2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Eindelijk nette slofjes
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 november 2011 12:14 AM
  [ # 16 ]

Kijk eens hier:

http://www.bartebben.com

Of ze wellicht een uitlaat hebben 2dehands. Om de kosten te besparen zou je het ook zelf kunnen monteren?
Als je daar vragen over hebt is deze forum ideal! (spreekt uit ervaring)

Welkom trouwens..

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 25 november 2011 10:31 AM
  [ # 17 ]

Mijn linker ruitenwissersproeier geeft een dermate miezerig straaltje dat het vrij weinig helpt voor het schoonmaken van de ruit, heeft iemand hier een oplossing voor of ervaring mee?

Wat je kan doen is de motorkap openen en het slangetje van de sproeier loshalen van de koppeling. Het werkt het beste om dit even door te blazen met een compressor.
Gewoon met met een naald in het gaatje van de sproeikop poeren wil ook nog wel eens helpen.
Je de sproeikop even loshalen en de hele sproeikop even in een schoonmaakmiddeltje leggen is ook een optie. Een ruitensproeier verstopt natuurlijk heel snel door de kleine gaatjes.
Het is ook niet aan te raden om ruitensproeiervloeistof zelf te mengen met kraanwater, de kalk in het water heeft dit tot resultaat.

Gr Harry

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 25 november 2011 01:09 PM
  [ # 18 ]

Check ook ter hoogte van het motorkapscharnier op scheurtjes in de slang en of het ontluchtslangetje op het reservoir (bereikbaar via het gat van het knipperlicht aan bijrijderskant) niet toevallig zit dichtgestopt. En ja, deze combinatie ben ik al eens tegengekomen op een en dezelfde Xantia…

En als alles weer werkt is het ook aan te raden om de sproeiers dan regelmatig te gebruiken, om opnieuw dicht te slibben tegen te gaan.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 25 november 2011 06:22 PM
  [ # 19 ]

tDie scheurtjes bij de motorkapscharnier zitten er nog niet, maar het slangetjes klapte wel steeds dubbel als ik de motorkap dichtmaakte, maar dat probleem heb ik opgelost door creatief te zijn met tandenstokers en ducttape. Soort van spalken zeg maar.

Ik denk dat het probleem dan in de sproeier moet zitten aangezien de rechter- en achtersproeier wel perfect werken. Ik ga de tips in elk geval allemaal proberen als het sproeiertje niet verstopt zit. Hardstikke bedankt ervoor.


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 26 november 2011 10:09 AM
  [ # 20 ]
Noudje schreef:

heeft nu binnen een maand toch al voor ruim 200 euro aan onverwachte (kleine) reparaties gehad, als ie dit nog twee maanden doet dan gaat ie weg.


Waar slaat dit nou toch op jongen?????

Een paar kleinigheden en dan zo’n opmerking!!!!!!

Ik dacht dat je een liefhebber was!!!!!

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 26 november 2011 10:18 AM
  [ # 21 ]

Oh, maak je daar maar geen zorgen ok, ik zeg gauw zo’n dingen maar doe het toch nooit.
Maar ik was me wel even aan het ergeren dat ik weer naar de garage moet, Eerst die koelslang (120,- uiteindelijk), nu weer die uitlaat die waarschijnlijk helemaal vervangen moet worden, zal ook weer niet goedkoop zijn, doe rIchtingaanwijzerstengel doe het begeven heeft. En nog wat kleine dingetjes die ik op moet lossen.

Ik ga deze auto echt niet snel wegdoen, daar hoeft niemand zich zorgen om te maken, hooguit wanneer ik een mooi aanbod krijg voor een goede v6. Dat is toch wel mijn droomauto, dan neem ik het verbruik op de koop toe.

Nu eerst die kwaaltjes maar eens oplossen voor de winter.

Dan kan ze er weer eventjes tegen, dit voorjaar de remmen maar even aan laten pakken en voor de zomer maar een beurt laten geven, die heeft ie tegen die tijd weer nodig.


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 26 november 2011 10:53 AM
  [ # 22 ]

V6 zou ik maar laten staan als je 200 euro al veel geld vindt…

Maar ff serieus: Als er 1 Citroen is waar je zonder al teveel gedoe mee kunt rijden is het de Xant. Die stengel is inderdaad een bekende (die ik heb bij 1 van mijn vorige Xantia’s ook gehad) maar verder is het een super betrouwbare kilometervreter.

Even als voorbeeld: Mijn vader kocht in 1998 een 1.5 jaar roude 1.8i 16v en het enige dat hij in 9 jaar en ruim 200K heeft vervangen zijn naast bandjes en remblokjes een richtingaanwijzer stengel en een bobine. Maar altijd starten en lopen. Zelfs de originele uitlaat zat er in 2007 nog onder (auto was toen bijna 11 jaar).

Auto is wel altijd bij de dealer in odnerhoud geweest.

Als ik dat vergelijk met de XM’s die ik heb gereden, dan was ik meer aan onderhoud kwijt in 1 jaar, dan pa in 5 jaar.

Wat niet gaat, gaat niet, maar een luxe auto heeft helaas als ie wat ouder wordt altijd wel wat kleine dingetjes. Je kunt proberen om het zelf te proberen (of als je linker handen hebt op autogebied zoals mij) een goede garage te zoeken die bereid is met je mee te denken.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 26 november 2011 01:08 PM
  [ # 23 ]

Na net eventjes de auto achter op blokken te hebben gehad om de uitlaat te checken, heb ik een probleem, hij komt niet meer omhoog voor…

Opnieuw starten heeft geen zin, hoogteregelaar helemaal omhoog ook niet, de vering voor reageert nergens meer op lijkt het…

Bij de uitlaat moet trouwens het gehele voorste deel incl. kat vervangen wordeb. Is het mogelijk bij een xantia een pijp erop te zetten in plaats van een katalysator of wordt ie daar sowieso mee afgekeurd.


Maar de vering is wel een groot probleem, wat kan ik eraan doen?


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 26 november 2011 03:06 PM
  [ # 24 ]

Daar wordt-ie mee afgekeurd i.v.m de viergastest bij de APK. Op zoek dus naar een goeie gebruikte Wink Vaste vering is wellicht een vastzittende voorste hoogteregelaar (dus niet de hendel in het interieur, maar een onderdeel van het onderhuidse mechaniek) vanwege of vervuiling of een gebroken palletje. Zoek maar eens op het forum van http://www.xantiaclub.net, daar is dat ongetwijfeld uitvoerig beschreven.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 26 november 2011 03:57 PM
  [ # 25 ]

Gewoon een paar keer van de hoogste stand naar de laagste stand laten gaan, het kan ff duren wel met draaiende motor!!!!!
die regelaar werkt wel maar het duurt wel ff en is vorig jaar nw lhm in gegaan.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 27 november 2011 02:21 PM
  [ # 26 ]

De auto heeft inderdaad na heel lang wachten besloten maar weer omhoog te komen, gelukkig maar.

Maar ik geloof dat de hoogteregelaar van de voorkant toch wel aan vervanging toe is als het zo lang duurt? Of zie ik dat verkeerd?

Dan kan ik vast een paar van dit soort klusjes opsparen voor het voorjaar dus, dan krijgt de auto dan eens een flinke grote beurt, waaronder:

Olie verversen
Luchtfilter nakijken evt. vervangen indien nodig
Uitlaat vervangen
Remschijven en blokken checken en de versleten delen vervangen
Goede zomerbanden van stalen velgen naar Sportwielen omleggen en winterbanden zoeken voor de stalen velgen.
Bestuurderskant buitenspiegel repareren (bediening)
Hoogteregelaar voor vervangen
Hoedenplank zoeken met rolgordijntje (heb er al eentje gevonden op een sloop hier in de buurt, had alleen een blauw-achtige kleur, en niet het donkergrijs dat eigenlijk in deze auto hoort).


Dus al met al begint het lijstje te groeien, maar als die puntjes aangepakt zijn is de auto helemaal als nieuw in combinatie met de waslijst aan vervangen onderdelen door Stan.

Verder loopt ze nog altijd als een zonnetje, heerlijk cruisen op de snelweg (ik rijd veel lange afstanden) met ongeveer 130 km/h.


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 28 november 2011 09:18 AM
  [ # 27 ]

olie filter en licht filter zijn vorigjaar vervangen zie de lijst.

die moeten bij 20.000km pas vervangenworden (ik weet de km stand niet meer bij de grote beurt.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865
Geregistreerd: 05-11-2005

Gepost: 28 november 2011 05:39 PM
  [ # 28 ]

en de pijp vanaf de kat is ook vernieuwd.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 30 november 2011 01:38 AM
  [ # 29 ]

Dan zal het waarschijnlijk alleen de kat zijn die lekt, helaas, nogal een prijzig onderdeel geloof ik. Want er is wel duidelijk een lek in het uitlaatsysteem, en de kat ziet er aardig roestig uit, dus die zal na bijna 14 jaar zijn beste tijd wel gewoon gehad hebben. Maarja, 14 jaar is toch al een behoorlijk tijdje.

Vandaag trouwens aangenaam verrast door het verbruik dat ik onbewust blijkbaar toch heb weten te halen, ik had namelijk besloten eens een keertje te kijken hoeveel ik nou werkelijk verbruikte.

Nou, 1 op 16,1 gemiddeld! En dat is vooral gemengd verbruik, ongeveer net zoveel lange afstanden als korte stukjes, maar vooral rustig met het gas- en rempedaal (anticiperen dus) en niet doortrekken in de versnellingen maar netjes op tijd schakelen over het algemeen, en toch behoorlijk doorgereden (snelweg gemiddeld 130km/u) en enkele snellere stoplicht-momentjes om vervelende treuzelende mensen op provinciale wegen achter me te laten.

Zijn er hier nog meer mensen die een ongelofelijk grote hekel hebben aan het soort mensen dat op provinciale (veelal 80-) wegen de dwangmatige nijging schijnt te hebben om rond de 65 à 70 km/u te blijven hangen en voor iedere flitspaal nog eens 10km/u trager te gaan rijden? Ik weet dat ik als citroen-rijder ontspannen achter het stuur hoor te zitten, dat doe ik ook, maar achter dit soort bestuurders kan ik mijn geduld echt niet lang bewaren. Grrrr


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
Noudje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-06-2011

Gepost: 13 december 2011 11:52 PM
  [ # 30 ]

Afgelopen week maar de stalen velgen (zonder winterbanden, met goede zomerbanden) eronder gezet, in plaats van de LM velgen.
Daarna meteen maar de sportwielen eens netjes gepoetst met een schuursponsje, een halve fles CIF en een hogedrukreiniger. Bahbah, wat waren die velgjes ranzig van binnen, maarja het is daarom ook een rotklus want de hogedrukspuit haalt niet veel uit tegen remstof i.c.m. vetzooi van de straat.

maar het resultaat mag er zijn, nog een paar nieuwe stickers op de naafkapjes regelen, de parkeerschade een beetje wegwerken, misschien een spuitbeurt regelen bij een goede vriend van mij (daar ben ik nog niet over uit) en dan zijn ze weer als nieuw.

voor

na de hogedrukreiniger

na grondig schuren met sponsjes

verschil


Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
  knuffel

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook