Totaal aantal Berichten: 3221
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Nou, weer terug van vacantie
Heerlijke reis gehad, klein pech-gevalletje gehad op de heenreis naar de Moezel;
Op de superdrukke A3 in de buurt van Köln begon de bus ineens vreselijk te bonken op de voorwielen.
Mijn eerste gedachte was dat het aan het vreselijke duitse wegdek lag, volgende gedachte was dat we een wielmoer kwijt waren, dus gauw de bus naar de kant…
Aanvankelijk was er niet veel te zien, maar onderop de band, vlak boven de grond was te zien dat een stukje van 10cm x 10cm loopvlak uit de band gevallen was
We hadden een prachtig veilig plekje opgezocht om veilig de band te kunnen verwisselen, dus we waren veilig en snel weer op pad.
De banden waren plm. 20 jaar oud (eerste bandjes nog, profiel nog zeer diep) dus de banden hebben verder geen schuld…
We waren goed en wel op weg, toen besloot de richtingaanwijzer er mee te stoppen op een drukke snelweg , vlak voor een knooppunt waarbij we af moesten buigen naar de A565 richting Bonn…
Volgens mij had ik ook geen remlicht.
Een veilige plaats om te stoppen was ook niet voorhanden, dus doorgereden tot een tankstation om het te verhelpen.
Nu heb ik deze storing eerder gehad en ik maakte mij geen zorgen, de zekeringen doen nog wel eens raar.
Gauw opgelost en weer onderweg gegaan , met nog een uurtje te gaan voor we er waren.
Veel plezier gehad van de sterke motor en het veercomfort.
Verbruik over de volledige periode dat we het busje hebben is constant 1;10.
Op de snelweg kun je lekker doorrijden, inhalen van vrachtwagens geschiedt zonder problemen want met 90 heb je nog power genoeg om boven de 100 te komen.
Ofschoon de bus er van buiten niet uitziet hadden we aan belangstelling geen gebrek,in Duitland bestaan ze praktisch niet meer, en al helemaal geen eentje uit “1990”.
Het doel van de reis was het Visami treffen in Nehren, in de buurt van Cochem.
De terugreis gisteren verliep voorspoedig, en NonStop in 3 uur en 3 kwartier, heel erg netjes voor een lobbes met een kruissnelheid van 90! (330 km enkele reis dwars door het Ruhrgebiet)
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat je nog de (snel)weg op durft op 20 jaar oude banden Wel leuk om te lezen dat alles verder goed is verlopen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De praktijk is een harde leerschool, maar enfin, de banden zagen er praktisch nieuw uit hoor, totdat onze medereiziger , werkzaam bij vredestein , erop wees dat de banden al 20 jaar oud zijn…
Er liggen nu nieuwe Kumho`s onder de vooras.
Totaal aantal Berichten: 7582
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kun je zo hebben - mijn reserveband was in rusttoestand al langzaam het loopvlak aan het afschudden. Met de profieldiepte was niets mis. Toch de leeftijd. De mensen aan de Moezel zal het vast zijn opgevallen. Een paar weken terug reden wij ook langs de Mosel/Moselle met onze C35. ‘t Wordt daar nog druk met C35’s. Ook 1:10 trouwens.
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ze konden de nieuwe Kumho`s niet balanceren, daarvoor moest ik maar naar een Vrachtautogarage gaan.
Nu zijn ze dus niet gebalanceerd, maar bij 100 trillen ze nog niet, is het verstandig het achterwege te laten?
Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als ze niet trillen: Niets meer aan doen zou ik zeggen….
Citroen!
Ik kon ze ook niet balanceren bij m’n sleutelclub op het normale apparaat.
Profile in Hilversum had wel de juiste verloopringen.
Maar als ze niet trillen…....
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ik hoor meer van mensen die niet aan balanceren doen, als het trillen misschien later begint kan ik altijd nog aan balanceren denken.
Die nieuwe “rubbertjes” hakten overigens wel flink in het door de vorige reparaties toch al geslonken vakantiebudget
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gelukkig kun je tegenwoordig met een busje in Duitsland en Frankrijk de campings een deel van de tijd links laten liggen. Win je weer wat terug.
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Of voor 5 euro pp.pn op de visami camping bivakkeren
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
That’s the spirit
Het is nu telaat, maar banden zijn 2e hands ook wel aardig tekoop.
Wij betaalde 50 euro voor 2 michelin agilis banden, met nog iets van 10 mm profiel en pas een paar jaar oud.
en 75 euro voor 5 pirellis van enkele jaren oud, waar nog 2 aardige banden en een mooi reservewiel bij zaten. (en er 2 gelijk weg konden)
Leeftijd kan je controleren met de dot-code, onze banden hadden ook nog profiel zat, maar waren uit 1990 met veel droogtescheuren.
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ten nauwernood ontsnapt van een hachelijk avontuur ops:
Vlak voor Enschede lichtte het contrôlelampje op van de hydraulische druk….(en dus ook géén remdruk als alle vloeistof weglekt)
Bij aankomst thuis stond de bus met afgezette motor vrolijk peperdure LHM hydrau-olie te lekken
Gescheurde slang op de debietregelklep, gelukkig eenvoudig te repareren.
Nog een geluk dat er nog ietsjes olie in zat, anders was de remdruk dus volledig weggevallen
De terugrit had dus geen 10 km langer moeten wezen…
Wat is Citroën rijden toch formidabel
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Was de betekenis van dat lampje niet ‘direct stoppen en kijken wat er aan de hand is’? Maar goed, mooi dat ‘t probleem snel is opgelost.
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Daar moet bij vermeld worden dat ondergetekende op dat moment NIET de bestuurder was…
Het lampje doofde daarna weer, dus dat was de waarschuwing, tot in de achtertuin bleef het lampje uit.