Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Allereerst wil ik even vermelden dat ik dit probleem hier neerleg voor een ander en er zelf geen ervaring mee heb opgedaan (ik heb dan ook geen Xantia).
Afgelopen week sprak ik een Xantia-Pallas rijder. Haar ervaring is dat het een heerlijke auto is, maar dat de auto slecht remt. Dat wil zeggen dat als het rempedaal ingedrukt wordt de remmen slecht reageren. Om een goede reactie te krijgen moet het pedaal flink ingedrukt worden. Dit lijkt mij niet normaal. Iemand dezelfde ervaring?
Is het een vervuild LHM systeem? Is er bij de Xantia een veerbol voor de remmen die overleden is?
Hoor graag van jullie.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Vervuilde LHM, lucht in de remmen. Als de achterveerbollen druk verliezen doen ze dat in het systeem van de achterremmen, dat zijn alleen de achterremmen maar de auto gaat er in het geheel een stuk belabberder van remmen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Zou ook nog de voorraadbol kunnen zijn.
Remblokken eens demonteren en de boel gangbaar maken, vooral achter, kan een hoop schelen.
Uiteraard i.c.m. het verversen en doorspoelen van de LHM.
PS: Het is toch een Xantia Pallas rijdster uit Rotterdam? dan zou het weleens mijn overbuurvrouw kunnen zijn, een Xantia met nogal wat parkeerschade
ZX1.4i schreef:Remblokken eens demonteren en de boel gangbaar maken, vooral achter, kan een hoop schelen.
Uiteraard i.c.m. het verversen en doorspoelen van de LHM.PS: Het is toch een Xantia Pallas rijdster uit Rotterdam? dan zou het weleens mijn overbuurvrouw kunnen zijn, een Xantia met nogal wat parkeerschade
Wat je zegt! Mijn xantia (2e auto naast een xm, wordt weinig gebruikt) kwam niet door de apk vanwege vastzittende achterremmen. De boel gedemonteerd, de zijkant van de blokjes en het tegenoverliggende deel van de klauwen glad gemaakt, zo ook het borgpennetje, en ze remt weer prima. Olie moet natuurlijk wel schoon en de voorraadbol vol zijn.
Groeten Manus.
Hoogteregelaar achter schoonmaken wil ook wel helpen, als deze (erg) vuil is van binnen, dan doen de remmen ook weinig.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Zou je ons allen kunnen uitleggen hoe je de hoogteregelaar het beste kunt demonteren en schoonmaken.
Joop.
Kapje eraf, moertje los, schoonspuiten met remmenreiniger, effe het asje heen en weer.
Zouden hele vette remschijven ook een oorzaak kunnen zijn ?
Schijt aan originaliteit.
Dan moeten ze alle 4 opeens heel vettig zijn en dat bij een HP geveerde Citroen die niet bekend staat dat ze steeds LHM lekken. Dit is echt een kwestie van remmen gangbaar maken, LHM verversen, doorspoelen en ontluchten van de remmen.
knäckor schreef:Vervuilde LHM, lucht in de remmen. Als de achterveerbollen druk verliezen doen ze dat in het systeem van de achterremmen, dat zijn alleen de achterremmen maar de auto gaat er in het geheel een stuk belabberder van remmen.
Symptoom “Xantia remt belabberd” heb ik hier (Zuilen, Utrecht) ook. Kom uit een XM en dat remde stukken beter. De laatste tijd begon het op te vallen en omdat ik binnenkort door de APK moet maar FF snel naar de gewone DHZ garage hier om de hoek gegaan. Hebben me al eerder prima geholpen en de APK kon gewoon de volgende dag. Ik melde vast dat er een remprobleem was. Op de rembank riep hij dat er achter iets mis was: ongelijke remkracht tussen achterwielen. Ik gaf opdracht alles qua schijven en blokken in orde te maken en te keuren.
Volgende dag kwam de wagen niet door de keuring. Schijven en remmen waren prima en gangbaar. Alles achter is los geweest, alleen de remdruk bleek 10x lager dan vereist. Hoe ze dat meten weet ik niet maar hij had het over 200 Nm terwijl het meer dan 2000 Nm moet zijn. Omdat ze niks met Citroen hydro doen (en ze nog even hebben rondgebeld) werd het advies: door naar de Citroen specialist.
Als ik het goed begrijp (andere meldingen in dit topic) moet ik denken aan: Zakbol achter, hoogteregelaar achter en ontluchten (achter).
Bijgaand symptoom (mogelijk verband ?): als je de motor uitzet dan blijft tie mooi op hoogte. Start je de volgende morgen (effect wordt groter als de auto langer is uit geweest) dan gaat tie eerst helemaal door zijn hoeven om vervolgens langzaam omhoog te komen. Als je echter “te vroeg” gaat rijden (stoplampje is wel uit) dan remt het voor geen meter. Heb al een paar keer aan de handrem gehangen.
Wie maakt hier pindakaas van? In welke volgorde moet ik de onderdelen laten nalopen/vervangen? Is vervangen noodzakelijk of is er iemand die me bij de DHZ hier om de hoek een keer een avondje wil $helpen$?
antizink bol achter vervangen. Tijdens apk de auto in zijn hoogste stand zetten voor de remtest of heel veel stoeptegels achterin leggen. Achterrem druk is afhankelijk van de hoeveelheid bagage in de achterbak.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
LHM-peil in orde? Peilen met draaiende motor en auto in de hoogste stand. Oranje parapluutje moet tussen de ringetjes van het peilglaasje staan.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
BX16TGI schreef:antizink bol achter vervangen. Tijdens apk de auto in zijn hoogste stand zetten voor de remtest of heel veel stoeptegels achterin leggen. Achterrem druk is afhankelijk van de hoeveelheid bagage in de achterbak.
Toen ik in juli op vakantie was (tenten, kooktoestellen, dakkoffer, fietsendrager en 4 personen) lagen er genoeg stoeptegels in. Gelukkig is het een break en waren we in Spanje. Maar het remde niet.
Dus gewoon antizinkbol vervangen?
japv schreef:LHM-peil in orde? Peilen met draaiende motor en auto in de hoogste stand. Oranje parapluutje moet tussen de ringetjes van het peilglaasje staan.
Ga ik morgen checken. Stel nou dat er teveel in zit, staat het peil dan boven de ringetjes?
Remt het dan niet?
Wat is het effect als er te weinig in zit?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Hoort de achterbak niet leeg te zijn bij een apk keuring in Nederland?