Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Geeft de sensor in het thermostaathuis niet de info voor de temp.meter?
Zit er geen sensor op de radiateur voor aanslaan van de fans?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Bij airco-Xanten heb je geen simpel thermocontact in de radiator, helaas. 3 relais + bitron doen de truc qua fans
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
En zo leer je elke dag…
bedankt weer voor de info.
Jammer alleen dat ik morgen nu weer het hele subframe eraf moet halen.
Als dan hopelijk alles weer werkt dan heb ik het er graag voor over.
Alvast weer bedankt
japv schreef:Bij airco-Xanten heb je geen simpel thermocontact in de radiator, helaas. 3 relais + bitron doen de truc qua fans
Vergeet de ECU niet, die doet ook mee bij de HDI en 16V na 99.
Schiet me opeens binnen dat je met een Lexia de fans kan testen op hoge en lage snelheid.
Oke laatse update
De ventilatoren werken weer.
Vandaag dus alles weer losgehad, bumper en subframe voor de bitron, helaas zegt citroen dat dat ding niet te testen is, het enige wat men kan doen is testen op de airco of ie met snelheidsverschil draaid(zegt citroen), maar de vinnen draaiden op verschillende snelheden dus dezeis dus ook goed.
Na veel meedenken van mede forum leden en citroen garage in Meppel zijn we er achter gekomen wat het nou was/is.
De temepratuur sensor in het thermostaathuis was kapot. Hoe zijn we hier achter gekomen.
Citroen garage dijkstra in Emmelorod had mij verteld dat het om de blauwe sensor ging die stuk zou zijn, nou ik kan je vertellen dat dat ding niets meer doet dan je temperatuurmeter aansturen. ZE GEVEN DUS VOOR DE ZOVEELSTE KEER VERKEERDE INFORMATIE. verder zijn ze ook niet echt bereidwillig om je te helpen.
Het blijkt dus om de bruine sensor te gaan in het thermostaathuis die de temperatuur doorgeeft aan de bitron. hiervan had ik er nog een liggen. Om deze te testen is heel makkelijk, motor laten lopen en de stekker lostrekken, de vinnen gingen meteen draaien. sensor vervangen het hele probleem was opgelost.
Mijn dank gaat uit naar de mede forumleden en naar de citroen garage in Meppel waar een monteur mij een half uur lang aan de telefoon heeft geholpen dit probleem te tackelen. Geweldig bedankt weer mensen wat een service nog in deze tijd.
GARAGE DIJKSTRA in Emmeloord zijn een stelletje knoeiers, alles doen om je maar geld uit de zak te kloppen, service wat is dat, daar doen ze daar niet aan hoor. en je gaat met een verkeerd advies op pad en dat voor €70,= per uur excl. btw. Mij zien ze daar niet meer.
Probleem is opgelost, mag een slotje op van mij.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Fijn dat je weer rijden kan, en wij doen hier er ook ons voordeel weer mee: bedankt voor de feedback!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Michiel smit schreef:
Het blijkt dus om de bruine sensor te gaan in het thermostaathuis die de temperatuur doorgeeft aan de bitron. hiervan had ik er nog een liggen. Om deze te testen is heel makkelijk, motor laten lopen en de stekker lostrekken, de vinnen gingen meteen draaien. sensor vervangen het hele probleem was opgelost.
.
Goed zo, mooi dat je het gevonden hebt. Maar had ik je niet al de tip gegeven met met draaiende motor één voor een die 3 stekkers los te maken? Ik dacht dat je dat gedaan had en dat dat niets uitmaakte?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Toen wist ie nog niet dat een van zn fans doorgefikt was.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ja idd waterman, er was een motor afgefikt dus draaidenze allebei niet meer.
Misschien had ik na het vervangen de stekkers moeten checken. Maar ja stom van mij.
Nu op naar de distributie, iemand een goed adres, liefst beetje betaalbaar?
Mooi om te lezen. Mijn fans slaan helemaal niet aan en ook niet bij ingeschakelde Arco. Als ik de bruine stekker loshaal ( en dat had ik je meteen kunnen vertellen maar lees je verhaal nu pas ) dan hoor ik een relais overgaan bij de fans. Helaas gaat er niets draaien…. Dan zal toch een van de fans doorgefikt moeten zijn. Of allebei?
Ik heb de fans maar een zwieper gegeven en de rechter fan gaat draaien! Als je ervoor staat. De bruine stekker wel losgehaald. De middelste van de drie ( warmte sensor voor aansturing fans )
Dit een paar keer herhaald en nu gaat de rechter fan uit zichzelf draaien ( wanneer ik de stekker los trek, nog ff testen op warmte bij stilstaan) koolborstels versleten!
De linker fan hoort volgens mij wel aan te slaan bij inschakelen van airco. Dit gebeurt niet en airco werkt dan ook niet ( wel hoor ik twee dingen aanslaan en de toeren schieten iets omhoog. De pomp slaat dus wel aan? Maar zonder fan geen koele lucht.
Tussen de fans heb ik de relaiskast ff bekeken en de onderste is helemaal geoxideerd geraakt. Die ga ik zowieso vervangen ( allemaal cartier dus nog nooit vervangen? )
Wie weet lost dit een deel van het probleem op.
- Algemene relais/zekeringen kast beken ( alles was heel)
- gril losgehaald d.m.v torx 20 en de 2 zwarte dopjes (paraplu) eruit gehaald en de grotere 2 pluggen ( parapluutjes zijn de borg pinnen)
- de 3 relais van de fan beken ( beetje schoonkrabben als je oxidatie ziet) tip. Vervangen!
- bruine stekker loshalen door metalen beugeltje in te duwen en dan lostrekken ( nu hoort de fan te gaan draaien ) herhaal dit eventueel. De fan een zetje geven ( in mijn geval is iig de fan motor versleten)
De bruine stekker/sensor zit aan de rechterkant van het motorblok
Ik vertel het allemaal maar (nog n keer) zodat er iemand mij kan tippen of wellicht heeft iemand er wat aan.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Er zit meestal ook een hoop troep in de elektromotor van de versleten koolborstels
Wat bij mij elke keer hielp na de winter bij een versleten motor was in het gaatje onderin wat wd40 in de behuizing te spuiten en de fan een paar keer de draaien
De fans werkten dan de hele zomer weer, in het voorjaar zaten ze dan weer vast na een koude winter
Uiteindelijk toch maar het setje goede motoren ingebouwd dat ik 2 jaar daarvoor gekocht had
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….