UPDATE!!!!!
Goed olie afgetapt vandaag en intercooler slang op inlaat eraf zat vol olie!!
Maar nu het vreemde hij loopt prachtig nu zonder de slang en ik vel wel degelijk lucht blazen
De auto rookt NIET niet wit niks dus als het de turbo was had die moeten roken ook zonder druk te leveren want hij draait wel degelijk mee ook stationair
Ik heb de motor zo 10 minuten laten lopen op verschillende toerentallen liep erg netjes
Auto is dealer onderhouden en distrie is 20.000 geledenen gedaan met alle spanrollen etc
MIJN THEORIE de beste man had veel te veel olie bijgevult en daarmee gereden beetje voor beetje is de olie overal ingelopen en daarna op hol geslagen.
Wat denken jullie hier van? ps de olie die teveel was ongeveer 2 liter
Oh ja hij blaast een heel klein beetje uit de carterventilatie maar je zit niet gelijk onder de olie
is dit erg?
Ik heb wel eens metingen gedaan aan de turbodruk is die is vrijwel niets bij stationair of in de vrij bij gasgeven. Deze druk komt pas als je de motor gaat belasten. Dus mijn stelling dat je bij onbelaste motor en losse slang dan bijna geen lucht voelt blazen is blijkbaar niet juist.
Het op hol slaan is zeker gekomen door al die olie die mee de motor in werd gezogen/geplazen.
Als ik het zo lees heb je het probleem dus gewoon opgelost en is er niets meer mis. Resten van olie opruimen en rijden maar, en dat voor heel weinig geld!
De carterventilatie ‘ademt’ en daar is ie ook voor bedoeld. Dus wat je waarneemt is normaal. Vroeger (lang geleden) mocht dat zo de vrije lucht in, nu moeten die gassen terug de motor in om verbrand te worden.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
idd bij stationair blaast die erg weinig je hebt gelijk maar bij 2000 touren begint ie echt te blazen?maar ja ik weet nog niet of de turbo echt druk opbouwt want zelf zonder drukopbouw draait de turbo al loeisnel.
Ik rijd de auto zonder intercoolerslang naar huis want zo riskeer ik niet een op hol geslagen motor.
ik zal er wel even een panty over trekken dan komt er geen vuil in de motor.
Ik zal de intercooler schoonmaken met heet zeepwater en een tuinslang
OH JA is mijn theorie juist?geen rook betekent geen olielekkende turbo toch? normaalgesproken is je oliedruk op de turbo altijd aanwezig dus ook als je niet hard rijd dus een scheur in het lagerhuis laat dan altijd olie door niet?
Geen panty gebruiken, de luchtaanzuiging is te groot als je gaat rijden, dat word echt de motor ingezogen. Je kan het beste de intercooler demonteren en spoelen met wasbenzine, om alle olie er uit te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En zeker GEEN water en zeep gebruiken!! Dan kan je die hele intercooler nog beter in de diesel dompelen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:En zeker GEEN water en zeep gebruiken!! Dan kan je die hele intercooler nog beter in de diesel dompelen…
ik begrijp het nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik op mijn kettingzaagcursussen geleerd heb de ijzeren luchtfilters uit te wassen met heet water en een druppeltje afwasmiddel daarna droogblazen
Maar misschien volstaat dit idd niet voor de intercooler.
het diesel idee is idd prima ook de wasbenzine kan prima
perfect auto opgehaalt loopt als een zonnetje turbo werkt perfect!!!!!!!!
Remt stuurt veert prima echt een topper
Dat is wel mijn beste koop tot nu toe,nu de details wat deukjes enz maar das niks
Ik heb de auto gewassen vandaag en fotos gemaakt,wat denken julie van mijn voiture
Let op de fotos hoeveel citroens zien wij???
Hee een import Xantia, of woon je in Frankrijk ?
nee geen import ik woon in Frankrijk dep 47 tussen toulouse en Bordeaux
7 jaar nu het bevaltprima al blijft Nederland toch ook heerlijk.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ziet er netjes uit, ook met de spoiler. En ik heb een zwak voor het beige interieur, vind ik erg mooi!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
O jee, dat gaat jouw volgende project worden
@fransman, is het beige velours of leer? is slecht te zien op de foto.
Beige velours is net als beige leer, nogal zeldzaam.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hahaha, neehoor Hier in NL nauwelijks vindbaar, beige leer al helemaal niet. En zwart leer met een zwarte hemel vind ik prima zo
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
ZX1.4i schreef:O jee, dat gaat jouw volgende project worden
@fransman, is het beige velours of leer? is slecht te zien op de foto.
Beige velours is net als beige leer, nogal zeldzaam.
Nee het is velours jammer genoeg, de Fransen houden van stoffen intrieurs ik heb nog geen xantia gezien hier met leer.
Ik had hetzelfde intrieur in mijn eerste xantia een 1.8 SX 1993 in Donkerblauw non metallic die liep op gas 350000 KMS met de slechte 1.8,maar ik heb nooit gedoe gehad
Ik heb vandaag ook een CX gekocht 2.5 GTI uit 1983 1E eigenaar 150000 KMS
Ps mijn oom en tante in NL hebben een schitterende Break Turbo D in het zwart uit 1998,ze hadden een witte turbo CT Break voor de diesel wat een auto was dat.
Ik heb ook veel liever velours dan leer, dat blijft gewoon veel langer mooi en hoef je niet te verzorgen.
Goede keuze van je oom en tante een Break Turbo-D