Goedenavond citroen rijders,
Hopelijk kan iemand van jullie me helpen want ik en mijn vrienden komen uit het volgende probleem geen wijs:
Sinds een week of 2 hobbelt mijn xantia uit 1998 enorm. Hij is net naar de garage geweest waar hij een grote beurt gehad heeft en een nieuwe APK.
Sindsdien hobbelt mijn citroen nog meer als het verlaagde golfje van een vriend. Iedere onevenheid, steentje, bultje etc voelt aan alsof ik over een drempel heen rijdt! Erg ongemakkelijk dus, aangezien ik speciaal een xantia heb vanwege het geweldige rijgevoel.
Regelmatig ging tijdens het rijden het stoplampje branden op het dashboard waardoor ik even de motorkap geopend heb en zag dat het LHM pijl behoorlijk laag was dus dat heb ik aangevuld (zonder de remmen te bleeden etc). Echter nog steeds rijdt mijn auto niet zoals het eerst was. Er is geen sprake van een lekkage. Eerlijk gezegd heb ik geen zin om naar de garage te gaan aangezien de auto me laatst al een fortuin gekost heeft. Ik ben een leek wat betreft het hydrolisch systeem, maar het lijkt me een probleem met de voorbollen? Heeft een van jullie een suggestie wat ik kan doen, of een idee wat een eventuele reparatie kan kosten?
Alvast bedankt!
Mvg
Bart
Ps: Ik heb trouwens al terwijl de motor draait en de auto in hoogste stand staat een keer de op de trekhaak gestaan en gesprongen maar de auto veert nog wel.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het kan goed zijn dat er iets mis is met de hoogteregelaars. De bediening daarvan kan vast gaan zitten. Ook komt het voor bij de Xantia dat de bedieningsstang van de achterste hoogteregelaar losschiet door gevorderde slijtage. Verder kan er natuurlijk een gare veerbol aanwezig zijn.
Wat je kan doen is naar een specialist gaan. In welke regio zit je?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
ik zou even langs almere rijden oftewel Chyparse.
Martin weet waar hij het over heeft en je betaald er niet de hoofdprijs.
Bolletjes kosten 5 tientjes per stuk als ze nog te vullen zijn is het 11 euro per bol ex.
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het bijvullen van LHM lijkt mij te wijzen op een gescheurd membraam in een van de veerbollen.
Merk je verschil in vering bij het indrukken van één van de 4 hoeken van de carrosserie?
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 17-05-2011
- ZX Avantage 1.4i
- Xantia 2.0i 16V Exclusive
Bij de juiste personen hoeft het HP systeem je geen fortuin te kosten. Voor 200 euro ben ik keurig geholpen bij Chyparse te Almere. Bij mij is gedaan: 2 Bollen vullen, 2 verotte bollen vervangen (voor), LHM ververst en filters schoon.
Het HP systeem is een gesloten systeem. Je constateerd geen lekkage maar toch een laag LHM pijl. Mijns inziens kan het LHM maar naar één plek toegestroomd zijn en dat is door het gescheurde membraan van een of meer bollen.
Mogelijk kan deze workaround een beetje comfort bieden tot het probleem verholpen is: zet de auto in de hoogste stand en dan weer op de normale stand. Zo kon mijn Xant met twee verotte bollen weer enigzins normaal rijden tot de motor weer afgezet werd, dan dient het “gymnastiek” opnieuw gedaan te worden.
Huidig: Citroën BX 1.4i Deauville, Citroën 2CV
Ex: Citroën Xantia 2.0i Exclusive T2 - ORGA# 7882CJ, Citroën ZX 1.4i
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
En wat nog wel eens vergeten wordt: LHM peilen met draaiende motor en met de auto in de hoogste stand, NIET in de rijstand.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Beste vrienden bedankt voor jullie hulp
Ik heb jullie advies gevolgd en de auto naar de garage gebracht. Jan van Bommel in Eindhoven is een citroen specialist met heel veel oude citroen’s ook een aanrader om de showroom eens te bekijken, er staat een citroen SM (met maserati motor)
Hij heeft me prima geholpen en had meteen in de gaten wat het probleem was. De bollen moesten allemaal gevuld worden. Dit heeft me 138 euro gekost. Als er een bol kapot is kost het een tientje meer om de bol te vervangen, maar dit was bij mij niet van toepassing.
Lijkt mij verder een prima prijs, en ik werd er goed geholpen. Auto werdt dezelfde dag binnen een paar uur gemaakt, hiervoor heb ik geen afspraak hoeven te maken.
bedankt voor jullie hulp, en wat mij betreft is jan van bommel een aanrader!
Ik denk dat je bij Jan van Gompel bent geweest.
Deze dus: http://www.csjvg.nl/
En in een SM zit toch altijd een Maseratie motor (dacht ik)
Maar goed, rijd een stuk beter nu zeker ?
Groeten Theo
Jan van Gompel idd
Zal vast dat daar altijd een maserati motor in zit, ik ben geen expert maar was wel onder de indruk van deze auto.
Mijn eigen xantia rijdt weer stukken beter inderdaad!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er werd ook vaak, als de motor in de soep gelopen was, een DS motor in een sm gezet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet “vaak”.... soms Jan, soms
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En zo’n exemplaar zie ik regelmatig…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zie er wel eens een met een Diesel