet
defect slot,  nog niet gechecked
slechte accu,  nieuw, en de startmotor draait ook lekker vlot door
slechte dynamo, Nieuw, geeft ruim 13 volt tijdens draaien motor
slechte massa. Nog niet gechecked
Code 42 geeft waarschijnlijk aan dat de benzine-druk te laag is (storing injectie-circuit), hetgeen zou kloppen als de pomp niet lekker aangestuurd wordt. Meten = weten…Wordt deze druk gemeten bij de drukregelaar oid?

[edit] Pomp zelf kan ook stuk zijn, bedenk ik net. Of het

benzinefilter zit dichtnieuw Wink, kan ook nog.

Het relais zou iig 2 seconden bekrachtigd moeten zijn zodra ik het contact omdraai volgens mij om druk op te bouwen. Dit gebeurt helaas niet Sad. Dus de pomp krijgt niet de kans om druk op te bouwen. Zit toch sterk te denken aan een slechte massa aangezien er wel 12v meetbaar is op de relais stekker in niet bekrachtigde toestand (dus zonder relais)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 juni 2011 11:10 PM
  [ # 5 ]

Je zou met een externe drukmeter, aangesloten op de benzineleiding, de druk kunnen meten. Volgens mij moet dat voor een multi-point injectie BX 3 bar zijn. Eenvoudiger is misschien een proefje met een ander contactslot. Kun je dat vast uitsluiten. Hiervoor hoef je het bestaande slot niet uit te bouwen, maar alleen de witte en bruine stekker uit de zekeringkast te verwijderen en de stekkers van het andere slot er even in te stoppen.

Contactsloten van Citroëns staan niet bekend om hun levenslange goede werking… Laughing

Profiel  
 
bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-09-2008

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 30 juni 2011 08:12 PM
  [ # 6 ]

Hoi hoi,

contact slot vervangen en het brandstof relais. Helaas geen verbetering. Zit eraan te denken om de bekabeling naar de computer en de startonderbreker uit te pluizen misschien dat het hierin kan zitten.

Het relais is massa geschakeld, en deze schakeling komt volgens mijn schema uit de computer. Deze massa schakelt niet zodra ik de sleutel omdraai. Geef ik het relais een eigen massa dan schakelt deze wel, alleen blijft hij continue pompen ook al draait de motor niet.

Iemand nog heldere ideeën? Smile

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 juli 2011 08:37 AM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 01 juli 2011 09:32 AM
  [ # 8 ]

Zie de startpost Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-09-2008

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 01 juli 2011 10:49 AM
  [ # 9 ]

na drie maanden klooien en sarcastisch frans praten tegen de auto, voelde zich waarschijnlijk in zn o’tje genomen heeft ie toch zn diepste geheim bloot gegeven…. Razz een doorgebrand koperspoor op de printplaat van de ecu. Doorgelust met dun draadje naar de pin toe, aangesloten, starten, draaien… perfect! bedankt voor al jullie reacties

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 01 juli 2011 05:12 PM
  [ # 10 ]

de oorzaak was ...... en het gevolg daarvan was dat er een doorgebrand koperspoor op de printplaat van de ecu zat?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 juli 2011 10:27 PM
  [ # 11 ]
japv schreef:

Zie de startpost Wink

Kijk maar onder jouw post Wink

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 juli 2011 10:28 PM
  [ # 12 ]
bxthomasbx schreef:

na drie maanden klooien en sarcastisch frans praten tegen de auto, voelde zich waarschijnlijk in zn o’tje genomen heeft ie toch zn diepste geheim bloot gegeven…. Razz een doorgebrand koperspoor op de printplaat van de ecu. Doorgelust met dun draadje naar de pin toe, aangesloten, starten, draaien… perfect! bedankt voor al jullie reacties

Ik vroeg het nog… al een andere ECU geprobeerd? Laughing

Fijn dat het opgelost is nu!

Profiel  
 
peter777
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-06-2011

Gepost: 02 juli 2011 02:39 PM
  [ # 13 ]

We hadden er een andere ecu op gezet maar die bleek na demontage vol te zitten met bluspoeder Very Happy Vandaar dat ie van die wazige storingen aangaf. Onderdelen op de sloop blijven altijd een gok.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook