Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
Het wordt weer kouder buiten dus de kachel maar een keertje aangezet. Nu komt er een stank uit die het meeste weg heeft van een natte doek op de radiator. Heb filter van de airco maar vervangen echter de stank blijft. zet m aan (warmer) en het stinkt, na verloop van 5 minuten is het weg maar kom ik aan de temperatuur regelaar is het er weer. zitter er nog meer filters in de xantia break 2.0 16v benzine uit 1998? Heb nog wel gekeken naar de inlaat onder het raam, deze ziet wat zwart maar om te verwijderen moet er flink gedemonteerd worden lijkt het.
ad
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk eerder dat de kachelradiateur lek is. Een xantia kwaaltje helaas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Volgens mij zit er bij een Xantia een interieurfilter boven het dashboardkastje. Heb je die vervangen?
En is de paravanbak leeg en schoon?
Als het een KVS stank is die je beschrijft denk ik dat waterman weleens gelijk kon hebben…
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
Ik ben ook bang dat waterman gelijk heeft stinkt naar kvs. Is dat makkelijk te checken die radiator? De vorige eigenaar (garage) zei dat ze de radiator vorig jaar mei vervangen hadden. Ik had al zo’n vermoeden dat het dan niet helemaal goed was gegaan . Maar ok, die radiator kan ik checken, maar ik heb verder geen vloeistof lekkage ofzo. het lijkt me dat het koelwaternivo dan moet zakken na verloop van tijd?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kachelradiateur vervangen is zo’n 10 uur werk. Het hele dashboard moet worden uitgebouwd namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
crap!!!! zit ik nou net niet om verlegen!!!! leuke vakantieklus in een verwarmde garage . kan ik nog ergens kijken of die radiator lekt? kzie namelijk geen lekkage ergens. Het is denk ik een gesloten systeem? of staat ie in combinatie met de motor radiator? dan zou het koelwaterpeil bij lekkage na verloop van tijd moeten zakken lijkt me.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het vervangen van de kachelradiator van een xantia een rotwerk. Echt niet tof, al is het allemaal niet zo moeilijk. O ja, je moet gelijk de slangen naar die kachelradiator vervangen: die breken namelijk altijd af bij het lostrekken.
Kachelradiator lek, dan verlies je dus KVS ( kan lang duren, maar het niveau zal dalen!) en hij gaat stinken. Voor veel xantiarijders is een lekke kachel het moment om dat ding een schop te geven en een andere auto te kopen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
tja….. zie niet zo op tegen het werk maar moet de tijd even vinden….. Heeft iemand “heel toevallig”:) een beschrijvingje van het uitbouwen van de kachelradiator?of moet ik even op zoek naar een werkplaatsmanual
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
kan ik meteen het dashboard lampje vervangen….. zit nu in het donker naar mijn benzinemeter te turen
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Er staat op het forum van de Xantiaclub (http://www.xantiaclub.net) een uitgebreide howto, voorzien van veel foto’s. Helaas is die site momenteel uit de lucht, maar de verwachting is dat die binnenkort wel weer online komt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
zal ws nog wel ergens anders ook staan…. ff googlen haha. kan wellicht nog wel ergens het hayns werkplaatshandboek downloaden. toch altijd nuttig om te hebben.
10 uurtjes werk als je de Xantia een beetje kent, anders kun je er langer mee bezig zijn.
Dit is een beschrijving welke ik ooit op het XC heb gevonden, aangevuld met info uit de Haynes en eigen ervaring.
Succes
- Accupolen los maken.
- verwijder de ruitenwisserarmen.
- Plastic paravaanplaat losnemen.
- Aan de linkerkant in de bak zie je een stuk plastic met een roostertje, verwijder deze voorzichtig (zit ook gekit).
- Dan zie je tegen het schutbord 3 ovalen rubberen plaatjes die je moet wegpakken en daar zitten de 3 moertjes die het dashboard van buiten vast houden, verwijder deze moertjes.
- Verwijder de airbag en het stuurwiel
- Verwijder de stuurkappen en de RAW
- Duik in het voetencompartiment en draai alle torx-boutjes die je tegenkomt los en verwijder de beplating rond het zekeringenkastje en de pedalen.
- Daarna weer iets naar boven en de plaatjes rond de tellerunit losdraaien. Verwijder de tellers en haal voorzichtig de 2 connectors los.
- Nu concentreren we ons op het midden.
- Verwijder de radio en tevens de omhuizing.
- Asbak weg, daaronder zitten 2 torx-bouten en verwijder de slede.
- Weer 2 torx-bouten, losdraaien en verwijder het plaatje rond het verwarmingselement.
- 2 torx-bouten en het element zit los maar dit kan blijven zitten!!
- Nu moet je voorzichtig zijn want dit kan snel verkeerd gaan…..pak een klein schroevendraaiertje en peuter de 2 roostertjes die boven je radio zitten los.
- Nu zie je 2 kruisschroefjes zitten en haal deze los. Daarna verwijder de omhuizing en haal de stekkers los achter de knoppen.
- Haal je dashboard kastje leeg en maak dit los samen de beplating eronder. Verwijder het kastje.
- Nu de middenconsole. Haal het neplederen tuutje los rond je schakelpook, ook het bakje ervoor voorzichtig met een schroevendraaier los peuteren.
- Verwijder het plasticplaatje rond de hendel voor het hydraulisch systeem. Verwijder het bakje tussen de stoelen en de asbak aan de achterkant.
- Nu zie je in totaal 4 moertjes maat 10. Haal deze los met een dopsleutel.
- Volgens de vraagbaak zou je de handremkabels los moeten maken maar dat heb ik niet gedaan. Trek de handrem in zijn hoogste stand en met wat gepeuter hier en daar zou je de middenconsole moeten kunnen verwijderen.
- Nu het dashboard. Links en rechts in het schutbord zitten 2 bouten maat 13. Verwijder deze.
- Verder zitten aan het zekeringen kastje en bovenop de plaats waar de teller heeft gezeten een aantal boutjes maat 10. Verwijder deze.
- Onder het verwarmingselement zie je 2 stalen buizen met 2 moeren maat 13, verwijder deze.
- Op de plaats waar de radio zat zie je wat dieper in het dashboard heel sneaky een moer maat 10 zitten…..loshalen.
- De stuurkolom moet wat zakken (in elk geval bij type 1 heb ik gelezen) en die zit vast met 4 bouten maat 13. Loshalen en de kolom voorzichtig laten zakken.
- Verwijder de 2 plastic platen langs de raamstijlen die gewoon geklikt zitten.
- Het dashboard zit nu los en kan het beste met 2 mensen heel voorzichtig eruit gepakt kunnen worden. Voorzichtig omdat hier en daar kabelttjes erachter
- Duik maar weer eens onder de motorkap. Op de plaats waar het ventilatorroostertje zat in de paravanbak zit 1 moer maat 10. loshalen.
- Wat verder naar beneden zitten 2 schroeven (tussen motor en schutbord) waar je de pijpsleutel maat 10 weer voor nodig hebt. Loshalen.
- Kvs aftappen.
- Nu zie je ook de plek waar je verwarmingslangen naar binen gaan. Deze zitten geklemd. Palletje naar achteren trekken en met wat gepiel en getrek zouden deze in 1 geheel los moeten komen.
- Als de slangen los zijn zie op die plek nog 2 torx-boutjes…loshalen.
- Neem plaats op de bijrijdersstoel en je ziet een zwarte doos voor je van rechts naar het midden toe. Begin rechts. Haal hier en daar nog wat boutjes en kabels los en je kunt het in zijn geheel verwijderen.
- Nu gaan we ons concentreren op die grote zwarte bak in het midden. Aan de zijkanten zitten wat kabelboompjes vast met wat klemmetjes….haal deze los. De kabels (lijken op fietsremkabels) voor de schuifjes kunnen blijven zitten. Nu zou je die bak los moeten kunnen trekken. Aan de bovenkant zie een zwart plaatje…....hieronder zit de boosdoener!!!! Haal dit plaatje los en je kunt de kachelradiator in zijn geheel uit zijn omhuizing tillen.
- Haal de plaatjes van de radiator af want die heb je nog nodig.
- Zorg dat je een kitspuit hebt want die heb je nodig om het roostertje in de paravan-bak weer op zijn plaats te kitten en om de paravan-plaat weer aan het raam te kitten. Dit om te voorkomen dat binnen de kortste keren die hele bak weer vol ligt met alles wat er in de herfst naar beneden komt. Uiteraard zal het koelsysteem weer ontlucht moeten worden.
O ja, zorg dat je genoeg ruimte om je heen heb om alles netjes op volgorde neer te leggen.
Doe alles losse spullen zoals boutjes en moertje in zakjes, waar je op schrijft wat het is.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Om de middenconsole te verwijderen moet in de meeste gevallen alsnog de handremkabel aan één van de klauwen los, omdat anders de handremhandel niet hoog genoeg wil. Tenzij je die normaliter al meer dan 60 graden aan kunt trekken
En wat ZX1.4i vergeet te vermelden: weer terug inbouwen is in beginsel hetzelfde als uitbouwen, maar dan in omgekeerde volgorde. En idd goed georganiseerd omgaan met schroeven, moeren e.d.
Ik heb het zelf gedaan bij de mijne, ben er al met al 16 uur aan kwijt geweest. Ik heb wel lekker op m’n eigen tempo gewerkt, d.w.z. niet traag, maar zeker ook niet overhaast. Af en toe een sigaretje tussendoor, bakkie koffie ofzo
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En wat als je airco hebt? Dat schijnt het drama nog verder te verergeren
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
ZX1.4i schreef:10 uurtjes werk als je de Xantia een beetje kent, anders kun je er langer mee bezig zijn.
Dit is een beschrijving welke ik ooit op het XC heb gevonden, aangevuld met info uit de Haynes en eigen ervaring.
Succes
- Accupolen los maken.
- verwijder de ruitenwisserarmen.
- Plastic paravaanplaat losnemen.
- Aan de linkerkant in de bak zie je een stuk plastic met een roostertje, verwijder deze voorzichtig (zit ook gekit).- Dan zie je tegen het schutbord 3 ovalen rubberen plaatjes die je moet wegpakken en daar zitten de 3 moertjes die het dashboard van buiten vast houden, verwijder deze moertjes.
- Verwijder de airbag en het stuurwiel
- Verwijder de stuurkappen en de RAW
- Duik in het voetencompartiment en draai alle torx-boutjes die je tegenkomt los en verwijder de beplating rond het zekeringenkastje en de pedalen.
- Daarna weer iets naar boven en de plaatjes rond de tellerunit losdraaien. Verwijder de tellers en haal voorzichtig de 2 connectors los.
- Nu concentreren we ons op het midden.
- Verwijder de radio en tevens de omhuizing.
- Asbak weg, daaronder zitten 2 torx-bouten en verwijder de slede.
- Weer 2 torx-bouten, losdraaien en verwijder het plaatje rond het verwarmingselement.
- 2 torx-bouten en het element zit los maar dit kan blijven zitten!!
- Nu moet je voorzichtig zijn want dit kan snel verkeerd gaan…..pak een klein schroevendraaiertje en peuter de 2 roostertjes die boven je radio zitten los.
- Nu zie je 2 kruisschroefjes zitten en haal deze los. Daarna verwijder de omhuizing en haal de stekkers los achter de knoppen.
- Haal je dashboard kastje leeg en maak dit los samen de beplating eronder. Verwijder het kastje.
- Nu de middenconsole. Haal het neplederen tuutje los rond je schakelpook, ook het bakje ervoor voorzichtig met een schroevendraaier los peuteren.
- Verwijder het plasticplaatje rond de hendel voor het hydraulisch systeem. Verwijder het bakje tussen de stoelen en de asbak aan de achterkant.
- Nu zie je in totaal 4 moertjes maat 10. Haal deze los met een dopsleutel.
- Volgens de vraagbaak zou je de handremkabels los moeten maken maar dat heb ik niet gedaan. Trek de handrem in zijn hoogste stand en met wat gepeuter hier en daar zou je de middenconsole moeten kunnen verwijderen.- Nu het dashboard. Links en rechts in het schutbord zitten 2 bouten maat 13. Verwijder deze.
- Verder zitten aan het zekeringen kastje en bovenop de plaats waar de teller heeft gezeten een aantal boutjes maat 10. Verwijder deze.
- Onder het verwarmingselement zie je 2 stalen buizen met 2 moeren maat 13, verwijder deze.
- Op de plaats waar de radio zat zie je wat dieper in het dashboard heel sneaky een moer maat 10 zitten…..loshalen.
- De stuurkolom moet wat zakken (in elk geval bij type 1 heb ik gelezen) en die zit vast met 4 bouten maat 13. Loshalen en de kolom voorzichtig laten zakken.
- Verwijder de 2 plastic platen langs de raamstijlen die gewoon geklikt zitten.
- Het dashboard zit nu los en kan het beste met 2 mensen heel voorzichtig eruit gepakt kunnen worden. Voorzichtig omdat hier en daar kabelttjes erachter
- Duik maar weer eens onder de motorkap. Op de plaats waar het ventilatorroostertje zat in de paravanbak zit 1 moer maat 10. loshalen.
- Wat verder naar beneden zitten 2 schroeven (tussen motor en schutbord) waar je de pijpsleutel maat 10 weer voor nodig hebt. Loshalen.
- Kvs aftappen.
- Nu zie je ook de plek waar je verwarmingslangen naar binen gaan. Deze zitten geklemd. Palletje naar achteren trekken en met wat gepiel en getrek zouden deze in 1 geheel los moeten komen.
- Als de slangen los zijn zie op die plek nog 2 torx-boutjes…loshalen.
- Neem plaats op de bijrijdersstoel en je ziet een zwarte doos voor je van rechts naar het midden toe. Begin rechts. Haal hier en daar nog wat boutjes en kabels los en je kunt het in zijn geheel verwijderen.
- Nu gaan we ons concentreren op die grote zwarte bak in het midden. Aan de zijkanten zitten wat kabelboompjes vast met wat klemmetjes….haal deze los. De kabels (lijken op fietsremkabels) voor de schuifjes kunnen blijven zitten. Nu zou je die bak los moeten kunnen trekken. Aan de bovenkant zie een zwart plaatje…....hieronder zit de boosdoener!!!! Haal dit plaatje los en je kunt de kachelradiator in zijn geheel uit zijn omhuizing tillen.
- Haal de plaatjes van de radiator af want die heb je nog nodig.
- Zorg dat je een kitspuit hebt want die heb je nodig om het roostertje in de paravan-bak weer op zijn plaats te kitten en om de paravan-plaat weer aan het raam te kitten. Dit om te voorkomen dat binnen de kortste keren die hele bak weer vol ligt met alles wat er in de herfst naar beneden komt. Uiteraard zal het koelsysteem weer ontlucht moeten worden.
O ja, zorg dat je genoeg ruimte om je heen heb om alles netjes op volgorde neer te leggen.
Doe alles losse spullen zoals boutjes en moertje in zakjes, waar je op schrijft wat het is.
Of je geeft 393 uit en laat het lekker doen…..
http://www.renespaan.nl/internet_aanbieding.htm
Edit, oh, je hebt airco zie ik nu, dan wellicht eerst een belletje ?
Edit2: