Ik heb dus zo’n mooi lederen stuur met knopjes voor de radiobediening in mijn Xantia.
Laatst begon de kachel te lekken (zie ook het stank! topic) Nou is dat gemaakt, en toen kwam ik er achter dat de rechterhelft van de knopjes niets meer deed. Flatcable stukgetrokken
Ik krijg dus andere knoppen van de garage, dus dacht ik, het is nu tóch al stuk, ik kan net zo goed kijken of ik de breuk kan solderen…
kapotte flatcable
Ik heb de kabel aan de achterkant voorzien van een stukje duct tape (van die grijze tape) ter versteviging en het beschermende materiaal losgekrabt met een mesje om het koper bloot te leggen.
Het koper heb ik ontvet, en toen de boel gesoldeerd met mijn 15 watt soldeerboutje en elektro soldeer.
Niet te lang de bout bij de flatcable houden, het dunne koper warmt zeer snel op, en daarna gaat het plastic smelten. Omdat het koper zo snel opwarmt kan het soldeer ook heel snel uitvloeien en hechten.
Ik heb dus grijze tape aan de achterkant en een stukje gewoon doos inpak plakband op de bovenkant gedaan. (eerst de koperbanen getest met de multimeter natuurlijk)
De grijze tape was wel een beetje gesmolten door het solderen.
De knopjes doen het weer
Voor de zekerheid haal ik wél de vervangende knoppen op bij de garage.
Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Knap werk. Ik hoop voor je dat het houdt!
Dankje
Als het spul eenmaal gemonteerd is zou het goed moeten gaan, want dan beweegt het eigenlijk niet meer. Montage en démontage zijn de “enge momenten”.
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Kijk aan, vakwerk
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 73
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Kijk dit zocht ik.
Ik heb een zelfde stuur gekocht maar helaas is met verzenden de flatcable gebroken op de zelfde plek.
Ik zie dat jij de knoppen uit het stuur gehaald hebt, hoe doe je dat?
Ik moet even een fijn soldeerboutje halen omdat ik alleen een te grove heb.
Gr harry
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Zoekt en gij zult vinden
Airbag moet los, stekker van airbag aftrekken, (voorzichtig,) stekker van knoppenpanelen losmaken, de beide knoppenpanelen voorzichtig naar je toe trekken/wrikken, ze zitten in het schuim van het stuur “geprikt”.
Let er op dat je de accupool losmaakt, minstens 15 minuten wachten voordat je met de airbag bezig gaat.
Koperbanen voorzichtig ontdoen van de groene isolatielaag. Ontvetten. Kort aanstippen met een 15 watt boutje met goede electrosoldeer.
Te lang met de soldeerbout de flatcable verwarmen en alles smelt…