Mijn km-teller stond een tijd lang stil terwijl de snelheidsmeter het wel gewoon deed. Na ruim 700 km is ie spontaan weer gaan lopen. Op zich niet ernstig en ook geen APK-punt, maar wel vervelend want als m’n km-teller soms spontaan even stil staat kan ik het verbruik van m’n Xantia niet betrouwbaar monitoren. Heeft iemand hier ervaring mee? In de Haynes las ik dat het vervangen van de teller nogal wat met zich meebrengt (stuur en airbag loshalen)...
Groeten, Jochem
Solderingen zullen wel los zitten. Had ik ook.
Solderingen achterop de meter.
Bedankt voor de tip. Ik was er van uit gegaan dat het iets mechanisch in de teller was. Om achter de meter te komen moet neem ik aan ook het stuur los, of lukt dat zonder?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De stuurkappen moeten eraf om erbij te komen, en die krijg je er alleen af door het stuur los te halen.
Groet, Jochem
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Er zijn mensen die zeggen dat bij de 1B het stuur er niet af hoeft. Ik kreeg het niet voor elkaar.
Dus heb ik het stuur er voor het gemak afgehaald. Even voorzichtig met het stekkertje van je airbag!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Bij t2 zijn de stuurkappen zodanig dat het stuur er niet af hoeft. Bij t1 helaas niet. Het zal vast wel kunnen, maar je maakt het jezelf er niet makkelijker op door je daardoor in allerlei bochten te moeten wringen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
zowel bij type 1a/b als type 2 heb ik de kappen eraf gekregen zonder stuur te verwijderen.
tellerbak net zo. terug bouwen is gewoon in omgekeerde volgorde….
Citroen Xantia 1.8 16v millesime 2000
voorheen:
xantia 2.0sx hydractiv 1994
xantia 1.8x 1994
c15 1.8d 1992
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Bij mijn Xantia was het de snelheidssensor die in de bak zit.
87 euro verder en veel gepiel maar hij zit!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Punaxio, vertel! Zit er bij een Xantia een snelheidssensor in de versnellingsbak? Zo ja; leg uit alsjeblief. Dan weet ik waar ik het probleem bij ‘mijn ketel’ moet gaan zoeken.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
In 99% van de gevallen zijn het de solderingen op de printplaat, als dat het niet is, dan pas verder zeoeken. Ik ben ooit ook zo dom geweest om eerst de sensor (tacho-meter) op de bak te vervangen, om er vervolgens achter te komen dat het toch een kwestie van doorsolderen was.
Die sensor zit gewoon op de bak, er zitten maar 2 connectoren op de bak, eentje voor de achteruit versnelling, en de andere voor de sensor van de km-teller.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Wanneer de snelheidsmeter het niet doet en de km’s ook niet worden opgeteld is het probleem dat de snelheidsmeter die in de versnellingsbak zit kapot is. Het is een witte sensor met een witte stekker. De sensor zit achterop de versnellingsbak tegen het schutbord aan vast met 1 inbus schroefje. Er is wel lastig bij te komen als je geen gebruik maakt van een brug.
Ik had de mogelijkheid een brug te gebruiken en dan is de sensor binnen 10 minuten gewisseld.
Wanneer de oude sensor verwijderd is moet je alleen het asje even op de nieuw overzetten en terugplaatsen.
Let op, er kan een beetje bakolie meekomen!
Wanneer de km’s wel worden opgeteld is het probleem inderdaad een soldering in de tellerbak die los zit.
Hier lopen al veel topics over, ook op het Xantia forum.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Dank je Punaxio, helder en duidelijk.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Bedankt. Het probleem heeft zich (tot nu toe) niet meer voorgedaan. Als ik het tellerpaneel een keer los heb zal ik meteen naar de solderingen kijken.