Als je in een jaar 600gr koudemiddel verliest dan heb je overduidelijk een lek.
Sinds een paar dagen klapperde de mulri-riem vreselijk, vooral tussen de krukaspoellie en AC-Pomp. De oorzaak is zeer waarschijnlijk de torsiedemper, voor de rest is alles vervangen tijdens de D-riem klus. Ik dacht eerst dat het de Spaanse imitatie krukaspoellie was, maar deze ziet er na 6000km nog prima uit.
Bij mijn Xantia 1.9D, zat er een extra looprol tussen de krukaspoellie en de AC-Pomp.
Gelukkig had ik nog zo een looprol liggen, de boutgaten zijn gelukkig ook aanwezig in het onderblok. Deze looprol vandaag gemonteerd en de riem klappert nauwelijks meer.
Eigenlijk moet er een nieuwe torsiedemper op, een nieuw type met versterkte ogen, zoals aangegeven in een info-rapid. De kosten zijn het niet, maar het is een vreselijke rotklusje waar ik geen zin in heb
Vandaag de klepdekselpakking vervangen, wat een gekut is dat zeg, daarom zag ik er zo tegen op. Blijkbaar had ik de boutjes nooit goed aangedraaid, want ze zaten wel erg los, de oude pakking was nog soepel, toch maar de nieuwe gemonteerd en dit keer de boutjes goed aangedraaid. Na een proefrit was alles nog schoon en droog.
Meteen de nokkenas geinspecteerd, aangezien dit een gebruikte is, de originele had ik per ongeluk gebroken, de gebruikte ziet er prima uit na 110K in deze TD.
Vergeet ik iets? oh ja, eergisteren kennis gemaakt met een Heulliez kwaal
Onderste deurscharnier aan de bijrijderskant had op de lasnaad losgelaten, meteen maar even gelast. Als het nou bij de bestuurderskant gebeurt, dat is nog te begrijpen, die deur word veel gebruikt, maar de bijrijderskant ????
Tja, het blijft een Troen. Als jij verwacht dat het linkerscharnier problemen geeft, ‘kruipt’ de kwaal stiekem naar rechts.
Wim,
Disciplus Simplex
Ik denk dat het komt door dat tikje een paar weken geleden, van een Corsa die achteruit reed.
Daarvan is het scharnier uitgescheurd en zijn de boutjes van het kleppendeksel losgetrild
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX1.4i schreef:
Meteen de nokkenas geinspecteerd, aangezien dit een gebruikte is, de originele had ik per ongeluk gebroken, de gebruikte ziet er prima uit na 110K in deze TD.
Huh? hoe kreeg je dat nou voor elkaar?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je hebt hem zeker nog nooit met korte mouwen gezien? Vergeleken daarbij is Schwarzenegger een rietstengel.
Wim,
Disciplus Simplex
Toen ik de auto kocht, moest meteen de D-riem vervangen worden en de kleppen gesteld.
Bij het monteren van de nokkenas niet goed opgelet of deze op tijd stond, tijdens het aandraaien van de lagerkappen brak de nokken as, het verhaal staat op pagina 4.
Ja helaas de gevolgen van te lang achter elkaar doorgaan, door vermoeidheid maak je dan fouten.
Ik heb besloten om deze Xantia volgend jaar, uiterlijk eind April weg te doen.
In mei verloopt de schorsing van de HDI en ik heb geen zin om nog een keer te schorsen.
Oorspronkelijk plan was slopen en de onderdelen als reserve voor de HDI.
Eigenlijk vind ik dat zonde voor een auto die technisch goed en met veel zorg is onderhouden.
Technisch is deze Xantia in een betere staat dan de HDI, daar moet nog e.e.a. aan gebeuren zoals remmen, bollen, banden en D-riem.
Mocht iemand interesse hebben en pas volgend jaar een goede Xantia Break TD willen kopen, voel je vrij om t.z.t. contact met mij op te nemen. Tot dan krijgt de auto gewoon zijn onderhoud zoals gebruikelijk.
GVD, ik wist wel dat er wat aan zat te komen, vandaag opeens 100 graden, meteen gestopt bij een tankstation, een lek ergens onder wat niet te zien was. 3L bijgevuld en naar het vlakbij gelegen beunhok van wat vrienden gereden, de flens achterop het pomphuis heeft een uitgang, welke is afgedopt, en deze lekt. De Anwb heeft dit ook vastgesteld en waren zo vriendelijk om mij een vervangende auto te geven, een splinternieuwe C4 Grand Picasso
Morgen proberen om ergens zo een dop te scoren, en anders bestellen, kost maar 7 euro.
Het dopje is overigens kapot gegaan door de olie lekkage uit het kleppendeksel, wat er niet goed op zat.
Oef, dan schrik je wel even.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Oei, gelukkig net op tijd ontdekt!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ja, stel je voor dat ik nu alvast in de HDI moet gaan rijden, wat een straf zou dat zijn
De Peugeot dealer belde net, het dopje is op voorraad bij een andere vestiging, de magazijn gaat er toch heen en neemt het voor mij mee, straks effe ophalen. Nu nog een slangklem en koelvloeistof halen en dan rijd de TD weer vanavond.
PS: Zo een C4 Grand Picasso rijd wel erg fijn
Gaan we donderdag dan met de C4 op onderdelenjacht? Wil ook wel eens weten hoe dat rijdt!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Rijdt erg fijn een C4 Grand Picasso, helaas moet ik deze auto vandaag voor 17:00 inleveren.
Xantia is gefixt, dopje eraf ging makkelijk, er op was wat lastiger, de originele klem kreeg ik er niet op, geen ruimte om er fatsoenlijk een (punt)tang op te zetten. Marco heeft een speciaal tooltje, maar dat is helaas voor grotere klemmen. Ik heb er maar een slangklem opgezet, niet echt ideaal op een kunststof pijpje, hopelijk blijft het zitten.