wie weet raad ,ik heb een xantia 1995 1.6 i ,vanochtend wilde ik vertrekken .na nog geen kilometer te hebben gereden liep de temp op naar 110 en branden de stop lampjes .na een plekje te hebben bereidt ,gooide hij er ook koolvloeistof ondanks dat de dop er op zit.met gevolg rookwolken.ik heb geen airco.heb er nu zo,n 3 uur over gedaan om de wagen weer voor de deur te krijgen.want hij koelt niet tijdens het rijden .de fan draait wel gewoon.help.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De KVS is op of je thermostaat opent niet….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Niet meer mee rijden want een koppakking is zo kapot!
verder: Welkom hier!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
koelvloeistof zit er in .dan dus de thermostaat .misschien een stomme vraag waar zit hij .ben niet zo rijk om het te laten doen .dus moet zelf klussen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Meestal in/voor de dikke slang die naar de radiator loopt. Als je zelf klust moet je een sleutelboek hebben!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ben afleveringsmonteur geweest.en probeer me neefje lief aan te kijken ,die is monteur ,ben al heel blij met de bevestiging thermostaat.ben xantia gek en wil geen afstand van hem doen.ga het onderdeel halen ,zodat we weer kunnen stuffen.heel erg bedankt.zal zeker vaker op het forum komen ,en laat weten of het gelukt is.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
succes. ALLE info over de Xantia is hier te vinden! Zet er foto’s van je oplossing bij!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Welkom hier
Je zou het even aan kunnen kijken wat de auto doet zonder thermostaat.
Gaat het goed, dan kun je altijd nog een nieuwe thermostaat monteren.
Als je even vermeld in welke regio je woont, dan is er vast wel een handige Citroen rijder bij je in de buurt die even wil kijken/helpen, voor regio Rotterdam mag je mij lastig vallen.
ben vanmiddag naar brezan gelopen en een thermostaat gehaald.en vervangen .de temp blijft lang goed.nu het volgende probleem .vanochtend draaide de fan nu slaat hij niet aan .kan dit een zekering zijn .
mijn regio is leiden.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De fan draait normaliter ook alleen wanneer de koelvloeistof in de radiator een temperatuur van 95-100 graden heeft bereikt. En daarvoor moet eerst de thermostaat open, en dat kan eventjes duren. Tot hoe hoog heb je de meter op het dashboard laten oplopen alvorens je tot de conclusie kwam dat de fan niet draaide?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Correctie, je hebt twee versies een 82 graden thermostaat en een van roond de 92 graden.
Bij mij gaat de fan aan bij 82 graden en weer uit bij 78 of 79 graden. Als je de motor koud start kan het wel een kwartiertje duren voordat ie stationair die temperatuur bereikt. Je kan dus ook een versie hebben met een 92 graden thermostaat.
Op je radiateur (zijkant) zit een thermocontact (bimetaal) met als het goed is een tweepolige stekker. Als je die doorverbindt/kortsluit moet de fan/fans gaan draaien. Het kan zijn dat de schakelaar defect is, dat verklaart dan ook het te heet worden van je motor.
Mocht het blok evengoed de koelvloeistof eruit blijven gooien dan bestaat de kans dat je koppakking lek is en de cilinderdruk naar het koelsysteem ontsnapt.
Kijk verder of je radiateurdop nog goed is, die gaan ook wel eens defect, de rubberring past dan niet goed meer.
Succes ermee.
PS: Goed ontluchten na het vullen van je koelsysteem !!! Ontluchtingsnippels (ventieldopjes) op de kachelslang en het thermostaathuis.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Thermostaten heb je in 82 en 89 graden. Thermocontacten voor non-aico 1.6 Xantia’s 97 graden aan, 92 graden uit, aldus de Citoën database.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
OK, ik heb een 1.8i maar thermocontact gaat bij 82 graden, misschien 83 graden de fan aansturen, maar ook in combinatie met een 82 graden thermostaat.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
ff een zijsprong, maar ik weet nog steeds niet waarom rechtsgestuurde Xantia’s, GEEN thermocontacten hebben. Hoe werkt het dan met deze modellen? Ik voorzie al dat ik foto’s moet gaan maken om te bewijzen dat dit ook echt zo is….
Tja, waarom is de Engelse autoindustrie platgegaan , of wellicht omdat het altijd slecht weer is daar
Ik zou het niet weten, maar zit in de rechtsgestuurde versie echt geen thermoschakelaar in de radiateur geschroeft? Misschien zit ie dan achterop het thermostaathuis, want ze hebben toch wel een koelfan?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nergens niet op de radiateur, absolutely positive!! Op thermostaat huis zitten 3 sensoren, dat is alles. Het is een raadsel wat me af en toe wel wat bezig houdt. Maar hij zit er niet. Ra ra hoe kan dat nou?