Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hallo allemaal,
Ik zou graag 2 dingen willen voorleggen.
Ten 1e: Sinds gisteren zag ik wat olie lekkage aan de rechtervoorzijde van de auto.
Vandaag nagekeken en ontdekte dat de leiding van de rechter veerbol lekte op het rechte stukje in de 3e bocht.
Ik heb op dit forum al het één en andere terug kunnen vinden maar wat niet terug te vinden is in welke stand de auto moet staan, naar mijn mening de laagste stand, als je de leiding vernieuwd of een koppelstuk gebruikt.
Ten 2e: Alvorens ik de lekkage ging nakijken wilde ik de auto starten voor het op druk zetten.
Dus eerst handrem aantrekken en toen gebeurde het: trok de handrem omhoog en hoorde een knak en weg was de tegendruk. Hij werkte dus niet meer alleen een heel klein beetje als je de handrem bijna verticaal omhoog trekt.
Zou het euvel bij de handrem zelf liggen of moet ik het echt zoeken bij de kabels welke naar de wielen lopen.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Auto moet drukloos zijn voor het vervangen van de leiding.
Waarschijnlijk is één van beide handremkabels gebroken.
Citroen!
Bij het vernieuwen of repareren van de leiding, monteer een stuk schuimrubber, op de plek waar deze langs de binnenkant van de motorruimte loopt. Daar schuurt deze namelijk kapot, dit is een officiele modificatie, welke bij weinig Xantia’s (type-1) is uitgevoerd.
Gelukkig kun je er goed bij, bij mijn 1.9D met airco, heeft de garage staan vloeken, nauwelijks ruimte in dat hoekje.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Ik heb vandaag de leiding gesoldeerd, maar hij lekt nog een klein beetje, in ieder geval een heel stuk minder.
Het is toch best lastig om alles goed te laten bedekken met soldeer, dus ik ben van plan om de leiding te demonteren en rustig al zittend aan de tafel alles opnieuw te solderen.
Mijn vraag: De leiding begint uiteraard bij de veerbol en gaat via het schutboord richting het reservoir.
Ter hoogte van het reservoir gaat de leiding naar beneden, nu zie ik links onder het reservoir 2 leidingen omhoog komen en die aangesloten zijn op een, volgens mij, drukcilinder.
Is dat één van de leidingen die ik moet loskoppelen om hem te demonteren?
Of moet ik het reservoir verwijderen en op een andere plek zoeken.
Joop.
Ik wist niet eens dat dat kon, solderen? Wat voor soldeersel kan 180 bar aan?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dat kan alleen met hard solderen. Dus met de acytyleenbrander!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Foto’s uit een motorloze sloper met antizink en zonder hydractief, dus volgens mij vergelijkbaar met die van de TS:
Passagierszijde:
Midden:
Onder het LHM-vat:
De op de laatste foto golvende leiding is degene die naar de veerpoot RV gaat. Hij zal vast niet bij elke Xant zo golven, maar je kunt iig goed zien welke je moet hebben en wat waar zit.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Gewoon een koppelstuk ertussen, dat is de makkelijkste en snelste oplossing.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Koppelstuk?
Ik heb Chyparse gebeld voor zoiets dergelijks maar voor een leiding van 3.5 mm bestaat deze niet, wel voor een 4.5 mm leiding(DS/GS).
Of is zo’n koppelstuk ergens anders te krijgen.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
GS is 3,5 mm.
http://www.autex.eu ?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Dat zal best, maar de leiding van mijn Xantia uit 95 is ook 3.5 mm.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En dus is een snelkoppeling voor een GS ook te gebruiken op jouw xantia.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Dan zou ik graag willen weten waar je zo’n snelkoppeling kunt krijgen, want bij Chyparse vertelden ze mij dat deze niet bestaat, wel 4.5 mm.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Je kan wel lezen, neem ik aan?
Kijk eens een aantal posts hierboven, is dan de tip…...
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En krijgen zal wel kopen worden.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2116
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb ff gekeken DriverD, maar ik zie alleen een 4,5mm koppeling, of bedoel je de verbindingsbus 3.5mm?