Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Bij GAOS staan een stuk of 15 Xantia’s, waarvan 3 stuks t2 (mocht dat uitmaken). Je zou de hele zwik uit een sloper kunnen halen (weet je gelijk hoe het zit) en dan thuis eerst alleen de weerstanden omwisselen. Mocht de motor zelf het begeven dan heb je de boel iig al thuisliggen. Mijn kachelmotor gaat 17,5 jaar en 230.000 km mee en draait nog prima. Alleen het kachelpaneel mocht een keer vervangen, that’s all.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
als je nog banden zoekt ik heb nog een set met michelin met zeer goed profiel voor je. pb me maar waneer je intresse hebt.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
In je type 2 Xantia zit zeker climate control? (airco) Dan zijn het de vermogenstransistoren die in de regelmodule in je kachelmotor zitten. Als die stuk gaan dan gaat de ventilator via een relais in de “het is een orkaan maar je ruiten blijven schoon en je komt tenminste door de apk” stand…
Die zijn vrij simpel te vervangen door nieuwe, verbeterde exemplaren. Is op het xantia forum wel een uitleg van te vinden. Ik heb die van mij vervangen, was heel simpel en heeft iets van 15 euro gekost.
Ik heb hier een kachelmotor liggen, welke vrij nieuw is, heeft nog geen jaar in een Xantia gezeten.
Deze bleef ook op volle snelheid blazen, een garage heeft er nieuwe transistoren in gezet, de bekende mj nogwat welke je bij Conrad kunt bestellen. Echter hierna deed de kachelmotor het helemaal niet meer, het ligt niet aan de fan of koolborstels, als ik er direct 12V op zet, gaat de fan draaien.
Volgens mij hebben ze de transisitoren verkeerd gemonteerd, of maakt dat niet uit?
Ik denk dat de garage ze zo heeft gemonteerd dat je de text kan lezen, als je de module voor je heb, maar dan komen de gaten niet overeen met die in het koelblok.
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
hartelijk dank voor de reacties. Ik denk dat ik de module toch maar door een nieuw laat vervangen. Een nieuwe module kost overigens ook nog steeds €130,—. Bij gebruikte spullen is het maar de vraag hoe lang het goed blijft (soms zit het mee en soms valt het tegen). Volgens Rene van Renard komt het doorbranden doorgangs doordat de motor versleten raakt een minder soepel gaat lopen. Zijn advies was de complete set te vervangen. Maar zoals ik her en der lees hebben meer mensen met succes alleen de module vervangen.
Over het vervangen van de transistoren heb ik het een en ander gelezen op het xantia-forum inderdaad. Dat is inderdaad ook een oplossing als je er de tijd voor hebt. Het lijkt niet heel moeilijk te zijn maar kost ongetwijfeld de nodige tijd (die heb ik de komende weekenden helaas niet).
@stan: Dank voor je aanbod, maar afgelopen voorjaar heb ik de wagen al (laten) voorzien van vier nieuw michelins daarmee was het trillen opgelost.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Sinds vorige week, hebben de heren van Renard de wervelwind in mijn xant weer tot bedaren weten te krijgen…Er is een nieuwe motor incl. nieuwe module in gekomen. Wat een rust zeg als je kachel niet meer op standje 4 staat. Ze hadden het overigens zo gepiept, ik kon er op wachten. Super geregeld.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
@ ZX1.4i, de transistors passen maar op één manier. (met grof geweld op twee manieren…)
Bedankt voor de info, ik had al een vermoeden dat ze verkeerd zijn gemonteerd.
Binnenkort maar eens fixen en deze als reserve op voorraad leggen.
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
APK
Vorige week de Xantia weer (laten) voorzien van een verse APK. Gelukkig was er weinig loos. Er waren twee puntjes die vervangen moesten worden: een stabi-stangetje linksvoor en een achterlichtunit in de kofferklep (ivm een scheur in de reflector!!!!).
Op zich geen probleem zou je zeggen, toch ben ik de wagen drie dagen kwijt geweest. 1 voor de keuring 1 voor de stabilisatorstang (niet op voorraad) en daarna nog een dag omdat het verkeerde achterlicht was geleverd (of besteld).
Meteen de distributieriem laten vervangen (326.000km) want hij was er echt aan toe. Kost een paar centen maar de Xant kan er weer in ieder geval een jaar tegen aan.
MISTLAMPEN VOOR
Gek genoeg kwam ik er laatst achter dan mijn beide mislampen voor niet functioneren. Ik gebruik ze niet zo vaak maar dat ze allebei tegelijk niet werken vind ik toch wel apart. Eerst dacht ik dat het aan de schakelaar (op de richtingaanwijzersteel) zou liggen maar het dashboardlampje brand wel gewoon, dus ik ga er van uit dat de schakelaar het doet.
Nu las ik ergens dan je de hele bumper bij een type2 er af moet om te checken of de lampen kapot zijn. Andere zeggen dat het ook zonder verwijderen kan. Heeft iemand er ervaring mee?
Maar voordat ik dat ga doen wil ik even checken of niet het schakelrelais kapot is. Ik vind het namelijk wel erg toevallig dan ze beide op hetzelfde moment niet meer werken. Meestal is er wel eentje eerste en duurt het even voor de andere er aangaat. Weet iemand waar ik het relais kan vinden.
Als iemand nog een andere tip heeft houdt ik me aanbevolen want ik zie er een beetje tegen op om de hele bumper los te halen om twee lampies te vervangen waarna blijkt dat het heel ergens anders aan ligt dat ze niet branden!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
ah is het forum weer in de lucht. Ik had al een paar keer geprobeert onlangs en toen deed ie het steeds niet… ik ga meteen even lezen…
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Op het xantia-forum heb ik nog niet kunnen vinden welk relais nu de mistlampen inschakeld.
Iemand hier die het weet?????
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
dat relais zit gewoon in het bakje bij je accu
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere