Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ik ben geinteresseerd in een Xantia 20I 16V break aut4 uit 2000 met ca 230.000 km op de teller.
Het is een automaat en rijdt op benzine.
Natuurlijk is het een auto van 11 jaar oud dat is duidelijk.
Ik weet niet of er een onderhoudshistorie aanwezig is. Ik heb hem nog niet in het echt gezien.
Zijn er punten waar ik extra op moet letten, die gezien de km stand redelijkerwijs op korte termijn voor vervanging in aanmerking zullen kunnen komen.
Ik ben al jaren citroen liefhebber en zoek nu een xantia break voor mijn meisje.
Ik zelf vind het model echt mooi en de laadruimte komt altijd van pas.
Een fiets zal er in passen toch?
Alle tips welkom
Badankt,
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Belangrijke aandachtspunten zijn:
- lekke kachelradiator: komt er als de verwarming aan staat, stoom uit de sleuven in het dashboard? Is de voetenruimte van de passagier linksbovenin vochtig? Vettige ramen? Dan kan de kachelradiator lek zijn en daarvoor moet de hele dash eruit. Kijk ook onder de kap of de twee koelslangen die het schutbord doorgaan niet met elkaar zijn doorverbonden;
- bij Breaks is er vaak lekkage in de kofferbak doordat in de achterklep een paneel lekt doordat de kit van dat paneel gaat uitdrogen en scheuren. Is vrij makkelijk te verhelpen, maar wel iets om op te letten;
- draadbreuk achterklep t.h.v. doorvoerslurf, kan resulteren in haperende verlichting, ruitenwisser/-sproeier en CV in de achterklep. Is niet onverkomelijk voor iemand die een beetje kan solderen;
- bij breaks wil ook de dorpelhoek onder de achterdeuren nog wel eens gaan roesten. Is roest van binnenuit, dus als het buiten al te zien is is het lastig tegen te gaan, tenzij je wilt gaan (laten) lassen e.d.;
- de km-stand doet vermoeden dat de auto vlak voor een distributieriem-wissel zit;
- let ook op het verversen van de baolie, met name bij automaten kan het nalaten daarvan de levensduur van de bak aanmerkelijk bekorten. Check ook goed of de bak zowel koud als warm soepel op- en terugschakelt.
Zie ook http://forum.xantiaclub.net
Succes!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Dank je voor deze aandachtspunten.
Wat zijn de kosten ongeveer voor het vervangen van een distributieriem?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hangt af van welke garage je hanteert; dealer, kwikfit-achtige keten of kleine merkloze garage. Hou rekening met zo’n 4-600 euro. En vergeet dan ook niet preventief de waterpomp, span- en looprollen en multiriem bij mee te laten vervangen. Een rondje garages langsbellen voor prijsopgaven voor deze klus kan wonderen doen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt, heb de auto gecontroleerd n.a.v. de tips.
Ik moet zeggen dat ik heel tevreden was en ben.
Na de rit meldde ik dat de ruitenwisser interval het niet deed, blijkt dat te kloppen omdat er een regensensor aanwezig is. Tja, en het regende vanmiddag niet.
Ook ging het raam linksachter niet open en hoorde ik een resonantie, waarschijnlijk iets onbenulligs, maar ja, je hoort het liever niet.
Hier wordt nog even naar gekeken, het moet heel gek lopen wil ik niet tot koop overgaan.
Als het zover is, zal ik mij melden en hoop ik van jullie nog meer bruikbare info te krijgen.
Ik heb wel het idee dat het forumwereldje bij de Xantia kleiner is dan bij het forum van de CX.
Komt waarschijnlijk mede doordat er bij de Xantia minder zelf gesleuteld kan worden maar er ook minder over roest wordt gesproken.
Tot later,
Jan
Een Xantia word meer als gebruiks auto ingezet, ipv een liefhebbers auto.
Wat sleutelen betreft, het is kwalitatief een hele goede auto, zo vaak is sleutelen gelukkig niet nodig. Dat zal over een paar jaar wel veranderen als de echte liefhebbers er in blijven rijden, dan zullen ze misschien ook met roest te maken krijgen, en vaker moeten sleutelen.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Roest zal hopelijk meevallen (verzinkte carosserie, toch?), sleutelaars vinden elkaar wel hier.
De verkrijgbaarheid van onderdelen zal het eerste probleem worden, de sloperijen stoppen met inkoop van Xantia’s als de jongste exemplaren een jaar of tien oud zijn: NU DUS!
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
De voordeuren van een Break willen nog wel eens gaan hangen doordat de deur scharnieren niet goed gelast zijn
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Dat is een bekende Heulliez kwaal, bij mijn break was het de bijrijders deur, die word bijna niet gebruikt
De carosserie is inderdaad goed verzinkt en beschermd tegen roest, maar dat houd niet eeuwig stand.
Kijk maar naar de ZX, die is ook door en door verzinkt, maar de wat oudere modellen, beginnen toch roest sporen te vertonen. Dat mag ook wel als een auto 15 jaar oud is, de gemiddelde Opel haalt nog geen 10 jaar voordat ze doorgerot zijn
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Roest krijgt kans bij schade-auto’s, daar is de beschermende laag verstoord.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Vanmiddag de auto opgehaald. De komende dagen de boekjes die erbij zitten op het gemak doorspitten zodat ik weet waar alle toeters en bellen voor zijn. Ik hoop er een aantal jaren van te kunnen genieten en zal dus nog meer op het Citroen forum kijken dan ik al deed.
De CX heeft een “partner” gekregen. Ik ben benieuwd hoe ze straks reageert als ik de Xantia achter haar parkeer naast het huis. Ik voorzie alleen maar blije gezichten.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gefeliciteerd!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Begonnen met de toeters en bellen a.d.h.v. het instructieboekje.
Er wordt daarin wel vaak gezegd: * afhankelijk van de uitvoering, wat inhoudt dat niet alle opties in mijn auto zitten. Maar wat er niet inzit kan ook niet kapot.
Over de afwerking ben ik heel tevreden.
2 minpuntjes ben ik tot nu toe tegengekomen.
1) weinig bergruimte in het handschoenenkastje omdat er bij mij een airbag is geplaatst
Waar zal ik mijn cd’s eens opbergen?
2) Het had handiger geweest als er in het middenconsole verlichting zit zodat je ook in het
donker kunt zien in welke positie (N, D, R enz) de pook staat.
In de display is het al net zo lastig te ontdekken, ik zie alleen het stipje verlicht.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarschijnlijk zit daar verlichting en is het lampje kapot.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
guzziman schreef:1) weinig bergruimte in het handschoenenkastje omdat er bij mij een airbag is geplaatst
Waar zal ik mijn cd’s eens opbergen?
Je kan een originele middenarmsteun monteren, daar zit een bergvak in met genoeg ruimte voor een paar CD’s:
Foto even geleend van medeforummer Japv.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
jantje1948 schreef:Waarschijnlijk zit daar verlichting en is het lampje kapot.
Dat lijkt een logische optie, maar ik laat het dashboard voorlopig maar voor wat het is.
Ik denk dat het “poken” straks wel goed op gevoel gaat lukken. Het is de eerste keer dat ik zelf een automaat rij.
Wat is trouwens beter om te doen, als je bijvoorbeeld voor het stoplicht moet wachten: in z’n neutraal (N)zetten of is D met de voet op de rem geen probleem?