Hallo citroeners,Ik heb ineens een raar probleem met mijn 1999 Xantia 1.8 16v met airco.
Mijn koelvinnen willen niet meer aanslaan en dus gaat de temp. erg de lucht in naar 110 graden.
Wat heb ik zelf al gedaan:
- Nieuwe thermostaat geplaats(eerste getest in pannetje water) en deze werkt goed.
- Ik heb het hele systeem even gevuld met water, aangezien einde van de week er nieuwe waterpomp + riem + spanrollen ingaat, hierna het systeem goed ontlucht met het koperen schoefje ophet thermohuis en die de kachelslang.
Nu is mijn vraag, wat is er aan de hand, ik heb het 3 hoekige kastje met de de 3 relais nagekeken welke voor mij vinnen zitten, was een beetje vies en smoezelig, ik heb de 3 relais eruit gehaald, pootjes schoongemaakt en ingespoten met contactspray en ik heb ook de plekken waar de relais in moeten schoongemaakt en ingespoten met contact spray(op advies D&O service)
Kun je deze relais doormeten? Ik ben een leek in electra.
Als de motor een paar minuten heeft gelopen dan spuit het water als een gek uit mijn radiatordop als ik hem een klein slagje los haal, dan komt er een paar liter water uit en dan is de druk weg.
Ook valt mijn op dat mijn temperatuurmeter danst op mijn dashboard, ook nooit last van gehad.
Maar helaas mijn vinnen willen allebei niet aanslaan.
Er zitten 3 sensors op mijn thermostaathuis, een blauwe, een groene, en een bruine. Welke is waarvoor, ik heb er hier nog wat liggen, misschien kan ik deze omwisselen?
Wie kan mij hiermee verder helpen, ik moet snel ermee naar duitsland en wil het graag opgelost hebben. Alvast bedankt voor het meedenken.
Verplaatst naar het Xantiagedeelte.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je met draaiende motor één voor één die stekkers los haalt die je net noemde, gaan de fans dan wel draaien?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
@waterman
Zojuist de motor lekker warm laten worden en toen stuk voor stuk de groene en de bruine en de blauwe losgehaald met draaiende motor.
Gevolg, de vinnen draaien nog steeds niet helaas.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, dan is er toch iets niet helemaal tof met die relais of de “bitron” module die de fans moet aansturen. Zijn de stekkers waar de relais in geklikt worden wel fris? Die fikken vaak uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waar zit de voeding van de vinnen? Ik wil ze eens direct voeden, iemand hier ervaring mee? Of moet dan de bumper eraf?
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
staat er spanning op de stekkers van de relais? zo ja kan je toch gewoon doorverbinden.Deze voeden de koelventilatoren rechtstreeks.
waarschijnlijk zijn de motoren stuk.meer info pb
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom per pb en niet hier zodat iedereen er wat aan heeft?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Staan die fans niet in serie zodat bij één defecte ze het allebei niet doen (in de laagste stand)?
ik weet niet of ze in serie staan, ik weet wel dat als ik de airco aan heb dat er dan maar 1 vin draait.
Dus ik denk dat ze niet in serie staan.
Maar welke kleur stekker van de 3 heb ik nodig om direct te voeden?
De bruine?
De blauwe?
Of de groene?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen van die 3!! Dat zijn alleen sensor-stekkers. Daar moet je geen spanning op zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oke dan wordt het dus de bumper eraf halen om direct bij die stekker te kunnen komen?
of kan je nog ergens anders direct voeding op de vinnen zetten?
Ik weet niet of er heel veel verschil is met de xm op dit vlak, maar ik zou voor de zekerheid toch even je zekering goed nalopen. Ook de grote jongens. Bij mij is afgelopen winter ook de boel losgehaald, fan vervangen en nog niks. Bleek dat de grote zekering doorwas… Dat had ene hoop tijd gescheeld… en ook geld.
Zekeringen controleren is uiteraard het eerste wat je doet, al is de kans klein dat de grote zekeringen doorgebrand zijn, bij de Xantia is het vrij zwaar afgezekerd.
Ik heb het ergens gelezen (Haynes?) dat e.e.a. uit de ECU word aangestuurd wat motorkoeling en airco betreft. Dit geld in iedergeval voor de HDI, maar als het goed is ook voor de type-2 16V modellen vanaf 99. Als ik mijn HDI met een Lexia uitlees, dan laat deze geen airco-computer zien, bij de TD wel, beide auto’s hebben climate control. Dus wellicht kan een simpele uitlees actie, het probleem laten zien.
Oke een dagje sleutelen en even een update:
Vanochtend hele boel eraf gehaald, blijkt 1 van de motoren doorgebrand, andere geplaats en draaien nu allebei, maar alleen als de airco aanstaat. niet als de temepratuur oploopt. Dus ik de 3 relais eruit gehaald en laten doormeten door AES(auto electro service) hier in emmeloord. de relais werken alle drie. nou wat blijft er dan over, oh ja de temperatuur sensor in het thermostaat huis, volgens citroen geeft hij de temeratuur gewoon aan, dus is ie in orde.
Al met al een hele dag sleutelen en 1 motor vervangen en nog slaan de ventilatoren niet aan als ie op 100 graden staat, ook niet als het verder oploopt trouwens. Mijn vraag nu zit er nog ergens een weerstand of iets dergelijks in het systeem, Haynes zegt van niet maar ja, citroen zegt ook dat er maar 2 sensoren in het thermostaathuis horen, bij mij zitten er toch echt 3 in. een blauwe een bruine en een groene, volgens citroen zou die groene er niet in hoeven/horen zitten, maar hij heeft het er altijd prima mee gedaan dus.
Ik ben een beetje de draad kwijt, met airco doen ze het allebei prima, zonder airco werken ze niet. vreemd maar waar. Iemand nog suggesties, ik sta overal voor open nu. op voorhand vast bedankt voor het meedenken.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Naast de drie relais en de drie sensoren op het thermostaathuis heb je ook nog te maken met de bitron, een zwart kastje die de boel aanstuurt:
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91