Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Volgens mij heb ik hier nog niets over mijn Xm gepost. Ik ben van het weekend leuk bezig geweest met het vervangen van m’n lekke verdamper. Ik heb een verslagje gemaakt dat wellicht voor anderen ook van nut kan zijn. Sterkte met lezen van de hele lap tekst
Ik heb nog veel meer foto’s gemaakt dan ik hier plaats. Deze zijn vooral om in geval van twijfel eens te kunnen kijken hoe het zat. Mocht iemand meer foto’s willen zien van bepaalde gedeeltes stuur me maar even een PB.
Benodigdheden:
Al je gereedschap
Gezien de grote van deze klus valt het eigenlijk wel mee:
- Doppen 10, 13 en 21 ring/steeksleuteltje 10, ringratel 13 is op sommige plekken handig
- Verschillende maten verlengstukjes en knietjes voor bovenstaande
- Platte, kruiskop en torx schroevendraaiers (tx20 komt het meest voor, maar ook 10, 25 en 30). Voor sommige plekken zijn standaard schroevendraaiers te lang en heb je torx bitjes nodig
- Waterpomptang
- Dremel met slijpschijfje
- Kniptang
- Spiegeltje
- Uitschuifbaarmagneetvissertje voor gevallen schroefjes, moertjes en gereedschap
- 4 moertjes M6 (geloof ik, doppie 10 in ieder geval)
- Wat ty-raps
Qua onderdelen heb je uiteraard een verse verdamper nodig, het is aan te raden om ook het expansieventiel en de 4 o-ringen te vervangen. Je bent nu toch bezig. Het is bij een verdachte verdamper wellicht nog een idee om eerst eens alleen het expansieventiel en de o-ringen te vervangen. Dit kost niet zo gek veel (nog geen 4 tientjes plus vullen van je systeem) en kan vanuit de motorruimte gebeuren. Mocht je daarmee het lek gevonden hebben dan scheelt je dat 2 hele lange dagen sleutelen en de prijs van de verdamper….
De foto’s zijn gemaakt van mijn Xm, een 3 liter V6 uit 1998, type 2 dus. De klus is op details anders voor een type 1, maar het is even veel werk
Zet je Xm op een plek waar je rustig kunt werken en ruim om de auto heen kunt lopen. Je deuren moeten volledig open kunnen om goed te kunnen werken en de onderdelen uit de auto te kunnen halen. Laat je ramen dicht als deze elektrisch bediend zijn en je buiten aan het werk bent!
Zet de stoelen in de achterste stand (of haal ze er uit als je dat leuk vindt)
Verwijder de zijbekleding van de middentunnel aan beide kanten (2 torx 20 bij het rooster, 1 torx 10 bij het vierkanten roostertje en een dop 10 die in een gat zit vlak bij de stoel)
Verwijder de middenarmsteun (4 boutjes dop 10 onder de bekleding van de bodem, er zitten insnedes zodat je er met een dop in kunt)
Haal het codepaneeltje, de asbak met paneel achter en het paneel rondom de pook los. Verwijder de stekkers en leg de boel ergens weg. Haal ook de radio er uit.
Verwijder de middenconsole (2 torx 20 bij aan de zijkant ter hoogte van de plek voor de radio, 4 moeren dop 10)
Demonteer het stuur, de stuurkappen, verwijder de schopplaten van het dashboard, het handschoenenkastje, het airco/verwarmingsbedieningspaneel, het controle paneel met de displays, de tellerbak en de luchtuitstroomopeningen links en rechts. Dit staat over het algemeen al goed beschreven op het forum en dat ga ik hier dus niet nogmaals doen. Verwijder de A stijl bekleding links en rechts. Het ziet er nu ongeveer zo uit:
Verwijder vervolgens de sleepring (torx 25), de bedieningshandels (torx 30) en de vergrendeling van de “voethandrem”.
Nu is het tijd om het zichtbare, zachte dashboard te verwijderen. Op de plek waar de tellers zaten zitten 2 bouten (dop 10) die recht naar de motorruimte wijzen, 1 bout (dop 10) zit tussen de kabels van het tellerblok en de controle lampjes, 2 bouten (dop 10) zitten onder het handschoenenkastje. Verwijder deze alle 5.
Vlak bij het raam zitten 3 torx 20 schroeven (links, midden en rechts), verwijder deze ook.
Het dashdeel is nu in principe los. Haal het voorzichtig iets naar voren en voer de verschillende kabels terug door de openingen. Haal het dasboard uit de auto. Je krijgt nu zoiets als dit:
De volgende stap is het verwijderen van het metalen frame dat nu zichtbaar is geworden. Volgens de handleiding van Citroën is het de bedoeling om daar voor de kabelboom te verwijderen. Ik heb er voor gekozen om dit niet te doen en te proberen om te zien of er voldoende ruimte is om het frame los te halen, naar voren te halen en te kantelen zodat het verwarmingshuis vrij komt.
Verwijder de extra metalen buis die over de stuurkolom zit.
Haal de 2 bouten (dop 13) aan de linkerkant ter hoogte van de deurvanger los:
Haal de moer (dop 13) daar boven los:
Draai de 2 bouten(dop 10) in het midden er uit:
En ook de bout op de vloer bij de middenconsole:
Haal de buis uit de auto.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ga verder met het losmaken van het frame. Verwijder de bout aan de andere kant van de middenconsole:
De bout boven de blower:
En de moer rechts:
Verwijder de 2 torx schroefjes links en rechts waar de luchtbuizen mee vast zitten:
Nu wordt het tijd om aan de buitenkant van de auto wat te gaan verbouwen. Verwijder de zijkapjes en de paravan. Haal het rooster en het verzamelde vuil weg:
Haal de luchtinlaat los, deze zit met 2 torx 20 schroeven vast.
Op deze plek zitten ook 2 moeren (dop 13) die het stalen frame door het schutbord heen vast maken aan de auto. Verwijder deze. Aan de linkerkant van de auto zitten er nog 2. Om deze te kunnen bereiken is het noodzakelijk beide ruitenwissers te verwijderen en de 4 bouten van de ruitenwissermotor met het mechanisme los te maken. Het geval hoeft er niet uit, maar moet wel los en naar beneden zodat er ruimte komt om deze 2 moeren te verwijderen.
Nu gaan we weer terug de auto in. Verwijder alle stekkers uit de zekeringenbak. Label dingen als je bang bent dat je niet meer weet waar het hoort. Haal de rest van de stekkers daar ook los en verwijder de zekeringenbak.
Maak de stuurkolom los door de 4 moeren aan de onderkant te verwijderen en de borg bout en moer los te halen waarmee de stuurkolom op de rest van de stuurinrichting zit.
Het ziet er daar nu ongeveer zo uit:
Verwijder de 2 moeren onder bij de pedaalophanging links en rechts van het rempedaal.
Nu is er nog 1 bout (sleutel 10) te verwijderen. Deze zit onder de kabelboom midden op het metalen frame. Wrik voorzichtig de kabelboom met goot omhoog en los de bout:
Maak de deze 2 stekkers links onder op de foto los van het verwarmingshuis:
En ook deze bij het rempedaal:
Nu kan het metalen frame voorzichtig wat naar voren verplaatst worden en vervolgens naar voren gekanteld. Het frame kan met een beetje overtuiging precies langs de gaspedaalpositiesensor:
Het verwarmingshuis is nu al behoorlijk bereikbaar geworden. Tijd om de slangen van de verwarming en de airco los te gaan halen in de motorruimte. Verwijder de 2 verwarmingsslangen door met een waterpomptang de slangklemmen in te knijpen en van het schutbord af te bewegen. Trek vervolgens de slangen er af. Nu kun je een torx schroef zien zitten. Verwijder deze ook. Ik heb er voor gekozen om boel hier los te halen en af te tapen zodat er zo min mogelijk koelvloeistof in de auto zou komen. Je kunt de kachelradiateur en de leidingen ook binnen in loshalen volgens mij. Ik heb de slangen tijdelijk dichtgemaakt om min mogelijk kvs te morsen:
Haal ook de aircoleidingen los door de 2 moertjes te verwijderen:
en verwijder eventueel ook al het expansieventiel. Dit kan ook later. Het expansieventiel kan verwijderd worden door de 2 speciale draadeindjes/boutjes te lossen. Dit heb ik gedaan door 2 moertjes tegen elkaar klem te zetten en dan de bout los te draaien. Ik had het speciale bitje/dopje met een torx binnenkant namelijk niet.
Nu weer terug de auto in. Draai het moertje midden onder van het verwarmingshuis los:
Het verwarmingshuis is nu in principe los. Haal het wat naar voren en draai het op z’n kant zodat de bedrading bij het ventilator huis goed zichtbaar is. Haal alle bedrading rondom het ventilatorhuis los. Noteer goed hoe de boel zat.
Verwijder de temperatuurvoeler:
Check nogmaals of het verwarmingshuis helemaal los is van alle kabels en til het over het metalen frame heen uit de auto:
Victorie! Dat voelt als een hele prestatie. Je hebt wel een drankje verdiend!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Althans het voelt goed voor nu, de boel moet natuurlijk nog weer in elkaar gezet worden straks
De Xm ziet er van binnen inmiddels uit alsof er een flinke bom is ontploft:
Vervolgens heb ik het verwarmingshuis op een tafel in m’n garage gelegd om het te kunnen demonteren.
In het verwarmingshuis zitten de verdamper en de kachelradiateur.
Haal de blower uit de behuizing en maak deze eens goed schoon. Ik heb deze pas weer teruggeplaatst nadat het huis weer in de Xm zat. Dit omdat het wel wat gewicht scheelt en het het verwarmingshuis dus makkelijker te hanteren maakt.
Maak nu het verdamperdeel los van de rest van het verwarmingshuis. Dit gaat heel eenvoudig door 2 torx schroefjes en 2 veerklemmetjes te lossen:
Verwijder de voeler die je links op de foto hierboven ziet zitten.
Splits het verdamperhuis door de veerklemmetjes te verwijderen en haal de verdamper uit de behuizing:
Hier zie je de oude en de nieuwe verdamper naast elkaar.
Goed te zien is dat de nieuwe er iets schoner en frisser uitziet.
Rechts op de foto de voeler die uit het verdamperhuis is gekomen:
Maak het huis schoon, zet het rooster van de oude verdamper over op de nieuwe:
De oude verdamper heeft een gaatje voor de voeler:
De nieuwe heeft wel het gaatje in het frame, maar nog niet in de lamellen. Die moet je zelf nog doorprikken. Hier heb ik al een stukje doorgeprikt:
Ik heb met een dunne schroevendraaier (zelfde diameter steel als de voeler) het gat voor de voeler gemaakt. Plaats vervolgens de verdamper in het huis en monteer de voeler:
Monteer de andere helft van het huis en zet het complete verdamperhuis weer vast aan de rest van het verwarmingshuis. Tijd voor een welverdiend biertje, dag 1 zit erop!
Inmiddels is dag 2 aangebroken.
Ik heb er voor gekozen om het nieuwe expansieventiel met nieuwe o-ringen al aan de verdamper te verbinden. Nu kun je er makkelijk bij en kun je goed checken of de boel recht gemonteerd wordt. Plak de openingen wel even af om te voorkomen dat er tijdens montage van de hele unit vuil in kan komen. Als dit gedaan is kan het grote opbouwen beginnen!
Tijd om tussen alle actie door even een sfeerbeeld in de vorm van een doorkijkje er tussendoor te gooien:
Voordat ik begonnen ben met het terugplaatsen van het hele verwarmingshuis heb ik eerst het metalen frame wat aangepast.
Van de bevestiging ter hoogte van de gaspedaalpositiesensor heb ik een reepje afgeslepen met een Dremel:
Nu kan het frame daar zonder moeite of forceren op z’n plek gezet worden.
Plaats nu de hele verwarmingsunit weer terug:
Zet het metalen frame weer op z’n plek:
En begin de boel weer rustig op te bouwen tot een wat herkenbaarder Xm interieur:
Na nog wat uurtjes door knutselen waarin je alles weer op z’n plek wurmt, het ruitenwissermechanisme weer plaatst, de koelslangen en aircoleidingen aansluit, het koelsysteem ontlucht en de accu weer aansluit is dit het uiteindelijke plaatje:
De klus zit er op! Ik heb voor ik alles definitief dichtgebouwd had eerst alle elektrische dingen getest en gekeken of de Xm nog wel wilde starten. Gelukkig kwam ik geen rare dingen tegen en deed alles het!
Jammer dat je nu alleen je nog niet weet of het helemaal succesvol was omdat het systeem eerst gevuld zal moeten worden…..
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een klus man! HULDE en RESPECT!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het verslagje viel ook al niet mee
Maar zo heeft iemand anders er nog wat aan mocht er nog iemand zo gek zijn hier aan te beginnen
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Petje af hoor!
Voor de klus en voor het uitgebreide verslag.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ik heb het karwei in de meest dramatische fase mogen zien. Namelijk eind dag 1 toen alles uit elkaar lag. A hell of a job, en dan ook nog zo’n encyclopedie schrijven voor het Citrofiele nageslacht is een superprestatie!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Echt bewondering voor je Gerrie!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat een klus! Knap gedaan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik ga ff een hoed kopen, dan kan ik die voor je afnemen!
Mijn grote god. Ik kan me de eerste keer dat ik zo’n klus deed bij een zx me de spaghetti nog herinneren ( en de lichte paniek die uitbrak, hoe krijg ik dit allemaal weer goed). Wat ik zie op je foto’s is echt veel erger….
En jij dacht na over wat moet ik aan werk gaan doen? Het is dat je nu een baan hebt maar anders had ik wel een suggestie
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Grote bewondering voor zo’n klus. “Even” motor eruit en erin voor een bakwissel of een lekkende krukaskeerring pak ik nog wel aan, maar voor ik hier aan zou beginnen….
Je moet dan wel heel zeker weten dat het die verdamper is.
aan de andere kant ben je dan ook wel weer gewapend voor de volgende 300.000 km.
Ik neem aan dat je ‘s avonds rond de keukentafel ook nog een dertigtal dashboardlampjes hebt vervangen?
Nou hopen dat die airco het ook weer doet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Die lampjes had ik onlangs al eens vervangen. Een heel dankbaar werkje en erg leuk om te doen vind ik.
Wel kwam ik een lampje tegen in de middenconsole bij de schakelaar voor normale en sportvering. Deze heb ik vervangen en nu is het woordje “normal” verlicht
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Diep respect! Ik heb een soortgelijk klusje (vervangen kachelradiator) al eens bij mijn Xantia gedaan (zie hier, hier en hier). Nou heeft die geen airco en (toen nog) niet allerlei elektronische opties, maar het is idd een enorme puist werk! Petje af!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Vervangen van de kachelradiateur is bij de Xm relatief eenvoudig, daar hoe je eigenlijk niet veel dash voor te demonteren. Alleen de schopplaat rechts en de zijbekleding van de middentunnel…
Van ver weg wil ik ook even mijn bewondering uitspreken voor deze enorme klus en daarvan ook nog even een gedetailleerd verslag met foto’s doen
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Dat was een hele klus! En van zo’n verslag, aangevuld met foto’s, kan je wat van opsteken. Chique!
Kan je ons nog laten weten hoe je er zo zeker van was dat je verdamper lekte? Helemaal in het dashbord is geen ideale plaats om een lek te detecteren.
MVG