Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-09-2011
- Xantia 1.8 16v elegance
- Xantia 2.0 16V VSX
Ik ga misschien over twee weken een Citroën Xantia 3.0I V6 automaat bezichtigen. De auto heeft lichte parkeerschade, maar dat is niet zo’n groot probleem. De auto heeft ruim 240000km opzitten.
Mijn vraag aan jullie Xantia kenners; Is de kilometerstand erg hoog voor dit type auto? (Vooral snelwegkilometers door huidige eigenaar, ivm werk buitenland.) Wat zijn specifieke aandachtspunten bij de V6? Zal de automaat een hoog risico geven bij deze kilometerstand?
Alvast bedankt.
Eenmaal het Citroën virus opgelopen, dan geraak je er nooit meer van af.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Deze kilometerstand geeft doorgaans aan dat de distributieriem vernieuwd moet worden, en dat is met de overvolle motorruimte een hele dure pestklus. Let er dus goed op of dit nog moet gebeuren, en zo ja op welke termijn. Als daar geen duidelijkheid over te vinden is in de auto dan moet-ie eigenlijk preventief vervangen, dus duur. Daarnaast hebben de automaten (4HP20) nog wel eens de neiging om tussen de 2 en 3 ton te overlijden. Citroën heeft dit type bak ‘sealed for life’ verklaard, m.a.w. de bakolie zou nooit vervangen hoeven worden. Nonsens natuurlijk, dit is voor een lang leven juist heel belangrijk. Reken er dus op dat het hele distri-circus plus het bakolie verversen (dit liefst enkele malen in relatief korte tijd i.v.m. automaat) al gauw een hele flinke smak geld gaan kosten. Deze zaken zelf doen is mogelijk, maar erg complex. Zit er een trekhaak aan? Dan hopen dat een vorige eigenaar er niet regelmatig zware trailers aan heeft gehangen, ook weer i.v.m. de automaat. Op zich kunnen de motoren heel lang mee, die laten je zelden in de steek, mits netjes onderhouden natuurlijk. Bakolie verversen is dus wel iets om in de gaten te houden. Voor de rest is het een Xantia, dus let op kapotte kachelradiatoren (vervangen betekent het hele dashboard eruit).
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Afhankelijk van het bouwjaar, kan het ook zo een AL4 automaat zijn.
Google daar maar eens op en je ben genezen om zoiets te willen kopen.
Verder zijn er weinig succes verhalen bekend van olie-wissels bij dit soort “lubricated for life” automaten.
Als je heel graag dit type motor en automaat wil rijden, en bereid ben om daarvoor diep in de buidel te tasten, zou ik zeggen doen. Is het budget beperkt, dan kun je voor c.a. 1500 a 2000 euro, al een mooie luxe type-2 kopen, zelfs een exclusive is mogelijk voor dat bedrag.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Maar dan zonder V6
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
In grote lijnen eens met vorige posters. Mijn distriwissel gelijk na aankoop en bij 90 000 km en 9 jaar was dus preventief qua km’s, maar niet qua tijdsduur en ik rij nu al bijna 2 jaar en 40 000 km met een gerust gevoel en zonder enig motorprobleem.
Probeer een handbak te vinden. Minder zorgen en nog zuiniger ook. Ik geloof alleen dat die niet in een Berline uitvoering zijn verkocht in NL. Dus dan verval je of in invoer uit b.v. Duitsland of je mag een Activa uitzoeken .
BTW de V6 is een heerlijke motor!!!
Adri
mocht je een v6 met handbak willen pb me maar want ik weet nog een hele mooie te staan hier in brabant.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar, als dat een origineel NL geleverde V6 met handbak is dan heeft die dus ook een activa onderstel. Daar kan je ook weer een zooitje ellende mee krijgen. Een Xantia V6 automaat heeft, in de NL geleverde modellen tenminste, geen activa. En ik heb zelf liever een automaat zonder activa dan een handbak met….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Breeze schreef:...Probeer een handbak te vinden. Minder zorgen en nog zuiniger ook.
De automaat wil inderdaad wel eens vroegtijdig overlijden. Het verbruik van de automaat scheelt niet veel met de BVM als je de ervaringen mag geloven van enkele bezitters: tussen 9,5 en 11 liter op 100km. Zie anders ook spritmonitor.de. Voordeel van de automaat: die heeft ook een langere totaaloverbrenging, dus draait ie minder toeren op de snelweg.
Ik geloof alleen dat die niet in een Berline uitvoering zijn verkocht in NL. Dus dan verval je of in invoer uit b.v. Duitsland ..
In Duitsland (of ergens anders) ook niet.
Berline Exclusive V6 = altijd automaat.
Alleen de Break V6 bood die keuze tussen automaat of BVM, maar daar kon je niet voor een Activa kiezen ;-)
BTW de V6 is een heerlijke motor!!!
Adri
Amen to that, prettige prestaties tegen een relatief bescheiden verbruik. Als het ding ook een ‘goede’ distributieketting had gehad, was ie perfect geweest.
waterman schreef:En ik heb zelf liever een automaat zonder activa dan een handbak met….
Ieder zijn meug natuurlijk ;-) Maar het kan tegenvallen en de enkele specifieke onderdelen zijn rap duurder geworden bij Citroën.
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-09-2011
- Xantia 1.8 16v elegance
- Xantia 2.0 16V VSX
Bedankt voor alle info.
Ik zie af van de koop. De auto heeft sowieso een grote onderhoudsbeurt nodig, dus ook de distributieriem. De distributieriem is op zich zelf te doen, maar enorm omslachtig ook vanwege de beperkte ruimte. Daar komt bij dat de automaat slipt, dat betekend dus extra (Lees; hoge) kosten. De huidige eigenaar is gelukkig wel zo eerlijk om dat per mail aan mij te melden, scheelt weer een ritje.
Een Citroën Xantia V6 is niet per definitie mijn ultieme droomauto, dat is en blijft nog altijd een Citroën DS.
Ik ga ondertussen lekker door met mijn zoektocht naar een mooie Xantia.
Nogmaals bedankt voor jullie support.
Eenmaal het Citroën virus opgelopen, dan geraak je er nooit meer van af. :cheese: