Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Afgelopen vrijdag onze XM turbo CT ingeruild voor een Xantia. Weer vertrouwd rijden! Het is een type 2 uit ‘98, 1.8i 16v automaat op lpg3 geworden in de kleur roodmetallic en heeft ongeveer 275.000 op de teller staan. De eerste test goed doorstaan, de auto stond te koop bij Lijzenga in Damwoude en wij wonen in Hengelo (o) en dat toch bijna 200 km. rijden. Er zitten wel wat minpuntjes aan maar daar was de prijs ook naar. De veerbollen zijn zo goed als op, ook de voorraadbol. Elke 10 seconden slaat de regelaar af. Distributie, koelvloeistof en LHM zijn vervangen eind ‘09 bij 240.000 km dus dat zit wel snor. Kachelradiateur is lek en er is iets met de automaat niet helemaal lekker. Sport en sneeuw knipperen in de standen r, n en 3, soms ook in de p stand. Bij de d en de 2 stand is er niks aan de hand. In de r stand gaat soms eerst het indicatielampje rood branden. Daar ga ik eerst eens mee naar de garage. En natuurlijk de verlichting in het dashboard werkt maar voor de helft. De toerenteller staat helemaal naar rechts na het jumpstarten bij de garage… Achja, dash moet toch los voor de lampjes… Verder werkt en rijdt de auto goed. Zelfs cruisecontrol! Wat een luxe zeg .
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gefeliciteerd met je aankoop, en succes met de mankementen Kachelradiator verwisselen betekent dat je complete dashboard eruit moet, of wist je dat al?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gefeliciteerd!
V.w.b. je toerenteller, schijnt dat het werkt om een keer in de eerste versnelling door te rekken, een klap op je dashboard te geven, en die dan de toerentellernaald weer mee naar beneden neemt.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 05-04-2009
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Gefeliciteerd Mathijs!
Voor wat betreft de toerenteller, die blunder heb ik ook een keer gemaakt Timo.
Ik zei ook flink doortrekken in de eerste versnelling.
Kreeg ik als antwoord: Je kan ook gewoon stil blijven staan en een flinke dot gas geven.
Tja, das waar ook, je hoeft er niet bij te rijden, alleen gasgeven kan ook, haha.
Groeten Theo
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Gefeliciteerd met je aan koop
Grappig, de een gaat van xant naat XM en de ander van XM naar xant ...
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
tsja, en ik ga nu van 2 xantia’s naar 1 xantia en een XM.
Met als nadelen: het slopen van 1 xantia
en nog erger: elke week nu van auto moeten wisselen!
gelukkig kan ik nog altijd met de CX, als afwisseling
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Dank jullie wel! De XM kreeg echt te veel onkosten om nog rijdend te houden. Koppeling, uitlaat bij de turbo lek, achterremmen revisie plus schijven, banden, stuurhuis, stabistokjes. Alleen de eerste was geen apk punt de rest wel… Komt ook bij dat een turbo ct op benziene kostentechnisch niet heel erg geschikt is om er 30.000 per jaar mee te rijden. Ongeveer 345.000 stond er op de teller toen ik hem achterliet. Oja, distributie moest vervangen en de kleppen gesteld…
Tot nu toe bevalt de Xantia super met wel wat ‘wen’ punten. Zoals gas dat bij koude start niet direct overschakeld, op zoek naar de achterruitontwazeming, verwarming die alleen aan of uit kan . Ach, ‘t is een citroen moeten we maar denken.
My other car is a broomstick.
Ha Mathijs.
Werkt de toerenteller nou al??
Groeten Theo
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ja, werkt weer. Een dot gas met een klap op het dash deed echt wonderen. Wel de motor warm laten lopen natuurlijk .
Ik ben er ook achter dat sde storing in de automaat een afstelling is van de pook. Als ik de pook in de storende versnellingen iets naar voren druk is de storing weg. Zou olie verversen helpen of moet de pook afgesteld worden. In ieder geval wil ik alle vloeistoffen verversen, kan geen kwaad.
Nog een vraagje. Kan de module voor de cv ook gebruikt worden met andere afstandsbedieningen van aftermarket cv modules? Degene die ik heb liggen kan ik niet heel erg eenvoudig of netjes aansluiten op de bedrading. Of zijn er andere oplossingen voor.
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
De auto is afgekeurd op een aantal dingen die ik al had verwacht.
- banden
- 2 kromme velgen
- rammelstokjes l en r
- retourslangen veerpoten l en r
- remslangen l en r
- bestuurders gordel
- te witte knipperlichten
- ruitensproeier verstopt-
- remverschil achter (duh)
- achterste draagarmrubber linksvoor.
- blokken en schijven voor als advies maar ga ik vervangen.
De banden en velgen zijn inmiddels geregeld en gemonteerd, alle andere onderdelen zijn binnen behalve de gordel. Die is nieuw te duur vind ik, moet nog opzoek naar een goede gebruikte. Nu heb ik een paar vragen over de rem en retourslangen. kan ik die gewoon vervangen met het systeem op druk of moet de druk van het systeem af zijn? En kan ik dat rubber van de draagarm zelf vervangen of is daar speciaal gereedschap voor nodig?
Verder rijdt de auto nog steeds super! Inmiddels staat de teller op 291.000 en naast deze mankementen geen rare dingen. Ja de automaat. DIe is uitgelezen en de storing heeft te maken met de afstelling van de pook. In de 26.000 km nog maar 2 keer een half litertje olie bij moeten vullen
My other car is a broomstick.
Waarschijnlijk heb je het al gedaan maar is je kachel nu al vervangen? Bij mij lekte die zoveel dat de mat aan passagierszijde kletsnat werd en ik voor iedere rit koelvloeistof moest bijvullen. Afgezien van de compleet beslagen ramen als ik het eens warm wou hebben.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Retourslangen zijn lagedruk, dus hoeft niet drukloos. Remslangen hoeft volgens mij ook niet drukloos, maar beter van wel. En een tipje voor de gordel: gordelzooi is links en rechts gelijk, en rechts hebben ze doorgaans minder te lijden, dus wellicht in een sloper een rechtergordel scoren. Laat de donorgordel echter niet helemaal inrollen, want dan krijg je ‘m er nooit meer uit. Bij voorkeur een meter of meer uitgerold laten. Rubber van de draagarm zit geperst, volgens mij is dat erg lastig om zonder speciaal gereedschap er A op te krijgen en B goed (= niet getordeerd/gedraaid) op te krijgen. Laten doen, of complete draagarm incl rubbers vervangen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Als je de draagarmen vervangt door andere armen met nieuwe rubbers er in, hou er dan rekening mee dat je de auto ook moet laten uitlijnen.
Draagarm rubbers zijn te doen, het is echter wel een klusje voor de die-hard metaalboer, een flinke bankschroef of pers is wel nodig.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien de draagarm zelf demonteren en rubber laten vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ga ik lekker laten doen . Heb inmiddels rechts de reactiestang en retourslang vervangen. Wat een verschrikkelijke klemmen zit er bij die slangen! Ben er een uur mee bezig geweest… Linker reactiestang wilde bovenin niet los. Vast gesroest denk ik. Weer goed in de kruipolie gezet en donderdag weer verder. Dan de remschijven, blokken en remslangen vervangen . Alleen nog iemand scoren die de rem voor me intrapt tijdens het ontluchten.
My other car is a broomstick.