Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bedenk wel dat ozon niet echt fris is is om in te ademen. Als je te veel hebt gebruikt, en dat zit nog lekker in je interieur, en je gaat vervolgens de hele dag daar in zitten:
Effecten bij kortstondige blootstelling
De stof is irriterend voor de ogen en de luchtwegen. Inademing van het gas kan longoedeem veroorzaken. Inademing van het gas kan op astma lijkende reacties teweegbrengen. De stof kan effecten hebben op het centraal zenuwstelsel, met als gevolg hoofdpijn, verzwakte waakzaamheid en prestaties.
(bron wikipedia)
Dit geldt dus ook bij lage doses! Het is niet voor niets dat in de arbo-wet er het nodige geregeld is over waar de printer mag staan in relatie tot werkplekken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dat klopt. Het is ook niet ideaal wat ik nu doe, je zou misschien langer dan een week moeten wachten. Nog wel bedankt voor de waarschuwing, ik wist al wel dat het giftig zou zijn (gek he, als het organische moleculen afbreekt) maar uiteraard had ik er verder geen gegevens op nageslagen.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
airco uit, raampjes open.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
pure nostalgie dus
Teruggezakt naar pagina 4 wordt het toch tijd voor een update.
Vóór de vakantie had ik, zoals gezegd, een ozongenerator gebruikt maar ook de voorwielen laten balanceren. Dat laatste heeft een zeer positieve uitwerking op de stabiliteit gehad. Van de ozonbehandeling heb ik geen ‘last’ gehad, maar de eerste kilometers heb ik wel met open ramen gereden .
Ik moet zeggen dat de XM me fantastisch heen en terug naar Zuid-Frankrijk en Noord-Italië heeft gebracht, en ja, de locatie in Italië heb ik uitgezocht op de nabijheid van de Stelviopas. Helaas heb ik voor die pas te weinig tijd genomen waardoor ik daar pas op een achternamiddag aankwam, met ook nog eens een tekort aan fotoapparatuur…
Het is lang geleden dat ik zo comfortabel op vakantie ben geweest. Zoals eerder gemeld heeft mijn vader een aantal Citroëns gehad, en ik herinner me een vakantie naar Zwitserland met een Xantia en een Golf, waarbij je in de één elke dwarsnaad ‘tegen het plafond’ zat. Op de snelweg haalt de bejaarde XM toch met gemak meer dan 180 km/u, en even doorduwen geeft een top van 205 km/u. Op dat punt zit hij wel bovenin het toerenbereik, dus afgezien van dat het vermogen daar al afneemt kan hij niet harder.
Ik heb nog nooit eerder zulke hoge snelheden gereden en volgehouden, op vakantie met mijn ouders kan ik alleen spreken over een afgeladen conventioneel geveerde auto, en dan vind ik het niet prettig om lang (harder dan) 160 te rijden. Alleen in een XM en 200 is geen probleem.
In totaal is er bijna 5000 kilometer meer op de teller gekomen, en ik heb helemaal niet vaak hoeven tanken. Laat ik maar niet vertellen dat ik vanwege idiote paslimieten bij benzinestations in Frankrijk éénmaal de auto in twee beurten heb moeten aftanken… het eindverbruik (sinds ik ‘m heb) is 10,5 L/100 km. Na twee tankbeurten, als ik het goed zie moet dat de week in Italië plus een deel van de terugreis zijn geweest, heb ik zelfs 9,7 L/100 km aangetikt.
Tijdens de vakantie heb ik min of meer besloten dat er op termijn, lees een paar jaar, een topmodel van één van de grote Citroëns moet komen. Daarom mag deze XM nu in de verkoop, hoewel ik er wel aan gehecht ben geraakt in zekere zin - tot de laatste vakantiedag heeft hij niets misdaan.
Gelukkig besloot ik vanwege een familie-barbeque op vrijdag, laat in de ochtend, te vertrekken. Ik was nog geen 100 km weg of een retourleiding is gesprongen. In Italië - gek genoeg het Duitssprekende gedeelte, dat tegen het Italiaanssprekende gedeelte van Zwitserland ligt - is er een nieuwe veerpootretourslang gemonteerd. Daarna is op de terugweg de aircopomp stukgelopen.
Na terugkomst heb ik het hydraulisch systeem laten nazien. Alle bollen waren nog zo’n beetje op druk, maar voor zat een verkeerd type gemonteerd. Ik was zo gewend geraakt aan deze ‘foute’ bollen dat ik niet weet of hij nu wel of niet beter veert dan voorheen. Heeft iemand daar misschien een mooie theorie over? Het gaat om bollen van het type 45FM (IFHS, voor een V6) vs. 50FP.
Een paar dagen geleden heb ik hem gewassen en gepoetst om er wat foto’s van te maken.
Mocht er iemand belang bij hebben dan is hij per direct te bezichtigen
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Die onderste vind ik buitengewoon fraai! Hoe heb je het interieur verlicht? Twee looplampen o.i.d.?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Wauw, prachtige foto’s!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
japv schreef:Die onderste vind ik buitengewoon fraai! Hoe heb je het interieur verlicht? Twee looplampen o.i.d.?
Het staat in de beschrijving op Flickr:
Strobist testcase, one of the first pictures made with a cheap wireless trigger.
Strobist info: Metz 48 AF-1 and Nikon SB-24 probably at 1/8 resp. 1/4 power, positioned at the car center (console), front and back.
dus met twee draadloos afgevuurde flitsers. Met een looplamp krijg je waarschijnlijk niet zo’n mooi licht . Bedankt voor de complimenten
Wat jammer dat je nu alweer afscheid neemt zeg! Ze ziet er stralend uit. Die laatstse foto is een snoepje en daar heb ik een vraagje over. We zijn bij de XM club bezig met het samenstellen van een XM kalender. Zou je deze foto niet willen insturen?? Kijk anders maar eens op de XM clubsite!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Ik zal zo eens zien, dat zou wel aardig zijn.
Het afscheid is min of meer ‘gepland’ - het is een beetje overdreven om twee auto’s aan te houden. Ik heb ook nog een Peugeot 106, en inclusief een schade die ik daarmee heb gereden is die auto net zo duur per kilometer als m’n XM. In de praktijk is de 106 dus veel voordeliger. Verder moet je weten dat ik net afgestudeerd ben, en het lijkt me niet zo handig naar m’n eerste baan te tuffen in een 1:10-mobiel. Ik wil graag dichtbij het werk gaan wonen, want eigenlijk bevalt dagelijks een stukje fietsen best wel goed, en dát is pas voordelig. Als er toch enige reisafstand is lijkt het me verstandiger de auto’s in te ruilen op een eHDI ofzo.
Hoewel hij met 13xx kg de lichtste XM is, is hij niet goedkoop in belasting etc. Het is jammer dat de airco stuk is gegaan, voor wat deze auto gekost heeft is deze reparatie voor mij op dit moment eigenlijk een te grote investering. Zoals hierboven gezegd ben ik op termijn wel min of meer van plan een grote Citroën terug te kopen - dat ‘moet’ dan een type 1 V6.24 zijn, of misschien een C6, maar in beide gevallen is het prettig om te weten dat je er niet failliet aan kunt gaan en met mijn huidige inkomen kan ik dat van die topmodellen niet zeggen.
Ook ik vind het jammer hem weg te doen, ik heb hem een stuk netter gemaakt, maar iemand die hem van mij koopt zal die details niet zien maar alleen de dingen waar ik nog niet aan was toegekomen .