23 van de 53
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
   
De Xant1a SX tD van PL: En ze loopt… en loopt… en loopt…
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 22 december 2011 01:08 AM
  [ # 331 ]

Voor de volledigheid: remlichten gebruiken een geschakelde plus, geen permanente plus.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 22 december 2011 01:37 AM
  [ # 332 ]

Mocht je het nog willen weten: remlichten op een ‘93 Xant zitten op zekering 28 volgens de Citroën schema’s. Wat betreft de stekker richting je rempedaal: ik denk dat als je het paneel + tapijtje boven de voetenruimte weghaalt (6x torx plus een paar plastic pluggen) en je zoekt in de directe omgeving van de stuurkolom en in de richting van de zekeringenkast dan zou je de stekker wel terug moeten kunnen vinden. Ik kan me trouwens niet herinneren dat bij een kachelradiatorwissel die stekker los moet om de dash te kunnen loshalen.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 december 2011 01:08 PM
  [ # 333 ]

ad 1) Nu niet meer Cool Heel misschien dat we het later weer eens organiek maken (als de kachel er weer it moet of zoiets), maar dat zien we dan weer.

ad 2) Dat hoeft ook inderdaad helemaal niet, maar ik denk dat we die bekabeling verspeeld hebben toen we de schil van het dash er weer in gepropt hebben. Ik kan althans niet anders verklaren waarom er tussen de zekeringkast en het pedaal gewoon géén aansluitpunt aanwezig is (we hebben toch met 4 man gezocht, dus wat dat betreft… Rolling Eyes )

Overigens gemerkt dat de toch al niet netjes geïnstalleerde AB/Alarm unit het nu gewoon echt niet meer doet. Dat moest een keer gebeuren natuurlijk. Het kan heel makkelijk een losgeschoten kabelverbindertje zijn, maar anders gaat het eruit. Het werkte al een tijdje onbetrouwbaar, dus erg missen is weer wat anders.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 december 2011 05:06 PM
  [ # 334 ]

O ja, wel kijken natuurlijk: zekering 28 is intact Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 december 2011 06:00 PM
  [ # 335 ]

Zo, het Uur U voor de Xantia. Vanmiddag het orgel weer eens aantrappen om naar schoonfamilie te rijden voor het kerstdiner. Moeilijk starten, wat al weer een soort van terug was, en na het uitrijden van de garage lag er een plas waar de Xantia eerst stond. Vinger erdoor, snuiven: dieselolie. Juist, vandaar de eveneens teruggekeerde dieselmeur.

De symptomen zijn dus: lucht bij het starten en diesellekage t.h.v. het blok… Ik vermoed dat de dieselpomp uit z’n lagers gelopen is. Morgen de kappen van de distributie er maar eens af rossen en kijken.

Kwestie is, met een rotte dieselpomp ervoor, wat gaan we doen: pomprevisie (op een blok van bijna 470k oud)? Pomp van de sloop? Andere tor erin? Of moeten we dan maar besluiten dat het tijd wordt voor een andere Xantia? Keuzes, keuzes. Vanaf dinsdag maar eens een kosten/baten analyse gaan maken. Wie heeft een grof idee van wat die rommel alemaal kost?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 december 2011 06:08 PM
  [ # 336 ]

Gewoon effe een andere pomp van een slopertje halen en die er in een paar uurtjes op beunen is de goedkoopste optie. Een gebruikte pomp zal je de kop niet kosten maar reken wel op een dag werk….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 december 2011 11:39 PM
  [ # 337 ]

Zoiets zal het wel worden, veel goedkoper maar vooral sneller zal het ook niet gaan. Zo te zien, zonder de boel er al af te hebben, is de pomp aan distributiezijde lekgeslagen. Ik zal dinsdag maar eens een rondje sloperijen gaan doen… Mooi k*t dit zo in de kerstvakantieperiode, maar OK dan.

Ik moet er echt een slopertje naast zetten voor wat grijpvoorraad onderdelen. Het duivenhok wordt oud…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 december 2011 11:46 PM
  [ # 338 ]

Ik zal je even uitleggen wat er ( hoogstwaarschijnlijk) gebeurd is: het eindlager van de pompas, aan de distributiezijde, heeft te veel slijtage gekregen. De keering die er vervolgens achter zit kan dat niet meer bolwerken en nu is de zaak gaan lekken. Balen man, maar ik heb ‘t vaker gezien.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 25 december 2011 11:57 PM
  [ # 339 ]

Ja dat is precies wat ik bedoel. Maar daar moet je Überbeun voor heten om het zo uit te leggen dat een ander het ook begrijpt Laughing

Nou ja. Eerst moet de kerst over zijn, anders kan ik sowieso niks beginnen. Is die speling op een ‘sloop’-pomp trouwens goed te checken?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 december 2011 12:02 AM
  [ # 340 ]

Als je bij een sloper de pomp zelf moet/mag uitbouwen dan sloop je de distributieriem los en pak je het tandwiel beet: voelen of er speling op zit is meestal al voldoende. O ja, voor demontage van de pomp moet je dat tandwiel waar de riem over loopt wel eerst van de pomp af trekken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 december 2011 12:07 AM
  [ # 341 ]

Dat laatste had ik geschoten inderdaad. Nou, ik zal maar eens kijken of ik een voorgedemonteerde pomp kan regelen. Ik heb helemaal geen zin om dat eraf te gaan staan beunen in de regen op de sloop Laughing

Dan maar eens kijken of ik ‘t kunstje geflikt krijg op m’n eigen Xantia. Moet eigenlijk gewoon kunnen, maar ik hoef dat (gelukkig) te weinig te doen om van routine te kunnen spreken Very Happy

Afijn. De kerstvakantie kan weer nuttig worden gemaakt. Dank voor de uitleg tot zover!!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 december 2011 01:40 AM
  [ # 342 ]

Zal wel een Bosch pomp zijn, en geen Lucas ?

Bij een Lucas, is het vaak alleen de keerring, die kun je van buiten vervangen, maar ik ben bang dat het een Bosch is, op de Xantia TD is het volgens mij altijd Bosch. Wellicht verstandig, wanneer je de D-riem los heb, om te voelen of het inderdaad speling op het lager is. Misschien is het bij een Bosch ook wel mogelijk de keerring van buiten te vervangen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 december 2011 01:42 AM
  [ # 343 ]

De keering gaat nooit zomaar lekken. Het komt omdat er een te grote hoeveelheid diesel door het (gesloten) lager komt of omdat de keering zelf een groef heeft veroorzaakt in de pompas.Een lekke keering alleen, bv omdat ie hard geworden is, heb ik nog nooit gezien. Er is eigenlijk altijd meer aan de hand.

Maar: goed bekijken voor je de zooi wegsmijt kan geen kwaad natuurlijk!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 26 december 2011 12:28 PM
  [ # 344 ]

Dat spreekt vanzelf.

Het is trouwens inderdaad een Bosch. Nummers noteren zeker voor ik naar de sloop afreis? Zijn er meerdere versies goed?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 december 2011 02:31 PM
  [ # 345 ]

Of meerdere versies goed zijn, dat weet ik niet, ik weet wel dat er nogal wat varianten zijn.
Als ik bij de dieselspecialist onderdelen haal voor een pomp, dan heeft hij het exacte nummer nodig.
Type-2 is iedergeval anders, daar zit elektronica in voor de vervroeging, EGR en startblokkering.

Informeer anders eens bij een dieselspecialist wat het kost om de pomp te laten repareren.

Profiel  
 
 
23 van de 53
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook