Hoi Citroën-liefhebbers!
Mijn naam is Felice (forumnaam) en op 21 juni jl. heb ik een BX 14 TE gekocht met een lage kilometerstand van 72.281 kilometers. Nu bijna een maand na aankoop staan er 77.1xx kilometers op de teller en ik kan jullie zeggen dat ik van elke kilometer al ontzettend heb genoten.
Eerst een stukje geschiedenis: ik ben 26 jaar oud en kocht mijn eerste auto op mijn 24e. Zonder voorkeur voor een bepaald merk keek ik enkel naar het ontwerp en de reputatie van de auto. Ik vond en vind nog steeds vooral ontwerpen uit de jaren 80 ontzettend mooi en heb niet zo veel met auto’s van bijvoorbeeld de laatste tien jaar. Ik twijfelde destijds tussen een Citroén BX en een Mercedes 190. Het is toen deze laatste geworden, in de vorm van een 190E 1.8 uit 1990 met 207k kilometer (kilometerteller echter defect). Een ontzettend fijne auto die bij nader inzien in een zeer goede staat was (had geen vergelijkingsmateriaal). Omdat ik in het eerste jaar met deze auto zo’n 22k kilometer had afgelegd en in de gaten kreeg dat er ook belastingvrije varianten van deze auto’s rondreden, had ik mijn zinnen gezet op een diesel van <1987. Dit werd afgelopen maart een 200D uit 1986 met 292k op de teller (volgens NAP onplausibel). Hoewel de motor en het interieur goed waren, had de auto dusdanig veel roest dat ik er geen toekomst meer in zag. Ik heb de auto voor aankoop ook niet goed genoeg bekeken. Mocht de auto dit jaar door de APK komen, dan volgend jaar waarschijnlijk niet meer. Omdat ik tot dan toe al het onderhoud aan m’n auto’s zelf had uitgevoerd heb ik nog een poging gewaagd de gaten dicht te lassen, maar dit bleek zelfs na 2 lascursussen een te moeilijke en tijdrovende klus.
Tijdens mijn zoektocht op internet naar een andere auto stuitte ik op mijn huidige BX 14 TE. Deze stond in mijn eigen woonplaats bij een Citroën-specialist, dus ik ben gelijk die avond gaan kijken. Ik heb de auto op een brug gezien, en dus de onderkant goed kunnen bekijken, en proefgereden. Hoewel ik me had voorgenomen de tijd te nemen voor het zoeken naar en kiezen van een nieuwe auto, heb ik na een nachtje slapen meteen besloten de auto te kopen, omdat ik wist dat ik geen tweede BX in deze staat met deze prijs zou tegenkomen. Ook de kleur en de uitrusting spraken me erg aan.
Wellicht kennen jullie de auto. Het gaat om het exemplaar uit dit topic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/211029/
Wat ik ervan heb begrepen is dat de auto van de 1e eigenaar komt, is ingeruild bij de grote officiële Citroen-dealer en in de persoonlijke collectie van 2400gti, de man achter bovenstaand topic, terechtgekomen is. Deze zou hem in consignatie hebben gegeven aan de genoemde Citroën-specialist.
De auto is zo goed als nieuw. Ik zal hier zo wat foto’s posten als me dat lukt. De enige minpunten, als je ze als dusdanig kunt bestempelen, zijn de stoelbekleding die niet helemaal strak om de vulling zit en wat lichte roest aan de velgranden. Eerstgenoemde stoort me totaal niet en het tweede zal ik volgend jaar aanpakken. Ook is de auto geheel origineel (inclusief AM-radio!) met als aftermarket-opties een kanteldak en een Bosal-trekhaak.
De auto voelt ook nieuw: sturen, schakelen, veren; het gaat allemaal zeer strak en nergens zit bijvoorbeeld speling op. Het gebrek aan stuurbekrachtiging was even wennen en is eigenlijk alleen bij fileparkeren hinderlijk. Drempels worden opgeslokt alsof ze niet bestaan en ik moet uitkijken dat ik ze niet te snel neem. Het 1360-carburateurmotortje trekt lekker aan de 900 kg massa en loopt heerlijk stil. Let wel: ik was een 200D met 72 pk en 1300 kg gewend. Mijn verbruik houd ik overigens hier bij en valt me heel erg mee. Mijn laagste verbruik over een volle tank is 1:17,2 en m’n hoogste 1:15,1, waarbij ik over een complete tank hoge toeren niet heb geschuwd tijdens plezierritjes in de bergen van Wales.
De interieurruimte is iets wat me positief heeft verrast. Ik had verwacht qua ruimte in te moeten leveren op de E-klasse, maar dat valt reuze mee. De ruimte in de BX is wel veel bruikbaarder. Zo kan ik nu probleemloos een fiets meenemen in de auto door de neerklapbare achterbank en functioneert de auto prima als hotelkamer. Ik heb in mijn vakantie 4 nachten prima geslapen in de auto. Hiervoor schuif ik de voorpassagiersstoel naar voren, klap ik de achterbank neer, vul ik ruimte achter de achterbank op om een vlak oppervlak te krijgen en zo kan er een luchtbed van 2 meter lang in.
De auto is behoorlijk basic, maar vanuit een ander perspectief gezien toch weer behoorlijk luxe. Zo zit er een geweldige kachel in, waaruit naast warmte ook een lekker geurtje komt (vraag me niet waarom), kunnen alles ramen traploos worden geopend… Ik kan 4 mensen vervoeren, maar ook 2 + een hoop bagage, ik kan er in slapen, noem maar op. Wat een geweldige auto.
Vooral als ze slaapt, met de vering in de laagste stand, is het echt een schoonheid. Ik ga ervoor zorgen dat mijn BX in deze staat blijft en ik ben van plan ‘m nog heel lang te houden.
Gegroet!
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Welkom , en heel veel plezier met de BX! Maar dat gaat vast wel lukken..
Ben benieuwd naar foto’s.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Meer foto’s in dit album.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Welkom hier en van harte met je BX! Wat een schitterend exemplaar zeg
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Bedankt!
Bossinkje: jou ken ik virtueel van een ander forum!
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dat muntenbakje was ik helemaal vergeten, dat had mijn moeders BX ook.
Maar daar gaat het niet om, wat een prachtige BX in een heerlijke kleur!
Wat een prachtige wagen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die BX is nieuw joh! Mooie auto, mooi verhaal.
2400gti, hier actief op dit forum, kan je vast meer vertellen over deze BX.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 6166
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
gefeliciteerd en heel veel plezier met deze schitterende BX!
En welkom hier, natuurlijk!
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Wauw, mooi! Die is ECHT heel netjes.. en leuke kleur.. gefeliciteerd, mooie koop
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Is dat Bleu Olympe? Gaaf ding, lekker basic, maar wel heel mooi!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Erg mooi! Aparte kleur hoor.
@MWC : Heeft jou GT geen muntenbakje dan? Bij mij lagen er zelfs nog guldens achter…
@Felice: Oh? Vertel.
Ik zou er trouwens persoonlijk heldere achterlichten opzetten, vind ik zelf zobiezo mooier staan, maar ik denk dat het bij deze kleur beter staat dan die rookglazen! Maar dat is mijn mening.. Blijft natuurlijk jou’n BX.
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
@Bossinkje: Een GT heeft sowieso geen muntenbakje. Kijk maar eens naar een interieurfoto. Slechts één bakje (onder het GT-logo), en dat is een asbak. Het muntenbakje kwam blijkbaar bij het nieuwe interieur.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Gefeliciteerd met deze mooie bx. Mooi kleur en hele mooie km stand!!
Veel plezier ermee en op het forum.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Van harte gefeliciteerd met deze prachtige BX!
Rob Huijben had mij al gemaild voor deze BX. Ineens hoorde ik niks meer, maar blijkbaar heb jij ‘m nu.
Uiteraard is de kleur fantastisch (ik heb ook een Bleu Olympe BX).
Veel fijne kilometers gewenst.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 5487
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mooie BX!
Veel rijplezier!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?