Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-04-2011
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Ik kreeg van mijn garagist te horen dat ik bij 120.000 km de distributieriem moet laten vervangen. Ik zag deze bui natuurlijk al hangen.
Na 13 jaar en 120.000 km lijkt met ook geen overbodige luxe.
Mijn vraag is: wat is een redelijk prijs voor dit klusje, en waar moet ik allemaal op letten?
Ik heb bij de garage de prijs ook al opgevraagd, maar nog geen antwoord gehad.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Voor een phase 1 ben ook al rijkelijk laat, want die is normaal bij 100.000.
Tenzij het tussentijds wel gebeurd is.
Onderdelen ca 150-200 voor complete set incl. waterpomp en spanrol (altijd meenemen, bij lekkage kun je opnieuw beginnen).
Als je de garage het laat doen, grootte orde EUR 400 - 500 incl. onderdelen, verwacht ik.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
13 jaar met een riem? Dan heb je veel geluk gehad, normaliter staat er een vervangingstermijn van 6 tot 10 jaar of een x aantal kilometers voor, hier kennelijk 100.000.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-04-2011
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Ja, volgens mij is het de eerste riem, maar zeker weet ik dat niet, kan in de (volledige) onderhoudshistorie dat niet terugvinden.
Garage inmiddels gesproken, riem inclu montage en delen 265,-. Daar komt wel nog een 120.000km beurtje overheen va 410,-, dus dat is fors. Nu maar hopen dat ze verder niks mankeert.
Al is het gezien de aanschafprijs een jaar geleden (1800,-) nog niet zo slecht eigenlijk. Hij rijdt goed en eigenlijk nooit problemen, op wat hoog olieverbruik na dan.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Dus in totaal een kleine EUR 700 voor een grote beurt en een distriwissel.
Volgens mijn ervaring heb je de bedragen wellicht omgedraaid? Dat zou logischer zijn..
Maar ja, als het allemaal goed (dus materiaal incl. WP e.d.) gebeurd, prima toch.
Dat olieverbruik is wel opvallend: ik vul tussen de beurten geen druppel bij, blok heeft nu 315 dkm op de teller.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
410 euro voor een grote beurt?
Vergeet de waterpomp en spanrollen niet te laten vervangen!!
En de thermostaat, aangezien de koelvloeistof toch word afgetapt en ververst.
De mijne werd 2 dagen geleden vervangen, samen met waterpomp en nieuwe koelvloeistof, en ook nog es olie verversen + filter.
Kostte 380 EUR (citroen xsara ‘04 benzine 1.4i).
Ik had 89000km op de teller, en de lager van de spanrol was al een tijdje aan het ratelen, dus gewoon alles vernieuwd.
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 23-04-2011
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Inmiddels is mijn Xsara weer netjes terug van de garagist. 120.000km beurt, distributieriem + waterpomp en spanrollen + apk voor 680,-. Exact zoals ze hadden opgegeven (ze mankeerde verder niks!).
Was de eerste riem, wist de garagist me te vertellen (auto altijd bij dezelfde garage in onderhoud geweest). En was volgens hem bij de Xsara phase 1 geen uitzondering (geen idee of dit klopt).
Ze hebben alleen nog altijd geen oorzaak van haar grote dorst naar olie kunnen vinden (1 liter per 2000 km).
Koppakking tip-top, kleppendekselpakking in orde (in juni vervangen), alleen een olieleidingpakking (linksvoor in het motorblok) zweet wat olie (paar druppels), maar dat veroorzaakt geen liter olieverlies in in ongeveer 2000 kilometer volgens de garagist.). Ze rijdt verder als een zonnetje. En geen blauwe walmen ofzo.
Iemand een ander idee? Want de olie is best prijzig en het is ook slecht voor het milieu.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik het goed zie komt je Xsara uit 1998, dan heb je wel geluk gehad met die riem!
Een d-riem is 120.000 of 10 jaar, welke het eerste komt dus. Daar zit je toch bijna 4 jaar overheen…
Je kan in elk geval weer even vooruit nu!