Er zijn ook setjes, welke je achteraf kunt inbouwen.
Zoiets als dit: http://www.tradevision.nl/producten/regensensoren
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hmm, oké, interessant. Alleen zijn die tradevision-setjes meer dan €200,- en dat is een tikje boven mijn budget Dit setje is wat betaalbaarder, zou dat wat zijn?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Dat setjes ziet er mooi uit, is zo te zien een nieuw type, welke met infrarood werkt.
Oude types werken met licht, zoals op de Xantia’s.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Net m’n vriendin aan de telefoon: de auto wil niet meer starten, startmotor lijkt de geest gegeven te hebben. Hij had de laatste weken heel af en toe de neiging om niet rond te draaien, maar een keertje opnieuw uit-en-weer-aan hielp doorgaans wel. ‘t Vrouwtje is dat vanmorgen niet meer gelukt, vanmiddag thuis eens zien hoe of wat.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Contactslot?
Kun je de startmotor eenvoudig onder de kap in beweging zetten?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vanmiddag en vanavond maar eens aan het klussen gegaan. Contactslot vervangen: geen verandering. Startmotor vervangen: geen verandering. Toen maar eens verder gaan spitten, en wat bleek? Massaprobleem. Vandaar ook dat alle boordstroom (binnenverlichting, controlelampjes, CV, radio inclusief instellingen, etc.) korte tijd wegviel na mislukte startpogingen. Na het plaatsen van een startkabel tussen de minpool van de accu en het massapunt op de versnellingsbak startte het beestje als vanouds… Vreemde is dat ik vorig jaar de massakabel van accu naar bak al eens heb vervangen door zo’n gevlochten exemplaar. Morgen maar eens massapunt op de bak, minpool en accuklem schoonmaken en opschuren; iemand nog aanvullende tips?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Naar de sloop en een ander auto kopen
Massapunt op de bak is een bekend probleem, het schroefdraad en de bout goed schoonmaken.
Inweken met iets van contactspray of iets wat de corrosie oplost.
Eventueel een (dikke) koperen ring tussen, zodat er geen water meer tussen kan komen.
Gevlochtenkabel ken ik niet echt, ik heb altijd een gewone kabel gebruikt, maar wel lekker dik, en er zelf klemmetjes aan gesoldeerd. Dit zijn grote klemmen, dus met een brandertje solderen, en afwerken met krimpkous, om binnendringen van vocht te voorkomen.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
ZX1.4i schreef:Naar de sloop en een ander auto kopen
Ik denk dat ik dat maar ga doen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kun je geen massakabel op de waterpomp vastzetten, of op de spanbeugel van de dynamo?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De waterpomp zit nou niet echt op een bereikbare plaats, dat is geen optie. Maar op de dynamobeugel (geen spanbeugel, de multiriem heeft een aparte spanrol) is wellicht wel een idee.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ha ha, heb ook alleen nog maar onder de kap gekeken om de olie en LHM te controleren, de auto staat nog geen week voor mijn deur…
Massakabel naar de bak is de korste weg, de accu zit zowat boven de bak.
Anders krijg je een dikke kabel die over je motor loopt, dat zou ik niet doen.
Controleer en maak de accuklemmen in iedergeval ook schoon.
@vlietmansje, een Xantia is geen Japanse of Duitse auto, waarbij de pomp extern zit
Het is een Franse auto met Japanse betrouwbaarheid en Duitse degelijkheid
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
@ZX1.4i: ben gewend aan een DS (ook Frans)...
Maar de gedachte was dat het metaal van de bak sterk corrodeert, en dat je wellicht ergens op het blok een stabielere massa kunt maken.
Het metaal van de bak corrodeert niet echt, dat is aluminium.
Het probleem is echter dat er vocht naar binnen dringt en daardoor onstaat er een dun laagje corrosie, wat voor een slechte massa zorgt. Een koperen ring er onder, of een klodder vet onder de boutkop, werkt prima.
Dit is overigens een actie die je c.a. één keer tijdens de levensduur van een Xantia hoeft uit te voeren.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vanmiddag heb ik het massapunt op de bak, de minpool van de accu en de bijbehorende accuklem losgemaakt en alles schoongemaakt en/of opgeschuurd. De bout voor in het massapunt ook goed schoongeborsteld en gereinigd. Massapunt op de bak en de bout dik in de WD40, boeltje weer vast en eens zien wat er gebeurd, zowel bij het starten als tijdens het rijden bij gebruik van stroomverbruikers. Een proefrit gemaakt en so far so good, er lijkt verbetering te zijn. De komende tijd maar eens zien of het daadwerkelijk heeft geholpen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91