Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ik ken de rijstijl van de vorige eigenaar niet. Maar het kan wel kloppen wat je zegt. Ik heb de wagen nog maar kort en ben nog veel aan het observeren en registreren. En ik daarbij heb ik ook af en toe flink gas gegeven, zeker in de eerste weken. Soms per ongeluk, vaak expres…
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
shortwave schreef:Ik ken de rijstijl van de vorige eigenaar niet. Maar het kan wel kloppen wat je zegt. Ik heb de wagen nog maar kort en ben nog veel aan het observeren en registreren. En ik daarbij heb ik ook af en toe flink gas gegeven, zeker in de eerste weken. Soms per ongeluk, vaak expres…
Flink gas is helemaal niet erg, als de olie maar op temperatuur is. En van een keertje flink gas bij koude motor zal hij echt geen olie gaan zuipen, maar als je dat stelselmatig doet…
Zit er een olietemperatuurmeter in?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Nee, die zit er niet in. Op zich wel jammer, maar daarvoor in de plaats heb ik nu een systeem waarbij maar liefst vier lampjes gaan branden als er iets met de olie is!
Misschien dat de vorige eigenaar er flink veel gas op zette, geen idee. In het begin moest ik wel wennen aan de koppeling, ging niet altijd even soepel en dan gaf ik al snel te veel gas, vooral in de eerste minuten na een koude start. (Was ik zelf ook nog koud, zeg maar…) Sowieso schakelt ie lekkerder na een kwartier, als alles warmer is geworden.
Vermogen van de Chic is in ieder geval goed: flink accelereren op de snelweg vindt ze erg lekker. Vind wat dat betreft het extra vermogen ten opzichte van een 1.4 best opvallend. Had kleiner verschil verwacht.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Zeg, hoeveel olie moet er eigenlijk in een 1.6 motor? Gister heb ik voorzichtig bijgevuld, en vanmorgen nog eens het oliepijl gemeten. Indicator kwam uit op 1/3 boven minimum. Nog steeds vrij laag niveau dus. Ik heb tot nu toe een kleine 3/4 liter toegevoegd.
Tot hoever ongeveer vullen jullie doorgaans de olie aan?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
In je instructieboekje staat wellicht beschreven hoe groot het verschil tussen min en max is. Bij sommige auto’s is dat een halve liter, bij andere weer anderhalve liter. En anders staat het wellicht in de onvolprezen Haynes.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, de Haynes geeft meer duidelijkheid. Sowieso gaat er in een 1,6 motor ca. 5 liter t.o.v. 3,5 liter in de modernere 1.4 motors (vanaf 1988 volgens Haynes.)
Verschil tussen min en max. schijnt ongeveer 1 liter te zijn. Dus bij mij mag er nog wel wat meer bij…
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je hebt dus gelijk de oorzaak van de brandende lamojes gevonden…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Klopt. Vind een probleem met de wagen, als je dat al zo mag noemen in dit geval, niet zo erg wanneer ik weet waar het aan ligt. En ze is al 20 jaar inmiddels, hè?
Ieder geval weer wat geleerd.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Bij een auto van die leeftijd zou ik regelmatig olie-, KVS- en LHM-peil controleren. Met name die eerste twee willen bij oudere motoren nog wel eens gaan verbruiken, dus elke pak ‘m beet twee weken controleren met koude motor lijkt me helemaal geen verkeerde routine. Zo kun je een boel gelazer aan en wellicht een voortijdig einde van je motorblok voorkomen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Lijkt me verstandig. Ik zal d’r een gewoonte van maken dat te doen.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Eigenlijk heb ik niet zo veel bijzonders te melden. ‘t Moet echter me van ‘t hart dat ik na twee maanden nog steeds bijzonder blij ben met de BX Chic.
Van de week heb ik net als deur63 mijn reserve setje achterlichten met de lichtere groene tint erop gezet zoals op de foto onder. Inderdaad staat ‘t beter naar mijn smaak. Helaas zijn die reserve kappen niet zo mooi meer als ik eerder dacht. Bovendien ontbrak aan eentje een van de twee kunststof bevestigingsbeugeltjes waardoor die de neiging heeft scheef te gaan hangen. Ik heb dus de originele donkere lichten weer teruggeplaatst want die zijn nog helemaal gaaf. Da’s dan toch het criterium: mate van gaafheid…
deur63 schreef:
Wat vind je zelf van die donkere achterlichten? Ik heb bij mij van die lichtere (groenige) erop gezet..
Ze heeft wel wat kartaktertrekjes: Ze slurpt olie, de koppeling heeft haar beste tijd gehad, en ze heeft roest linksachter. De koppeling wil ik op afzienbare termijn laten vervangen. Preventief, omdat ik met m’n vorige BX misschien maar twee keer echt stil ben komen te staan, echter beide keren door een kapotte koppeling. Dat wil ik niet nog eens meemaken.
De roestplekjes bij het linker achterlicht en wielkap moeten worden gelast. Ik twijfel nog of ik dat door de garage laat doen (duur, maar mooi en professioneel) of dat ik een goede kennis met de benodigde ervaring aan het werk zet (goedkoop.) Wat dat betreft heb ik nog wel wat vragen:
-Indien ik de roestplekken goed behandel met Owatrol, kan ik dan wachten met het laswerk tot na de winter? Of loop ik dan toch de kans op forse verergering?
-Er is ook een plekje dat ik met zinkspray wil behandelen (op advies van kenner.) Ik heb hier op het forum ergens de juiste merken zinkspray gelezen, maar kan het topic niet terug vinden. Enige wat ik me wel herinner is dat ik van Motip weg moet blijven… Dus welke zinkspray kan ik het beste kopen?
Haha, grappig! Ik heb ook dat roestplekje bij mijn linker achterlicht, en overigens ook boven het scharnier aan de bestuurderszijde, daar zit onderhand een gat…
Ik wacht met smacht af wat de kenners erover gaan zeggen (in dit topic)!
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, vooral de vraag welk merk zinkspray, want dat kan ik op het forum zo snel niet terugvinden.
Ondertussen had ik te maken met “een flinke kwak mayo” in de olievuldop:
Nou was die dop toch al afgebroken van het blok toen ik een keer olie wilde bijvullen. Geen prettige dop om los te maken. Heeft iemand daar een truc voor om die soepeler los te maken??!
Gelukkig vond ik snel een nieuwe dop (bij mede-forumlid) en heb die goed schoongemaakt en er van de week op gezet.
En nu ziet het er weer netjes uit. Echter uit wat ik her en der heb gelezen op het forum over 1.6 motors, maak ik op dat ik de boel over drie maanden weer kan schoonmaken.
Bekend probleem. Daarbij komt dat de klepseals naar alle waarschijnlijkheid rot zijn. Die wil ik in het voorjaar laten vervangen.
Verder heb ik allerlei kleine electrische dingetjes gefixt, zoals de raamschakelaar aan de passagierszijde en het digitale klokje waarvan de instelknopjes kapot waren. Kon de klok alleen nog gelijk zetten door om 01:00 ‘s nachts de spanning eraf te halen… Ik had al tweedehands onderdeeltjes gevonden, maar die bleken eigenlijk niet nodig. Dat electrische spul is redelijk makkelijk te repareren. Zo ziet de gedemonteerde raamschakelaar eruit. En je ziet onder de twee metalen plaatjes met vuile contacten (vierkantjes.)