Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Met de DS23 carb reed ik standaard 130/140km maar 170km was ook geen probleem, en inderdaad met 130km rijden die wagens heerlijk. Bij een stoplicht kan je die Golf nog redelijk voor schut zetten als je eens zin hebt om snel weg te rijden :p
Met de GSA 1300 ook altijd 130/140km en met een warm blok tot 160km geen probleem. Alleen als je twee uur lang 150km met rijd met een buiten temperatuur van 35 graden en je komt bij de peage in de file te staan krijg je last van vaporlock
Met de CX c-matic houdt het bij 130km echt helemaal op dan tegen de 5500 toeren.
Vorige week een BX RD turbo (diesel) uit 1986 mee gehad en ook deze ging zonder een krimp 160km en toen zat er nog voldoende puf in om harder te gaan, deze auto voelde als nieuw aan met maar 137 000km op de klok.
Tijdens het CX-forum uitje naar Parijs hebben wij het imago van langzaam rijdende CXen totaal uit de wereld geholpen in colonne met 180km over de A1 in noord Frankrijk heerlijk, wel op tijd remmen voor de flitsers haha. Natuurlijk won Evert Jan met zijn CX turbo2 die wagen trekt een nieuwe BMW M5 er uit, Citroenjes zijn echt wolven in schaapkleding! Moet wel de opmerking gemaakt worden dat het verantwoord moet gebeuren en ken gelukkig heel weinig citroen aso rijders! Laten wij dat imago aub wel vast houden!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ree schreef:Ik rij nooit harder dan dat de auto kan. Dat vind ik onverantwoord.
Verder vind ik alles prima zoalang andere mensen maar geen last van je hebben.
vind ik leuk
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Met de DSpecial ging ik altijd rond de 130/140. Met de BX ook. Al loopt ie ook heel prettig rond de 150 zoals dit weekend richting Drachten. Dan gaat ie wel in de 2e trap en wordt rumoeriger.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mbender schreef:...de opmerking gemaakt worden dat het verantwoord moet gebeuren en ken gelukkig heel weinig citroen aso rijders! Laten wij dat imago aub wel vast houden!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Met mijn BX type 1 diesel rijdt het nog heerlijk met 130-140, maar in tegenstelling tot wat hier gezegd wordt merk ik wel best een groot verschil in verbruik. Met 130-140 rijdt ik 1:15, met 100-110 rijd ik 1:20 of beter. Hier in de randstad rijd ik altijd lekker op het gemakje 100-110 (harder mag toch bijna niet) en dus heel zuinig. Op vakanties of andere lange trips rijdt ik dan wel vaak gewoon door.
ik zit meestal een km of 20-30 boven de toegestane snelheid. Daarmee blijf ik uit de gevarenzone en door de teller afwijking ook wel onder de 30+ meldingen.
Op de nieuwe A2 gaat het meestal wel weer wat harder, maar hoe dan ook, ruime afstand van mijn voorganger en naar rechts als het kan.
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Met de CX rijd ik als een brave burgerman, zo’n 100-110. Harder kan best maar ik houd hem meestal onder de 4000 toeren (vierbak…). Heb er eens 170 mee gereden maar dat is niet comfortabel meer te noemen. Die auto is eigenlijk het lekkerst als je er op een mooie provinciale weg 90 mee rijdt.
Met de break (turbodiesel) reed ik meestal 150-160 als het even kon, dat is echt een heerlijke snelheid met die auto. Het verbruik was navenant, want beter dan 1 op 12, 1 op 12,5 werd het nooit. De huidige eigenaar ahalt probleemloos 1 op 14, dus het zal aan mij liggen… De XM TCT die ik daarvoor had: idem dito. Ik kreeg hem met het Nije Rieden amper onder de 1 op 10, met zorgeloos rijden werd dat 1 op 8-9, dus veel uitmaken deed het niet en het was een stuk minder irritant om niet steeds op die boordcomputer te moeten turen.
En met de lease-Megane rij ik zo hard als de omstandigheden het toelaten, daarbij de invorderingsgrens (over het algemeen) in acht nemend. Meestal zo’n 20 km boven de toegestane maximumsnelheid.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Het varieert met met name het verkeer en de weg.
Ik merk dat de 2.0 16V van de C5 bij 170 nog lekker draait en daarboven fut mist. De auto kan het allemaal nog makkelijk, maar de motor kan niet zoveel meer (hoewel ie wel doorsleurt tot boven de 190).
Uiteraard is mijn pasje me heilig. In NL rijd ik dus zelfde boven de 170. Bij 70Hz draait de motor wel erg mooi.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mijn Xantia tikt bij de 130 (GPS) al de 4000 toeren aan, dus veel sneller dan dat rij ik doorgaans niet. Behalve het geluidsniveau begint-ie anders toch al snel te zuipen. Ik ben er wel eentje die graag een eigen tempo rijdt i.p.v. met de rest meehobbelt en daardoor steeds het eigen tempo moet aanpassen aan de rest, dat vind ik niet ontspannen rijden. Normaalgesproken rij ik zo rond de 125, voor zover het verkeer het toelaat, en zeker niet links blijven plakken. Op 100-wegen wil ik wel eens een tikje meer plussen, maar niet overmatig. Bij werkzaamheden gaat zeker het gas eraf en blijf ik wel enigzins in de buurt van de aangegeven snelheid.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Afgelopen week met m’n CX 20 naar Frankrijk geweest, op de heenweg alleen autobaan en peage gereden.
Wat is het toch een geweldige wagen als je een klein beetje wil opschieten.
Na 700 km zo rond de de 130km/u gereden kwam ik uit op 1:13.9
Na de hele route (2000km), waarbij ook forse hellingen en binnendoor ritjes zaten kwam ik uit op 1:12.
Het enige wat je met een CX niet moet doen is in zetten voor boodschappenritjes, dat vindt ze niet leuk en gaat het gebruik naar 1:8.
Maargoed wie (durft) wil er op zaterdag bij de plaatselijk super parkeren.
Greetzz Renate.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik lees hier dat veel mensen rond de 130 a 140 rijden.
Blijkbaar rijdt ik meestal achter de verkeerde mensen… Want vaak redden ze dat niet.
En dan moet er helemaal geen druppel regen uit de lucht vallen, veel gaspedalen zijn volgens mijn van suiker want ze verdwijnen als sneeuw voor de zon
Toegegeven, ik rijd meestal niet zo hard, maar ja een acadiane of een Renault 4 uit 1966, die ik meestal rijd, zijn al blij als ze de 100km/u halen.
Greetzz Renate.
Ik rijd met de Visa op de snelweg soms zo rond de 120. Soms ook wel eens plankgas (130) het schijnt dat ze daartegen kunnen die 2 cilinders.
Maar meestal als ik alle tijd heb rijd ik rond de 90/100. Dan is het geluid nog enigszins acceptabel en valt het verbruik (1/15) nog wel mee.
Met mijn ouwe lui rijd ik met de Xsara kale trage diesel zo rond de 110, anders kost het veel extra brandstof. Als ik echter alleen rijd rij ik graag 140 bij 3800 toeren.
Ik wil af en toe wel doorrijden en dan tussen de 120/130 zitten waar 120 is toegestaan, ik heb 1 keer de GSA getest op topsnelheid, bij 159 op de GPS moest ik afremmen omdat de weg niet recht en leeg meer was.
Verder ben ik een relaxte rijder, lekker 90/100, 5bak in de GSA maar toch het heerlijke knorrende boxertje.