Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Leuk! Ik heb ervaring met 2 benzine xantia’s, een was slecht en de andere minder slecht. Ik denk niet de half miljoen km. te halen met de minder slechte, maar we zullen zien ben over de helft.
Het valt me altijd op dat in Nederland er veel kale uitvoeringen zijn verkocht (kan er ook minder kapot? ) Ben benieuwd hoe veel verder deze blauwe nog komt!?!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
puffel schreef:Het valt me altijd op dat in Nederland er veel kale uitvoeringen zijn verkocht (kan er ook minder kapot? )
Opties kostten extra BPM bij nieuwe aanschaf, want hoe hoger de catalogusprijs, hoe hoger de BPM
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Er gaat sowieso weinig kapot aan een Xantia, al dat luxe speelgoed blijft over het algemeen wel werken.
Oh, wel effe afkloppen, KLOP KLOP KLOP.
En wat er niet op zit, kun je nog altijd erop klussen, he Jochem
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
ff denken:
rotationswitch (dat ding in je stuurwiel dat radio,claxon en abs bedient) 2x (versleten..)
rammelstokkies (???? x)
door gecorrodeerde massakbels in kabelboom.pfff
handremkabels - knap-
brandstofpomp, -stop-
bedrading contactslot - stop….
bedrading thermostaat - stop….
koppelingskabelklipje…-knap-
koppelingskabel -knap-
plus en minpool accu beiden - knap-
antizink klep -spuitend lek..-
druklager koppeling -krak-
bevestigings klip achterste hoogteregelaar - krak-
fuseekogels- krak
kabel electr.raambediening=knap
remklauw - vast(ig)
dynamo- vervang mij of ik stop ermee…
ruitenwisser arm (aan motor) -krak-
stuurkogels -piep-
stoelbekleding gescheurd, doorgezakt en stoel afgebroken -knap-
schakelmechanisme versnelingsbak en pook - piep- (dus vervang..)
Meest normale slijtage onderdelen, zal heus wel wat vergeten zijn in 1o jaar. Maarre, zal maar niet over m’n ouwe xantia beginnen met de helft aan kilometers….ze is inmiddels omgesmolten voor een nieuwe c1…of DS?
Enne, ik ben nog best tevreden over de Xantia hoor! Ze heeft dan ook best een hard leventje. Allemaal nog best te behappen, maar als dit een van de betere citroens ooit is geweest….en dat allemaal met minder dan de helft aan kilometers dan deze HDI, waarvan ik het artikel nog niet gelezen heb dus.
Waarmee ga ik ze dan vervangen he? Mercedes Ankara?
Ergo: er gaat echt heus wel eens wat kapot, zelfs aan een xantia!
Maar lees het niet verkeerd dus: ik ben best happy met onze xantia!
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
1e Xantia 2.0 SX ‘95, heeft het tot 335.000 gebracht. En was nog lang niet moe.
Als ik daar de onderhoudshistorie en facturen er van opzoek kom ik alleen maar gewoon onderhoud tegen.
2e (huidige) Xantia net zo. Staat nu op 212.000. En heeft geen gekke (afkloppen, afkloppen) storingen of mankementen gehad tot nu toe.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Mijn vorige Xantia 1.9D heb ik tot 360K gereden, daarna verkocht en heeft nog 2 jaar rond gereden.
Huidige TD zit op 375K en gaat over c.a. 4 maanden met pensioen.
De HDI in de stalling, staat nog op een maagdelijke 150K
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
eerste Xantia 5.5 ton een 1.9d, wat een ongelofelijk volhouder was dat.
Ik heb nog nooit zo’n betrouwbare auto meegemaakt, ook niet de vele lease auto’s die ik gehad heb.
In de 2,5 ton die ik er mee gereden heb zijn alleen de uilaat, de dynamo, de accu de spoostangen, 1 fusee 2 multieriemen de gloeipluggen de remmen paar rubbers van de hydroliek en banden vervangen. Oh ja de afstandsbediening van de CV was er mee opgehouden. Verder lopen lopen lopen lopen lopen.
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Nu ook als filmpje op de AW-website: http://www.autoweek.nl/video/2747/klokje-rond-citroen-xantia-break-20-hdi
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Mooi filmpje en reportage
Verder leuk om zoveel positieve reacties te lezen, vooral dat PSA diesels zo goed zijn
Conclusie: voor minder dan 1000 euro kan je een goeie xantia kopen
Alleen van 90PK naar een kleine 200PK met powerbox….........
https://www.youtube.com/watch?v=v6-ElC21gO8
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Voor 1000,= koop je er ook wel 2
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….