puffel schreef:Hoort de achterbak niet leeg te zijn bij een apk keuring in Nederland?
Mijn tenten zijn er wel uit maar er lag zat rommel in. Geen stoeptegels nee…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
robbiedee schreef:Ga ik morgen checken. Stel nou dat er teveel in zit, staat het peil dan boven de ringetjes?
Remt het dan niet?
Wat is het effect als er te weinig in zit?
Hoe hoger het parapluutje, hoe meer LHM er in het vat zit. Voor het remmen maakt dat niet uit. Als het systeem te weinig LHM heeft dan kun je op sommige momenten last krijgen van traag reagerende stuurbekrachtiging, traag reagerende remmen, zeker in combinatie van elkaar. Ook het inzakken na het starten zou wellicht daardoor kunnen worden veroorzaakt, te groot drukverschil bij het openen van de anti-zinkkleppen bij het starten. Lijkt me dat de pomp dat niet direct kan opvangen.
Hoe dan ook, peilen, eventueel bijvullen, om zaken uit te sluiten
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Na het vervangen van de anti-zink bol had ik direct na het starten voldoende remdruk.
Toen de aanvoerslang van mijn lhm pomp lek was, en er dus lucht vermengt met lhm aangezogen werd, deden mijn remmen heel raar. Vertraagd reageren en dan b.v. eerst links en dan rechts remmen. Levensgevaarlijk op de snelweg! Ne het verhelpen van het probleem en het goed ontluchten van de remmen is het remgedrag weer normaal.
Dat van die stoeptegels was niet helemaal serieus, sorry Auto op hoogste stand zetten zorg er voor zover ik weet voor dat de achterremmen de maximale remdruk krijgen.
Dank voor de tips zover. Met die stoeptegels zit het wel goed.
Had al gelezen dat druk op achteras bepaalt hoe hard er (achter) wordt geremd.
DUS. Ik geloof dat pijlglaasje niet een erg betrouwbaar afleesinstrument is.
Ik wilde de wagen in de hoogste stand zetten maar deed per ongeluk de laagste. Er gebeurde vrij weinig. Tegen de tijd dat ik dat doorhad en hem in de hoogste stand had gezet was ik al weer buiten. Ik zag de voorkant keurig omhoog komen maar achter bleef ze netjes op straat liggen.
Het pijlglaasje gaf duidelijk “boven nivo” aan. Oranje paddestoel kon bijna niet hoger. Koperen schijfje bleef boven de bovenste rode ring. Omdat ik dit maar een vreemd standje vind voor een Xant, schakelde ik naar de ‘normale rij stand’. Voor kwam omlaag en achter kwam omhoog, zoals verwacht.
Vervolgens ben ik maar eens lekker op de trekhaak gaan dansen. Kijken of het achter überhaupt nog veert. Nou echt wel. Heerlijk op en neer. Als je blijft staan zakt het eerst wat door (geen verrassing met mijn gewicht) om vervolgens keurig naar het originele niveau omhoog te gaan. Niks mis met de hoogteregelaar achter. Je hoort de pomp <<werken tot je op nivio bent>>. Dan wordt de pomp weer rustig. Stap je af, dan komt de kont eerst omhoog om daarna af te zakken tot de ‘normale rijstand’. Pijlglaasje bleef al die tijd min of meer op de zelfde plaats: Lekker hoog.
Toen maar weer eens naar de hoogste stand gegaan. Kijken of dat pijlglaasje wilde zakken. Wagen ging toen wel omhoog, voor en achter. Alleen achter kwam hij duidelijk niet in zijn hoogste stand en de pomp bleef maar vragen. Tik, tik tik tik. Heel snel. Er kwam geen eind aan. Ik ben gewend dat als je wisselt van stand dat er soms snel getik is maar dat er dan bij het bereiken van een stand een eind aan komt en over gaat tot regelmatig rustig getik. Ik weet ook niet zeker is of het de pomp zelf is. Maar dat het over “de vraag” gaat en dat het rustig wordt als de gewenste stand is bereikt, dat snap ik wel.
Toen heb ik lekker zelf besloten dat ik het snap en heb er een halve liter LHM in gekiept. En een scheutje op het reservoir. Groene kliederboel. Inderdaad ging het achter verder omhoog en werd het tikken langzamer. Daarna nog wat verder ge-zondag-ochtend-gymnastiekt. Heerlijk weer ervoor. Laagste stand, hoogste stand. Midden stand. Dansen op de achteras. En daarna nog weer eens op het ritme van de pomp gelet. Uiteindelijk de rest van de fles er in gekiept. Tweede helft knoeit stukken minder. Meer heb ik nu niet in huis.
Maandag weer langs de APK. Remt al stukken beter. Denk ik. Hoop ik.
Klinkt bekend van dat pijlglaasje? Is er een andere nivometing bekend?
Vinger in het reservoir? De bekende natte vinger methode?
Stoplampje brandt helemaal nooit. Zou lampje zelf stuk zijn?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Stoplampje hoort te branden in testmodus, dus met de auto op contact, maar zonder draaiende motor. Zie ook je instructieboekje.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
japv schreef:Stoplampje hoort te branden in testmodus, dus met de auto op contact, maar zonder draaiende motor.
Instructieboekje? Je veronderstelt dat ik kan lezen? Alleen strips…
Maarre, idd contact aan en er gaat een hele kerstboom branden. Inclusief het woord STOP. Zodra ik start is het uit. Nog voordat de wagen aan zijn reis naar boven begint. Dat is wel eens anders geweest. Weet niet hoe die lamp aan zijn info komt en of dat de remmen in de war brengt.
Ben nog even langs de rembank geweest. Het was nog steeds niks. Als was de keurmeester die er eerder mee bezig was er nu niet. Toch maar weer naar de $peciali$t? Of kan dat lampje me nog op het juiste spoor brengen? Waar zit die opnemer?
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zit het peilvlottertje niet gewoon bovenin vast op de een of andere idiote manier? Daar zit namelijk ook een schakelaar op die aan hoort te geven of je voldoende olie hebt (schakelt de ‘STOP’-lamp in i.c.m. LHM-vaatje). Ook even de bekabeling van dat bolletje checken denk ik…
Het bolletje kan eraf door ‘m een kwartslag te draaien (bayonet bevestiging); denk erom dat je de platte O-ring die eronder zit niet verspeelt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Remmen al ontlucht? En remklauwen schoongemaakt en gangbaar?
Ed P schreef:Remmen al ontlucht? En remklauwen schoongemaakt en gangbaar?
ontluchten is de tip die de jongste bediende van de specialist me ook gaf. gratis.
op de terugweg naar huis hadden ze bij mijn favoriete benzinestation geen LHM meer. straks maar FF een stukje fietsen. lekker weer ervoor. en een slangetje zoeken. heb het bij mijn XM ook wel eens gedaan.
remklauw was al door de APK man gangbaar gemaakt. zat niet vast.
Penny Lane schreef:Zit het peilvlottertje niet gewoon bovenin vast op de een of andere idiote manier?
is geen APK afkeurpunt. eerst remmen maken. bedankt voor de tip.
2 liter op de autoboulevard gekocht en vijf meter slang. kun je tenminste je vieze olie terug het vat in laten lopen volgens de methode Ven of the Year
om de hoek in Leidschendam bij de Total hadden ze het ook. volgens XM rijder op de zaak verkrijgbaar in heel Den Haag,zeker bij Shell.
Yep, de Shell in Delft waar ik dagelijks langs rijdt verkoopt het ook. Waar precies heb je het gekocht trouwens, want het was wel prijzig bij de Shell geloof ik?
Citroen Xantia 1.6i Tentation
Renault Megane RT 1.6eRIP
Maciz schreef:Yep, de Shell in Delft waar ik dagelijks langs rijdt verkoopt het ook. Waar precies heb je het gekocht trouwens, want het was wel prijzig bij de Shell geloof ik?
Bij Brezan met de 5 m slang. Kom je zondag ook met je vriendin in AC de Meern langs? Einde van de A12 vlak voor Utrecht aan je rechterhand. Ze gaan ons laten zien hoe we ontluchten. Gaan we daarna de slang verdelen onder aanwezigen. Of blijf je studeren? Je kunt natuurlijk ook alleen je vriendin sturen.