Moguh,
Ik ben bezig mijn Cx een beetje naar mijn smaak in te richten, en vandaar dat ik alle verlichting aan de buitenkant van de voiture aan het vervangen ben voor LED en HID verlichting.
De achterlichten gaven iets probleempjes qua fitting, maar dat is nu pico bello in ordung.
Alleen geven mijn clignoteurs wat problemen, ze knipperen te snel met LEDs erin, door de veel lagere weerstand waarschijnlijk.
Nou kan ik een aparte weerstand parallel over ieder clignoteur-LEDje zetten om de vervangingsweerstand gelijk te maken aan de weerstand van een gloeilampje.
Maar liever pas ik het clignoteur-relais(?) aan.
Iemand enig idee of dat mogelijk is en hoe dat zou gaan werken?
Bijvoorbeeld door ze over de timer(?) van de waarschuwingsverlichting te schakelen, want daarin knipperen ze prima LED of gloei (ook met een combinatie van LED- en gloei-lampen).
En ik wilde graag mijn koelfans wat langer laten draaien nadat ik la moteur heb uitgezet, dit onder andere om oververhitting van de turbo te voorkomen.
Ik heb vernomen dat veel (nieuwere) turbo auto’s ongeveer 4 a 6 minuten na blazen, terwijl mijn fans er al na een minuut mee uitschiejen, en dan moet ik mijn sleutel nog op contact laten staan anders doen ze helemaal noppes.
Dus 5 minuten lijkt mij een mooie tijd, en dan gewoon automatisch ook nadat ik de sleutel uit het contact heb, en de CV erop gaat. Zelfde vraag eigenlijk als boven, iemand een idee?
Ik weet wel hoe ik het systeem werkend zou kunnen maken, daar is internet voor, maar liever pas ik de originele systemen aan. In beide bovenstaande gevallen is er natuurlijk een makkelijke oplossing, maar ik wil graag een zo origineel mogelijke oplossing.
Toedels,
Glenn-
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Volgens mij zijn er speciale knipperlichtrelais te koop voor bij het gebruik van LED-verlichting i.p.v. gloeilampen, met ingebouwde weerstand. Die kun je dan verwisselen met het originele relais. Heb ze op eBay wel eens voorbij zien komen, wellicht dat zaken als Automat ze ook wel hebben.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Totaal aantal Berichten: 1066
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Er zijn relais die bekrachtigd blijven en na een tijdje uitschakelen.
Zie
http://www.rdae.nl/relais-houders/minirelais-houders/t40205-tijdrelais-universeel-12v/product_info.php/cPath/51_76/products_id/2636
Je begrijpt wel hoe je deze moet schakelen: een aansluiting op de permanente + zodat als je de motor afzet de fans nog gevoed blijven door het relais. Ik zou wel een diode ertussen zetten zodat er geen stroom loopt de andere richting op.
Betekent wel dat de fan ook kunnen aanslaan als de motor al is afgezet.
Ik heb dit relais gebruikt om mijn stadslichten automatisch in te schakelen. Als ik mijn CX start dan gaan na 1 min. de voorste stadlichten branden (dus geen achterlichten of dashboard). Ik heb de lampjes vervangen door 10w halogeen zodat ik mooie dagrijlampen heb. Motor uit: lampjes uit.
Ook hier een diode toegepast zodat alleen de voorste lampjes gaan branden.
Deze leverancier heeft ook de diodes en het LED knipperlichtrelais.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Hoi
Ikzelf heb mijn fans onafhankelijk gezet van het kontaktslot, dus blijven mijn fans soms even naadraaien als ik het kontakt heb uitgezet. Verder heb ik er een thermo contact ingezet wat iets eerder inslaat en dan ook blijft koelen tot een lagere temperatuur, ik geloof van 86 naar 82, die zitten geloof ik ook in een xantia. Dan ben je ook af van de fan die telkens even kort aanslaat.
gr Jeroen
Goede raad is voorraad

Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Je weet dat je de motor toch zeker een halve minuut stationair moet laten draaien voordat je die uitzet? Dat om er zeker van te zijn dat de turbo niet nog draait terwijl de oliestroom al gestopt is. Die oliestroom verzorgt ook de koeling van de turbo.
Overigens koelen de fans vooral de radiateur. Omdat de waterstroom al gestopt is en de radiator van een CX zo laag zit dat er geen thermosifon-circulatie ontstaat als de waterpomp niet loopt, vraag ik me zeer af wat de meerwaarde is van het laten lopen van de fans als de motor zelf niet draait ...
De warme kant(relatief natuurlijk;) van de turbo zit bij mij achter de radiator en dus in het “pad” van de koelfans. Om nou te voorkomen dat als ik de motor uitzet, de turbo alsnog de olie oververhit wil ik de fans laten razen om de turbo na te laten koelen.
En ik laat altijd braaf even de motor stationair draaien voor ik hem uitzet, ik heb het onderhoudsboekje gelezen;)
Maar ik heb al weer een leuk idee, met temperatuursensors enzo…
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Totaal aantal Berichten: 10404
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Glenn- schreef:Moguh,
Ik ben bezig mijn Cx een beetje naar mijn smaak in te richten, en vandaar dat ik alle verlichting aan de buitenkant van de voiture aan het vervangen ben voor LED en HID verlichting.
De achterlichten gaven iets probleempjes qua fitting, maar dat is nu pico bello in ordung.
Alleen geven mijn clignoteurs wat problemen, ze knipperen te snel met LEDs erin, door de veel lagere weerstand waarschijnlijk.
Nou kan ik een aparte weerstand parallel over ieder clignoteur-LEDje zetten om de vervangingsweerstand gelijk te maken aan de weerstand van een gloeilampje.
Maar liever pas ik het clignoteur-relais(?) aan.
Iemand enig idee of dat mogelijk is en hoe dat zou gaan werken?
Bijvoorbeeld door ze over de timer(?) van de waarschuwingsverlichting te schakelen, want daarin knipperen ze prima LED of gloei (ook met een combinatie van LED- en gloei-lampen).En ik wilde graag mijn koelfans wat langer laten draaien nadat ik la moteur heb uitgezet, dit onder andere om oververhitting van de turbo te voorkomen.
Ik heb vernomen dat veel (nieuwere) turbo auto’s ongeveer 4 a 6 minuten na blazen, terwijl mijn fans er al na een minuut mee uitschiejen, en dan moet ik mijn sleutel nog op contact laten staan anders doen ze helemaal noppes.
Dus 5 minuten lijkt mij een mooie tijd, en dan gewoon automatisch ook nadat ik de sleutel uit het contact heb, en de CV erop gaat. Zelfde vraag eigenlijk als boven, iemand een idee?Ik weet wel hoe ik het systeem werkend zou kunnen maken, daar is internet voor, maar liever pas ik de originele systemen aan. In beide bovenstaande gevallen is er natuurlijk een makkelijke oplossing, maar ik wil graag een zo origineel mogelijke oplossing.
Toedels,
Glenn-
Parallel gaat niet werken. Met een parallelweerstand erbij wordt de vervangingsweerstand altijd lager dan de laagste van de 2. In serie zou wel werken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wist ik wel hoor [/shame]
Maar het clignoteurrelais heb ik inmiddels gevind.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is een paar min koelen wel echt nodig?
Ik laat mijn CX altijd net zolang koelen (met contact aan) totdat de fan vanzelf uit slaat.
Het zou idd een handige verbetering zijn als de fans gewoon door blijven draaien als het contact uit staat
Ik ben benieuwd hoe je alles gaat oplossen, volgens mij komt het wel goed met deze CX

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Het grootste probleem is volgens mij niet de koeling van de turbo maar de smeering. Het ding blijft na uitzetten van de motor nog ff op volle toeren draaien maar dan zonder smering omdat de motor uitstaan. Daarom je beter de motor nog ff laten lopen totdat de turbo naar een laag toerental is gegaan en de smering avn minder belang is.
de koeling zal die trubo ook niet zo geweldig koelen omdat die fans iid alleen je radiateur koelen.
Dat met die knipperlichten, je zult er voor moeten zorgen dat er genoeg stroom gaat lopen en anders zelf iets knutselen of een nieuw aangepast relais kopen
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ja ik dus ook, alleen ik word er gek van dat men besloten heeft bij Citroen dat ik voor koeling dus blijkbaar bij mijn auto moet blijven. Maar ik laat hem ook altijd uitrazen, meestal gaat ie na een paar seconden nog even iets harder waaien maar dan is het gebeurd en dat is te weinig.
De XM TCT’s razen ook na, Saabs en Volvo’s doen het al zo lang ik me herinner. En Saab zijn echt turbo mensen bij uitstek. Nou weet ik dat dat benzine turbo’s zijn, maar diesel wordt nog veel warmer!
Mercedes diesels doen het trouwens ook.
En juist omdat ik weet hoe Citroen dingen aanpakt wil ik even zeker weten dat het 25 jaar na dato alsnog goed gedaan word, wan als er nu iets kapot gaat is het mijn probleem.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mark Gielen schreef:Het grootste probleem is volgens mij niet de koeling van de turbo maar de smeering. Het ding blijft na uitzetten van de motor nog ff op volle toeren draaien maar dan zonder smering omdat de motor uitstaan. Daarom je beter de motor nog ff laten lopen totdat de turbo naar een laag toerental is gegaan en de smering avn minder belang is.
Dat is ook helemaal waar.
Mij is eens verteld dat als je met 200 km/h aan komt rijden en je stopt dat dan 20 sec laten draaien voldoende moet zijn, dan kan je de motor gewoon uitzetten.
In de praktijk moet je meestal toch parkeren dan gebruik je toch geen turbo, dus dan kan de motor vrijwel direct uit lijkt me
Mark Gielen schreef:Het grootste probleem is volgens mij niet de koeling van de turbo maar de smeering. Het ding blijft na uitzetten van de motor nog ff op volle toeren draaien maar dan zonder smering omdat de motor uitstaan. Daarom je beter de motor nog ff laten lopen totdat de turbo naar een laag toerental is gegaan en de smering avn minder belang is.
Mark
Die turbo rustig laten opstarten na het starten en tot rust laten komen voor het uitzetten doe ik al sinds ik deze turbo heb, daarover hoeft niemand zich zorgen te maken.
Het liefst zou ik gewoon een sprakclutch op de water en olie pomp zetten om de boel voor en na te smeren bij starten en uitzetten, maar dat is een plan wat ongeveer tegelijk gaat gebeuren met de DK5 in het voor onder van mijn Limousine lepelen…
Dan komt er trouwens ook meteen een drysump in en vervang ik al dat wazige rubber snaren spul voor duplexchains.
Over plannen gesproken…
Misschien is het handiger om gewoon meteen Mercedes te gaan rijden?
Als iemand nog een 124 of 126 met HPF weet…
nee maar ff serieus, kijk eens een kort stukje van het volgende, of helemaal natuurlijk!
http://www.youtube.com/watch?v=-zFfCfCxi04
Rond 1 minuut 55.
Paar zinnetjes, maar die maken wel helemaal duidelijk wat ik tussen mijn oren heb.

Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Leuk filmpje. En een serie 1 XM - altijd mooi. Ik zie zelf mijn motorolie nooit erg heet worden, maar ik vind het toch een leuk project. Als het simpel is, is het toch een extra veiligheid.
Als het simpel kan waarom niet.
Nou alleen nog wat temperatuur sensoren in de constructie om te zorgen dat ie ‘s winters niet meteen ijskoude lucht over m’n turbo gaat blazen want das ook weer niet goed.
*off topic* hoe rijdt dat nou echt, zo’n CT? En zijn ze betrouwbaar? *on topic*
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93