Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Hoe langer ik met mijn nieuw aangeschafte Xantia rijd hoe meer ik het gevoel heb dat de koppeling versleten is.
Hij slipt soms bij het doorschakelen en bij het intrappen voelt ie enigszins zwaar aan.
Zijn de koppelingsplaten van een 1.8 16v makkelijk zelf te vervangen?????
GR
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Probeer eens op te trekken in z’n 5. Als de auto dan niet af slaat weet je sowieso zeker dat de koppeling versleten is..Voor een nieuwe zal de versnellingsbak er onder uit moeten, dus het ligt er aan of je dat ziet zitten.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Dat de bak er af moet snap ik maar wil dat een beetje makkelijk bij een 1.8 16v is mijn vraag dan…
Zal optrekken in de 5e versnelling is proberen.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is een behoorlijke klus, bij voorkeur op een brug te doen. Reken, als je het niet eerder gedaan hebt, op een dikke dag werk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Hij slaat af in de 5e versnelling, ook in de 4e en 3e. In de 2 is wel mee op te trekken!
Overigens staat het koppelingspedaal een flink stuk boven het rempedaal en gaat ook heel diep. Kwestie van even proberen af te stellen?
Weet iemand de afstelgegevens van het koppelingspedaal? Of is dat gewoon ong. 1 cm boven het rempedaal zoals een gemiddelde garage het uitmeet.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Punaxio schreef:ik het gevoel heb dat de koppeling versleten is
mijn “nieuw aangeschafte Xantia” kreeg bij 180k een nieuwe koppeling en dat was volgens mijn specialist volgens het boekje. ik kon er dan ook niet meer mee rijden.
met de nieuwe koppeling erin vond ik dat het pedaal niet goed stond. het is maar wat je gewend bent. ik geloof dat je bij de accubak kunt stellen maar dat het luchtfilter weg moet voordat je erbij kunt. gewoon op het gevoel afstellen. of je moet in de buurt van de 180k zijn…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
na 180k een nieuwe koppeling is best snel. In mijn xantia 2.0i 16v ging ie 260k mee en in de TD 350k.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn koppelingsplaat zag er na 235000km nog prima uit maar het druklager was totaal versleten.(uit elkaar gevallen)
Ik heb hem zelf in mijn eentje vervangen zonder brug. Aandrijfas moeren zijn lastig los te krijgen zonder een luchtsleutel ik heb ze los geslagen met een bijtel en er daarna nieuwe op gezet.
Zorgen dat je plaat precies in het midden zit want het is al lastig om de bak er weer goed voor te krijgen
en als je dan nog moet emmeren om je priceas er in te krijgen word je niet vrolijk.
Dus avond er uit onderdelen gehaald en volgende avond er weer ingezet het is te doen het lastigste vond ik de bak weer terug te (draaien is erg krap) plaatsen tussen de motor en het subframe.
Sleutel ze.
was waarschijnlijk meer het lager dan de platen ja.
klager was rumoerig.
versleten platen slippen en dat deed hij niet.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Meer dan een jaar na de vorige post…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Gnagna. Nou Punaxio heeft ondertussen z’n koppeling wel vervangen. Door één van een BX….met de rest van de BX er nog omheen….
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.