53 van de 68
« Eerste  < Vorige 51 52 53 54 55 Volgende >  Laatste »
   
Jochem’s rode Xantia 1.8i X (‘93)
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 oktober 2011 02:09 AM
  [ # 781 ]
Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 06 oktober 2011 10:05 AM
  [ # 782 ]

Hmm, oké, interessant. Alleen zijn die tradevision-setjes meer dan €200,- en dat is een tikje boven mijn budget Razz Dit setje is wat betaalbaarder, zou dat wat zijn?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 oktober 2011 04:35 PM
  [ # 783 ]

Dat setjes ziet er mooi uit, is zo te zien een nieuw type, welke met infrarood werkt.
Oude types werken met licht, zoals op de Xantia’s.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 10 oktober 2011 01:49 PM
  [ # 784 ]

Net m’n vriendin aan de telefoon: de auto wil niet meer starten, startmotor lijkt de geest gegeven te hebben. Hij had de laatste weken heel af en toe de neiging om niet rond te draaien, maar een keertje opnieuw uit-en-weer-aan hielp doorgaans wel. ‘t Vrouwtje is dat vanmorgen niet meer gelukt, vanmiddag thuis eens zien hoe of wat.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 oktober 2011 02:38 PM
  [ # 785 ]

Contactslot?

Kun je de startmotor eenvoudig onder de kap in beweging zetten?

knuffel

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 11 oktober 2011 01:08 AM
  [ # 786 ]

Vanmiddag en vanavond maar eens aan het klussen gegaan. Contactslot vervangen: geen verandering. Startmotor vervangen: geen verandering. Toen maar eens verder gaan spitten, en wat bleek? Massaprobleem. Vandaar ook dat alle boordstroom (binnenverlichting, controlelampjes, CV, radio inclusief instellingen, etc.) korte tijd wegviel na mislukte startpogingen. Na het plaatsen van een startkabel tussen de minpool van de accu en het massapunt op de versnellingsbak startte het beestje als vanouds… Vreemde is dat ik vorig jaar de massakabel van accu naar bak al eens heb vervangen door zo’n gevlochten exemplaar. Morgen maar eens massapunt op de bak, minpool en accuklem schoonmaken en opschuren; iemand nog aanvullende tips?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 oktober 2011 06:40 PM
  [ # 787 ]

Naar de sloop en een ander auto kopen Wink

Massapunt op de bak is een bekend probleem, het schroefdraad en de bout goed schoonmaken.
Inweken met iets van contactspray of iets wat de corrosie oplost.
Eventueel een (dikke) koperen ring tussen, zodat er geen water meer tussen kan komen.

Gevlochtenkabel ken ik niet echt, ik heb altijd een gewone kabel gebruikt, maar wel lekker dik, en er zelf klemmetjes aan gesoldeerd. Dit zijn grote klemmen, dus met een brandertje solderen, en afwerken met krimpkous, om binnendringen van vocht te voorkomen.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 11 oktober 2011 07:07 PM
  [ # 788 ]
ZX1.4i schreef:

Naar de sloop en een ander auto kopen Wink

Ik denk dat ik dat maar ga doen Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 oktober 2011 07:52 PM
  [ # 789 ]

Kun je geen massakabel op de waterpomp vastzetten, of op de spanbeugel van de dynamo?

knuffel

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 11 oktober 2011 08:21 PM
  [ # 790 ]

De waterpomp zit nou niet echt op een bereikbare plaats, dat is geen optie. Maar op de dynamobeugel (geen spanbeugel, de multiriem heeft een aparte spanrol) is wellicht wel een idee.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 oktober 2011 09:01 PM
  [ # 791 ]

Ha ha, heb ook alleen nog maar onder de kap gekeken om de olie en LHM te controleren, de auto staat nog geen week voor mijn deur…

knuffel

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 oktober 2011 11:07 PM
  [ # 792 ]

Massakabel naar de bak is de korste weg, de accu zit zowat boven de bak.
Anders krijg je een dikke kabel die over je motor loopt, dat zou ik niet doen.

Controleer en maak de accuklemmen in iedergeval ook schoon.

@vlietmansje, een Xantia is geen Japanse of Duitse auto, waarbij de pomp extern zit Wink
Het is een Franse auto met Japanse betrouwbaarheid en Duitse degelijkheid cool smile

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 oktober 2011 11:39 PM
  [ # 793 ]

@ZX1.4i: ben gewend aan een DS (ook Frans)...

Maar de gedachte was dat het metaal van de bak sterk corrodeert, en dat je wellicht ergens op het blok een stabielere massa kunt maken.

knuffel

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 oktober 2011 11:49 PM
  [ # 794 ]

Het metaal van de bak corrodeert niet echt, dat is aluminium.
Het probleem is echter dat er vocht naar binnen dringt en daardoor onstaat er een dun laagje corrosie, wat voor een slechte massa zorgt. Een koperen ring er onder, of een klodder vet onder de boutkop, werkt prima.

Dit is overigens een actie die je c.a. één keer tijdens de levensduur van een Xantia hoeft uit te voeren.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 12 oktober 2011 07:24 PM
  [ # 795 ]

Vanmiddag heb ik het massapunt op de bak, de minpool van de accu en de bijbehorende accuklem losgemaakt en alles schoongemaakt en/of opgeschuurd. De bout voor in het massapunt ook goed schoongeborsteld en gereinigd. Massapunt op de bak en de bout dik in de WD40, boeltje weer vast en eens zien wat er gebeurd, zowel bij het starten als tijdens het rijden bij gebruik van stroomverbruikers. Een proefrit gemaakt en so far so good, er lijkt verbetering te zijn. De komende tijd maar eens zien of het daadwerkelijk heeft geholpen Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
53 van de 68
« Eerste  < Vorige 51 52 53 54 55 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook