Bart1989 schreef:Wouter, jou BX was ook ooit zo toch?
Ja, maar een ton later niet meer hoor. Maar ik heb mijn BX dan ook echt als werkpaard gekocht.
De motorruimte van mijn BX hing bij aankoop al vol met spinnenwebben en dat is nog steeds zo (of nog erger ).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Wat blijft dit toch een prachtige BX!
En in alle opzichten (behalve de kleur) is ie het tegendeel van mijn BX.
Had je nou ook een 4-bak, of zit er een luxe vijfde versnelling op?
Heb de luxe vijfbak. Onlangs icm een kleine beurt de bakolie laten verversen. Schakelt echt ontzettend soepel nu, vooral wanneer ie warm is.
Vorig weekend m’n berline voorzien van een stel winterwielen. ‘t Was wel een rib uit m’n lijf, maar goed. In de sneeuw rijden vind ik fantastisch, maar heb moet natuurlijk wel zo veilig mogelijk.
Ik heb van een medeforummer 4 stalen velgen van een BX overgenomen en deze ontroest en gespoten (primer, kleur, blanke lak) waar je het kunt zien met gemonteerde wieldoppen.
Heb net in de stromende regen gereden bij 3 graden boven nul. Het is ongelofelijk hoeveel meer grip mijn winterbanden (Continental Wintercontact) onder deze omstandigheden. Ik wist niet dat er zo veel verschil in banden kon zitten. Mijn zomerbanden op de voorwielen zijn Kléber Vixen met een DOT-code van 2004. Profiel zo’n 5 à 6 mm. Met die banden had ik enorm veel last van onderstuur en slip in de regen, zelfs wanneer ik totaal niet sportief aan het rijden was.
Kan me nog herinneren dat ik deze zomer in Frankrijk voor een zebrapad wilde stoppen om een oud vrouwtje te laten oversteken. Kwam met geblokkeerde wielen tot stilstand. Toen heeft dat vrouwtje mij maar voor laten gaan…
De winterbanden voelen wel iets zwammiger aan, reageren niet zo direct stuurcommando’s, maar wat een heerlijke grip in de regen .
Mij was nog niet duidelijk wat de inhoud van m’n tank was. Ik kwam op internet zowel 49 als 52 liter tegen. Vandaag 51,27 liter getankt, dus weer een raadsel uit de wereld.
Hij is trouwens wel een stuk minder zuinig de laatste maanden, dankzij de kou en de winterbanden denk ik.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, mijn BX slurpt ook wat meer deze laatste maanden. En relatief kortere ritten zorgen ook voor hoger verbruik. Op lange ritten (met gemidd. 110-120 km/u) blijft ze echter zuinig, hoor!
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Mooie BX Felice!! En jammer van de krasjes maar kan gebeuren… Ik heb momenteel ook nogal last van hoger verbruik dus bekend probleem. De roestplek in je kofferbak had\heb ik bij mijn progress ook last van. Maar nogmaals GEFELICITEERD met dit pracht exemplaar van en BX!!
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Felice schreef:Heb net in de stromende regen gereden bij 3 graden boven nul. Het is ongelofelijk hoeveel meer grip mijn winterbanden (Continental Wintercontact) onder deze omstandigheden. Ik wist niet dat er zo veel verschil in banden kon zitten. Mijn zomerbanden op de voorwielen zijn Kléber Vixen met een DOT-code van 2004. Profiel zo’n 5 à 6 mm. Met die banden had ik enorm veel last van onderstuur en slip in de regen, zelfs wanneer ik totaal niet sportief aan het rijden was.
Kan me nog herinneren dat ik deze zomer in Frankrijk voor een zebrapad wilde stoppen om een oud vrouwtje te laten oversteken. Kwam met geblokkeerde wielen tot stilstand. Toen heeft dat vrouwtje mij maar voor laten gaan…
De winterbanden voelen wel iets zwammiger aan, reageren niet zo direct stuurcommando’s, maar wat een heerlijke grip in de regen .
Winterbanden die extra grip bieden in de regen? Dat is nieuw voor mij, volgens mij is dat juist geen kenmerk van winterbanden.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Misschien presteren die Klebers gewoon nog slechter onder natte omstandigheden? Ik heb nu GoodYear Ultragrip 7 onder m’n Xantia, en om eerlijk te zijn presteren die bij nat best behoorlijk voor winterbanden. Zelden tot nooit last van doorslippen of blokkeren.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 10349
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Poekoek schreef:Felice schreef:Heb net in de stromende regen gereden bij 3 graden boven nul. Het is ongelofelijk hoeveel meer grip mijn winterbanden (Continental Wintercontact) onder deze omstandigheden. Ik wist niet dat er zo veel verschil in banden kon zitten. Mijn zomerbanden op de voorwielen zijn Kléber Vixen met een DOT-code van 2004. Profiel zo’n 5 à 6 mm. Met die banden had ik enorm veel last van onderstuur en slip in de regen, zelfs wanneer ik totaal niet sportief aan het rijden was.
Kan me nog herinneren dat ik deze zomer in Frankrijk voor een zebrapad wilde stoppen om een oud vrouwtje te laten oversteken. Kwam met geblokkeerde wielen tot stilstand. Toen heeft dat vrouwtje mij maar voor laten gaan…
De winterbanden voelen wel iets zwammiger aan, reageren niet zo direct stuurcommando’s, maar wat een heerlijke grip in de regen .
Winterbanden die extra grip bieden in de regen? Dat is nieuw voor mij, volgens mij is dat juist geen kenmerk van winterbanden.
Onder de 7 graden hebben winterbanden meer grip. Ook op natte weg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Nee, dat is wat de fabrikanten je willen laten geloven. In elk onderzoek dat ik tot nu toe gezien heb blijkt het tegendeel. Winterbanden hebben vaak pas nut onder de 0 graden C. Daarboven zijn ze in het nadeel ten opzichte van zomerbanden. Met sneeuw en ijs is het verschil duidelijk, dan kom je nergens met zomerbanden. In de praktijk zal het onder de huidige ‘ertussenin’ meteorologische omstandigheden weinig uitmaken. Maar het is in elk geval verkeerd om te denken dat je gevaarlijk bezig bent met zomerbanden onder de 7 graden, of heel goed bezig met winterbanden. Dat ligt veel genuanceerder…
Ik adviseer overigens niet per se om in de winter maar gewoon met zomerbanden te rijden. Die ene beijzelde brug je die je misschien onderweg tegenkomt wil je toch liever niet bedwingen met zomerbandjes…
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Het is ook niet noodzakelijk winterbanden met de huidige weersomstandigheden. Ik heb ze er nu puur onder te zitten omdat ze volgende maand naar Oostenrijk toe ga, en geen zin meer heb ik bandenwissel! Moet eerlijk zeggen dat ik het met regen wel merk. Met mijn zomerbandjes van Michelin was ik geregeld mijn grip kwijt (oké maar 3mm nog dus moeten straks wel nieuwe onder), en met mijn Michelin winterbandjes knal ik weer normaal door de bochten heen waar een plas water in ligt! Maar misschien ervaart iedereen het anders met of zonder winterbanden onder de auto.
Ook deze gek een gebrek!
Een vriend van mij rijd sinds vorig jaar [ook tijdens de sneeuw] met “All seasons” banden.
Wat is jullie ervaring in combinatie met de BX?
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Er wordt nogal eens geschermd met welk type band de kortste remweg zou hebben of het meest grip zou bieden in winterse omstandigheden, wat niet persé sneeuw hoeft te betekenen. Het belangrijkste is echter voorspelbaar weggedrag. Als een winterband een wat langere remweg zou hebben dan een winterband in vochtige omstandigheden, betekent dat nog niet dat je de beheersing over je auto kwijt bent, maar dat je wat meer zult moeten anticiperen op zaken die vóór je op de weg plaatsvinden. Maar op het moment dat je auto dingen gaat doen die buiten je vermogen liggen, bijvoorbeeld in een ongecontroleerde slip raken, zijn de gevolgen potentieel veel ernstiger. Dáár ligt de kracht van het gebruik van winter- of all-seasonbanden, nl. voorspelbaarheid. En daarom wordt het gebruik van banden aangepast aan de dan geldende weersomstandigheden verplicht gesteld in o.a. Oostenrijk en Duitsland. En onder droge omstandigheden mogen dat best zomerbanden zijn, daar spreekt hun wetgeving zich namelijk niet over uit….
Rex schreef:Een vriend van mij rijd sinds vorig jaar [ook tijdens de sneeuw] met “All seasons” banden.
Wat is jullie ervaring in combinatie met de BX?
Geen idee. Maar het hangt natuurlijk ook een beetje van het merk en type band af. Als winterband heb ik Vredestein Snowtrac 3’s eronder liggen. Ik ben daar heel tevreden over, maar Vredestein’s zijn helaas wel wat gevoelig voor vibraties. Dat ligt waarschijnlijk echt aan de banden, want als de zomer-Michelins er weer onder liggen is er niets aan de hand. Met Protrac’s heb ik eerder iets soortgelijks ervaren, ik denk dus dat dat een Vredestein-kwaaltje is, in combinatie met een BX. Maar met de Snowtracs 2 had ik geen enkel probleem, gek genoeg, dus ik kan ook gewoon pech hebben.
Afgelopen maandag voor het eerst in m’n leven met winterbanden in de sneeuw gereden. Ik moet zeggen, het werkt echt ontzettend goed. Met zomerbanden in de sneeuw had ik het idee dat je blijft glijden wanneer je eenmaal de grip kwijt bent. Met de winterbanden was het alsof ik op zand reed. Het glijdt wel, maar je glijdt niet door en het blijft ten alle tijden controleerbaar. Op een groot, besneeuwd parkeerterrein wilde de achterkant maar niet uitbreken.
Dat de winterbanden ook bij hogere temperaturen in de regen voor mijn gevoel goed presteerden zal wel komen doordat er 8 mm profiel op zit en het rubber lekker nieuw is.
Het is overigens echt geweldig om in de sneeuw te rijden met weinig verkeer. Muziekje op, kachel vol aan, kanteldakje open. Heerlijk! Een dezer dagen even de pekel er vanaf spuiten. Wat een troep zeg.