Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoe oud is de waterpomp? Een versleten exemplaar pompt het water ook niet lekker rond, met mogelijke oververhitting als gevolg. Van buiten zie je er vaak niets aan.
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Hallo,
ik heb dat probleem met de niet draaiende ventilator ook gehad. De aansturing komt vanuit het thermocontact dat onderaan in de radiator zit en daar zat bij mij het probleem.( Niet de thermostaat die in de motor zit.) Dit contact heb ik zeker 10 x vervangen door een nieuwe en dan werkte de boel een tijdje goed en weer begon het probleem. Geen problemen bij snelle ritten, maar de temp ging omhoog bij stilstaan of stadsverkeer omdat er dan geen ( of onvoldoende) koeling gebeurde (door de te lage windsnelheid). Telkens bleek de sensor defect te zijn, je kan dit meten door hem in warm water te dompelen en dan door te meten met een ohmmeter of indien gemonteerd meet je despanning op de uitgang. Dan heb ik nogmaals een origineel bij Citroen gekocht en tevens een paar controle led’s gemonteerd binnen in de wagen. Je tapt daarvoor telkens af op de draad die naar de ventilator loopt, wanneer de sensor dus de eerste ventilatorsnelheid inschakelt gaat de eerste led branden, gaat de tweede snelheid in, dan brandt de tweede led ook. Als de ventilator niet moet draaien doven de led’s, tevens heb ik een tempmeter bijgebouwd zodat ik de temp in de motor in de gaten kan houden. Na deze ingreep kan ik met gerust hart rondrjden en merk je het ook als er iets fout loopt. Tot nu toe werkt dit al een paar jaar feilloos. Je zou ook nog een bypass schakelaar kunnen inbouwen, dat je zelf de ventilator kan inschakelen indien de sensor zou falen.
BX? Omdat ie lekker fout is….
(Niet draaiende ventilator)
Bij mij is het als volgt opgelost,
alle stekkertjes van de radiateur en ventilator een voor een losgehaald en de contacten met spray schoongemaakt,
daarna links onder het stuur (interieur) de zekering vervangen,
deed het weer als nieuw.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Komend weekend stekkers nalopen en thermocontact testen dan maar. Ook maar weer de thermostaat bekijken.
De radiateur is ook niet best meer, stond wel op de nominatie om preventief vervangen te worden.
Misschien het systeem even op druk laten zetten bij de garage, kijken of dat wat oplevert.
De waterpomp kom ik niet tegen in de onderhoudshistorie, en ik vrees dat ‘ie dit keer bij de distributieriem ook niet meegenomen is. De riem moet los toch om de waterpomp te vervangen?
Is er een manier om de pomp nog te testen op correcte werking, of is het alleen uit de symptomen van een slechte koeling op te maken? (als de andere oplossingen niet werken?)
Die indicatielampjes voor de fan vind ik wel een goed idee. Ook een watertemperatuurmeter lijkt me handig. Is het zo dat je een van de 2 thermo-schakelaars voor de waarschuwingslampjes kunt vervangen voor een exemplaar met naast het signaal voor een lampje ook een aansluiting voor een metertje?
thermocontact ja, die heb ik wel vervangen toen, in herinnering viel dat onder de steckers
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010
- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Beste,
ik heb inderdaad een thermocontact in de motorblok vervangen door een dubbele voeler, een uitgang gaat naar het originele controlelampje voor temperatuur, de andere uitgang gaat naar een tempmeter. Ik heb destijds contacten en meters gebruikt van VDO en die gebruik ik nog steeds voor klantenwagens. Verder heb ik ineens olietemp en oliedruk bij gezet. Nu weet ik tenminste wat er in de motor gebeurt en zie ik ook als iets niet normaal is. Vindt de waarschuwingslampjes van Citroen onzin, ze gaan pas branden als het te laat is. Wat betreft merk van meters vindt ik VDO de beste, al die goedkopere meters geven geen betrouwbare info. Ik wil zeker zijn dat als m’n meter 80° aanduid, dat het koelwater dan ook echt 80° is.
Een goede manier om een koelsysteem te reinigen zonder schade op te lopen aan dichtingen en rubbers is het gebruik van sodavlokken. Dit zijn vlokjes (wit gekleurd) die je in de supermarkt vindt bij de wasmiddelen. Deze los je op in lauwwater en daarmee spoel je het koelsyteem, daarmee wordt vervuiling verwijdert en het kost alleen wat moeite. Daarna spoel je de kanalen met de tuinslang na.Trukje dat al jaren gebruikt word door garagisten. Natuurlijk een goede koelvloeistof terug gebruiken en het systeem ontluchten. Veel succes.
BX? Omdat ie lekker fout is….
hey ! lang geleden!
hoe is het met de sport die ik nog steeds mis
wat een wereld auto was dat!
hoop dat je er veel lol van zult hebben en pas op voor de mannen in de blauwe pakken !!
gr Pim
een << rijd als een <<
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Hey Pim! Het is inderdaad een fantastische auto; ik snap dat je ‘em mist… maar aan de andere kant heb ik er al veel aan moeten (laten) doen, zoals te lezen in dit topic. Dus dat is je bespaard gebleven .
Heb er nog steeds een hoop werk aan, maar telkens als ‘ie weer even rijdt, is het de investering wel weer waard .
—
Dit weekend heb ik de thermostaat gecontroleerd in een pannetje op ‘t vuur (werkt naar behoren), de radiateur gecontroleerd op verstoppingen (loopt gewoon goed door), het thermocontact gecontroleerd (werkt ook).
Eigenlijk dus hiermee geen verklaring voor het te warm worden gevonden.
Nuja, ik heb er maar weer nieuwe KVS in gedaan en het systeem ontlucht. Ik laat ‘em maar eens even zo staan voordat ik er weer mee ga rijden, misschien zit er toch een kleine lekkage ergens. En daarna ook het peil heel goed in de gaten houden.
Ik kwam er wel achter dat er geen niveaumeter meer in de radiateur zit. Oeps. Ik neem aan dat er bij een te laag KVS-niveau ook een te warme motor kan onstaan?
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Jazker, logisch toch? geen warmteafvoer is verhitting?
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
inderdaad logisch…
maar dan moet ik dus nu op zoek naar de lekkage, hopelijk lekt het naar buiten toe…
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Tot nu toe 1 lekje gevonden: het afdicht-ringetje onder de ontluchtingsschroef die in de leiding achterlangs de motor zit, deze is gescheurd en drupt (alleen het ringetje dus).
Iemand een tip waarvoor ik dat vervang? nieuw zal wel niet meer leverbaar zijn neem ik aan.
Over het thermocontact vervangen voor een dubbele voeler, zodat ik naast het controle-lampje ook een meter aan kan sturen:
ik heb gekeken wat VDO aan sensoren levert, maar degene die ik zoek, dus sensor voor meter met tevens een schakelpunt op 105 graden, zie ik wel staan, alleen deze heeft een aansluiting van M14x1,5.
Terwijl het thermocontact wat ik dan eruit haal volgens mij een aansluiting van M14x1,25 heeft, toch?
Hoe los je zoiets op?
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Verloopstukje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
zit de sensor bij gebruik van een verloopstukje dan niet te ver buiten de normale kvs-stroom voor een betrouwbare meting?
Is een losse olietemperatuurmeter geen optie?
Let goed op bij het opsporen van lekkages aan het koelsysteem, dat het vaak niet lekt als de motor koud is. Als de motor warm wordt zet je kvs uit, en zal het makkelijker ontsnappen. Bijkomstigheid is dat het dan ook vrijwel direct verdampt, dus geen druppels. Bij mijn BX kwam ik erachter toen ik witte aanslag bij diverse koppelingen zag zitten. Tevens ‘stoomt’ de auto een klein beetje. (overigens bleek uiteindelijk mijn thermostaat defect te zijn, waardoor de kvs richting 110 graden zat, en er dus veel kvs verdween).