Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja hoor, vannacht de accu op de oplader gezet, want die was wat leeg na het vele starten. Vanmorgen accu er weer in, met de hoop dat de ECU zichzelf reset zou hebben, echter geen resultaat.
Zojuist Ordas gebeld, die komen ‘m straks ophalen…
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Dank je, komt vast goed. En zo ging dat vanmorgen. Prima service! ‘t Was wel een grappige scene met de twee heren die kwamen…
En na een paar meter slepen, sloeg de motor al aan. Vreemde storing dus, omdat het twee weken terug zelfde verhaal was. Dus doorgereden naar de garage en daar zullen ze wel de ECU uitlezen enzo.
Wat het is??? Ik heb wel één idee, maar dat zou raar toeval zijn: water/vocht in de benzinetank. Dat heb ik met de BX Cannes meegemaakt. Auto liep steeds als een zonnetje, en dan plots wilde ie echt niet meer starten. (En ook soms weer wel.) Uiteindelijk na lang zoeken, bleek er water in de tank te zitten.
shortwave schreef:Wat het is??? Ik heb wel één idee, maar dat zou raar toeval zijn: water/vocht in de benzinetank. Dat heb ik met de BX Cannes meegemaakt. Auto liep steeds als een zonnetje, en dan plots wilde ie echt niet meer starten. (En ook soms weer wel.) Uiteindelijk na lang zoeken, bleek er water in de tank te zitten.
Ik heb dit wel eens eerder gehoord. Mijn oom heeft het ook gehad bij z’n Cannes uitvoering. De motor liep prima en mooi stationair, alleen op een gegeven moment sloeg hij af. Weet niet meer 100 procent zeker of het vocht was, zou hem nog eens vragen.
Een 2e vraag is dan natuurlijk, hoe krijg je vocht in je benzinetank?
Citroën BX Cannes // 1991
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Condens. Te voorkomen door de tank zo vol mogelijk te houden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Bij de Cannes moest een stuk van de tankvuldop vervangen. Ergens langs was water/vocht in de tank terecht gekomen.
En ik ben blij met de opmerking van Jantje, want ik moest ook denken aan de een of andere condensvorming. ‘t Probleem doet zich tot nu toe alleen voor bij een (ijs)koude start, wanneer het echt vriest, wat doet vermoeden dat het iets met water te maken heeft. Vanmorgen was de tank in ieder geval 3/4 vol. (Overigens is ‘t voor mij wel de eerste winter met deze wagen.)
Maar zo deskundig ben ik nou ook weer niet op dat vlak, dus het is vooralsnog even gissen… Ik ben benieuwd wat de heren van de garage morgen te zeggen hebben. Wellicht dat ze morgenochtend eens kunnen kijken wat ze doet na een koude nacht…
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Nou, inmiddels rijdt ze weer volop, en lekker soepel ook. En ze start direct, ook bij -10 en ook met weinig in de tank…
Benzinepomp moest vervangen. Bleek nog niet zo eenvoudig, want de garage moest uiteindelijk een wisselpomp monteren. Nieuw dus niet/nauwelijks meer te krijgen. En toen ze klaar was, mocht ik direct de sneeuwbuien van afgelopen vrijdag trotseren richting ‘t Gentsche… Wel lekker ritje, had weinig vertraging. En op de weg terug kon ik flink doorijden, en dan is het fijn reizen in zo ‘n BX.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, ze rijdt geweldig…
Ondertussen blijf ik wel streven naar een zo betrouwbaar mogelijke wagen. Zo heb ik de oliedop moeten vervangen. Want bij een controle van het oliepijl ‘s morgens bij -10, brak een van de ontluchtingsbuisjes af. Door de koude was het plastic weinig flexibel meer, denk ik.
Bij verdere inspectie ontdekte ik dat het thermocontact voor de ventilateur niet zo betrouwbaar meer is. Althans de stekker ziet er beschadigd uit, dat had ik al eerder gezien. Maar wat erger is: de draadbundel is ooit doorgeknipt en weer opnieuw aangesloten met kroonstenen. Dat is niet zoals ik het wil, natuulk
Dus mijn vraag: kan iemand mij aan een originele draadbundel plus connector (stekker) helpen? En zo ja, is dat makkelijk te vervangen zo’n bundel? De kabels verdwijnen in een flexibele huls en ik heb geen idee waar ze weer uitkomen.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Kun je ze niet aan elkaar solderen en daarna afwerken met krimpkous? Want bij de meeste auto’s zit deze stekker verweven in de complete kabelboom voor de hele motorruimte. Da’s een aardige bult werk voor zo’n stekkertje… Bovendien is zo’n kabelbundel alleen als geheel geleverd, en niet in delen. Succes met uitpluizen dan
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Ja, da’s geen gek idee in dit geval, solderen. Doe ik dat. Heb altijd de neiging alles wat “aangetast” is, te vervangen. En ik had de (ijdele) hoop dat de bundel v/h thermocontact nog via een subconnector los te maken is van de rest van motorbundel…
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Er valt vast nog wel een stekker van de sloper bij mij af te knippen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Dat zou fijn zijn.
Maar daar die stekkers even oud zijn als jouw huidige, zal die ook niet veel beter zijn.. of durf je de gok aan?
Ik zou hem gewoon solderen en afwerken met krimpkous, pas zo min mogelijk aan aan het elektrisch systeem van de BX, de stekkers zijn berucht om hun slechte kwaliteit: als je ze uittrekt en weer insteekt kan het zijn dat ze niet meer (goed) contact maken..
Niet overdrijven he?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90