Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
Bij deze een aantal vragen omtrent mijn xantia 2.0 exclusive.
1. bij starten brand het stoplampje wel maar gaat vijwel direct uit als de motor loopt. ook al is de auto nog niet omhoog.Kan dit kwaad, als ik wegrijd heb ik nl even geen remdruk. bij hard intrappen van de rem flikkerd het lampje even.
2. als de motor warm is, is er eenconstante tik te horen, voor van de middelste veerbol. Vlg mij is dit de hoogte regelaar. Tijdens het rijden gaat deze tik niet weg. Wat kan dit zijn?
3. bij iedere stop, motor af, starten, zakt de auto telkens naar lage stand. bij starten moet deze dus weer omhoog. Hoort dit? ik dacht dat ie wel even zijn druk vast zou houden als ie 5 min stilstaat.
4. bij het nemen van een drempel, lijkt het of de achterkant “wipt”. Hij lijkt of hij opnieuw zijn hoogte zoekt. Bij gas geven zakt ie iets in. is dit normaal?
Het HLM pijl is in de hoogste stand goed (tussen de lijntjes). Hij lekt niet. Al deze dingen lijken met de hoogteregeling te maken te hebben. wellicht dat iemand een oplossing of uitleg heeft.
groet ad
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
1) vooraadbol leeg/stuk
2) vooraadbol leeg/stuk
3) anti-inzakbol leeg/stuk
4) hoogteregaal vervuild, bediening vast, LHM vervuild, veerbollen leeg/stuk/te lage druk
Kortom: een rondje veerbollen laten vullen en de lhm laten vervangen. Daarna opnieuw rijden en zien of alles ok is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
enig idee wat zo’n vulbeurtje kost?
Hoeft niet erg duur te zijn heb 3 jaar geleden 128 euro betaalt bij vd LAAN voor een Cx dat was vullen en LHM
Ps als je bollen slecht zijn kunnen ze niet gevult meer worden maar meestal hebben ze wel andere liggen.
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
zijn bollen van de sloperij een beetje betrouwbaar? ze kunnen vooraf niet getest worden volgens mij.
zou ik niet doen je moet ze demonteren en dan ook maar hopen dat ze nog te vullen zijn!!
Daarbij komt het feit dat veel xantias op de sloop staan vanwege een probleem of achterstallig onderhoud
Ik zou geen risico nemen gewoon jouw bollen laten vullen of voor een paar tientjes per bol vernieuwen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bollen van de sloop? Nee, dat is geen fijn plan. Gewoon ff naar een specialist. In welke regio woon je?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
regio tilburg. had gezien dat vullen zo’n €10,- kost. maar das dan weer in almere . heb 2 specialisten voor citroen gevonden, bertens en de vries. zijn dealers dus ws erg duur. mocht iemand in de buurt van tilburg een alternatief weten is dat van harte welkom. Vraag me nog steeds af waarom het stoplampje al meteen uitgaat voor de wagen op hoogte en dus op druk is. Als het zo is dat dit te maken heeft met een kapotte regelaar, hoe gaat dat dan werken in een situatie als het echt nodig is om te stoppen als ie dan ook niet aangaat heb ik wel een probleem!!!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hoogte, druk en het stoplampje hebben niets met elkaar te maken. De stoplamp gaat uit zodra er op het veiligheidsventiel genoeg druk staat. Pas daarna kan dat ding omhoog komen.
En tja, duur… weet je, iedere auto kost geld. Een xantia is goedkoop in de aanschaf en dat heeft meestal een reden: achterstallig onderhoud. Maak je dat in orde dan heb je een wereldauto aan een xantia. Doe je er niets aan dan wordt het ook niets en heeft klagen ook niet zo veel zin.
Een rit naar Almere zal zeker de moeite zijn als je een fijn verende xantia wil hebben. Dealers kun je, een enkele uitzondering daargelaten, het beste een beetje mijden als je een oudere auto als een xantia hebt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik kan me voorstellen dat als de voorraadbol helemaal plat is (dus vrijwel geen gas meer achter het membraam), dat er dan direct druk is als de pomp gaat draaien. Immers, er wordt dan geen voorraad gepompt. Dan klinkt voor mij alles wat je beschrijft best logisch.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
dat zou dan betekenen dat alleen de voorraad bol (das de middelste voorin toch? die tikt!) op druk gebracht hoeft te worden of vervangen. als dat niet werkt dan de rest nalopen. lijkt me ook logisch hoor wat je beschrijft. zal daar eerst eens aan beginnen.
Idd, ik zou hier ook eerst beginnen.
De rest wordt daarna wel duidelijk.
Edit: Gewoon vervangen, niet hergebruiken, grote kans dat het membraam niet meer goed is.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
En dat membraam testen ze voor het hervullen, normaal gesproken.
Ik heb het bij mijn XM V6 ook laten doen heeft jaren goed geveert
Een Xantia kost geld maar met goed onderhoud heb je weinig problemen vooral de hydroliek is veel beter uitgevoert dan een BX
dan praat ik over doorgerotte leidingen en die stomme retour slangetjes die altijd lekken
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
En LHM-peil controleren moet je doen met lopende motor en in de hoogste stand, dus niét in de rijstand! Voor de rest: zie bovenstaande.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 16-08-2011
- Xantia break 2.0 16v
duh!!!!! haha dat had ik al van een aantal voorgaande topics in het forum begrepen. en het staat ook netjes in het instructieboekje wat nog bij de bolide zat. maar tnx voor de tip.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gelukkig, het wordt namelijk nogal eens vergeten, vandaar
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91