hallo,
ik wil graag wat weten:
-éen van de drie draaiknoppen in het dashboard, (die van de verwarming, aanjager en keuze voor ruit/voeten verwarming; vlak boven het muntenbakje en de asbak) is lurp zodat ik de kracht van de blower niet meer kan instellen. Heeft iemand misschien zo’n knop liggen?
-gisteren reed ik weg bij een stoplicht en maakte met optrekken wat teveel toeren (koppeling te laat losgelaten) en rook onmiddelijk een sterke geur, het leek op die van verhitte olie (zeker gèen verbrand rubber) en deze was vrijwel direct weer verdwenen.
Voor de zekerheid even onder de motorkap gekeken en ik zag dat er een stekkertje loshing…
Het snoer van dit stekkertje komt direct uit het lage gedeelte van het motorblok (zo’n beetje onder de bobine/ontsteking/vonkverdeler-vervroeger, aan de bestuurderskant en helemaal vooraan vlak achter de koplamp) en leidt richting de bobine e.d., waar ik echter zo snel geen ‘leeg’ contactpunt kon ontdekken…
Heeft dit snoertje wat te maken met de sterke geur en waar dient het eigenlijk voor? Ik heb geen flauw idee…
Als iemand duidelijk kan geven, heel graag…
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat stekkertje is van de BDP sensor en heeft in jouw auto geen functie.
hmm, jammer
als er iets niet duidelijk is op het plaatje, locatie ofzo,
zeg het dan svp, dan licht ik het toe… dat oranje ding, rechtsboven is de vonkverdeler, links onder zie je de bocht van de uitlaat (roestig) en links boven een stukje van de carter.
de stekker lijkt te lopen naar een kabelbundel onder de ontsteking , maar daar zie ik geen lege stekker huls, of een clip om’m over te schuiven (op de foto niet zichtbaar, want onder de ontsteking…)
de radiateur zit ook in de buurt, met electronische aansluitingen, ook daar zie ik verder niks waar wat in of op zou moeten kunnen,
als ik een tip krijg hier, kan ik wat gerichter kijken, dat zou heel fijn zijn…
Hilko16TZI schreef:Dat stekkertje is van de BDP sensor en heeft in jouw auto geen functie.
als je dat heel zeker weet, hartelijk dank
(gek dat ik het ding niet eerder heb zien hangen)
dank je wel
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Je kunt toch lezen? Die stekker heeft geen functie.
waarom zo sjaggo ineens? twee berichten kruisten elkaar gewoon…
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ok, dan heb ik niets gezegd…
Die geur (stank…) komt waarschijnlijk van je koppeling, doordat je je koppeling behoorlijk hebt laten ‘slippen’.
Wat betreft je draaiknop: weet je zeker dat het aan de knop zelf ligt?
Meestal is namelijk de kachelweerstand de boosdoener. Zit in de behuizing van de aanjagermotor (onder de motorkap).
Die stekker is inderdaad wat Hilko zegt: BDP-sensor, bij deze motor geen functie.
Groet, Richard
BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)
m’n koppeling slipt niet, ik ben zo’n beetje opgegroeid met afwisselend een schakelbak en koppeling aan m’n handen en voeten…
de draaiknop is de knop zelf, het is simpel, het plastic dingetje wat over de koperen pal in het dashboard geschoven zit is broos geworden en open gescheurd, ikkan het met secondelijm wel maken maar ik heb liever goede niet-gerepareerde.
evengoed bedankt…
groet, roel
maar wat een smeerboel heh, onder die motorkap;-)
dat komt een beetje omdat ik nogal morsig ben met motorolie bijvullen en er laatst een lhm-leiding gesprongen is waar het uitspoot;
dat zou weleens die heerlijke geur van hete olie kunnen verklaren en het beschermt ook nog tegen roest!
Sorry dat ik dit wat oudere topic omhooghaal, maar geeft de boven aangegeven stekker wel pulsen af? Kan deze worden gebruikt voor een eventuele toerenteller of moet je daar een ander signaal of sensor voor gebruiken?
Mijn dank is alvast groot.
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nee. De toerenteller (bij een 1400) kun je pulsen via pin 1 van de bobine.
De BDP sensor wordt wel in diesels gebruikt voor de toerenteller puls.
Mijn dank is groot.
Een van de weinige zaken die ik mis in mijn basis-BX, een toerenteller. Kan ik hiervoor om het even welk instrumentenpaneel voor een benzine gebruiken? Ik meen me te herinneren dat bij een Gti het rode gebied later begint.
Felice schreef:Mijn dank is groot.
Een van de weinige zaken die ik mis in mijn basis-BX, een toerenteller. Kan ik hiervoor om het even welk instrumentenpaneel voor een benzine gebruiken? Ik meen me te herinneren dat bij een Gti het rode gebied later begint.
Dit heb ik dus ook in mijn Deauville.
Ik zou er best wel een toerenteller in willen hebben!
Het liefst een Digit dashboard, maar dat is niet te doen denk ik, iemand die dat weet?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk