Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
- Er zit een heveltje met een oogje achter de slotcylinder. In dat oogje zit een stangetje dat het mechaniek bedient. Even wat nieuw vet op de draaipunten, dan is het waarschijnlijk wel verholpen.
- Het rempedaal van een GSA kan eerst even voelen als een aan-uitknop maar als je er een beetje aan gewend bent dan kun je er heel goed mee doseren. Een hard pedaal betekent vaak dat er lucht in het systeem zit. Houd bij het beoordelen in je achterhoofd dat een goed remmende GSA érg snel stil staat en wat dat betreft niet onder doet voor modernere auto’s (zonder abs).
- Een goed verende GSA kun je met je duim zomaar een paar centimeter induwen en het systeem zal vrij vlot terug gaan duwen om de hoogte te corrigeren. Als er weinig veerslag is dan zijn de bollen waarschijnlijk plat.
- Het koppelingspedaal hoort te voelen zoals bij elke auto met een kabelsysteem. Dus niet heel zwaar of stroef.
- Bij de Weber-carburateurtjes weet ik niet beter dan dat er in het eerste stukje een zwaar punt zit bij het uittrekken van de choke-knop. Ik druk het gaspedaal altijd een stukje in, dan gaat het een stuk makkelijker. Induwen hoort wel soepel te gaan.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ohja, trouwens, er zit een Solex-carb op.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Als je de choke uittrekt kan je idd beter het gas ingetrapt houden, dan zou het al soepeler moeten gaan. Ook kan je de mechanieken op de carburateur smeren en het stukje achter de choke knop.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Ga je de kinnebak repareren of zoek je een ander exemplaar? Ik heb een net exemplaar staan. Volgens mij zelfs in de juiste kleur!
Zal vanavond eens kijken naar de kleurcode.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
In eerste instantie provisorisch repareren om ‘n rijwaardig te krijgen, maar uiteindelijk zal hij vervangen moeten worden, want de balk is dermate vervormd dat die waarschijnlijk niet meer te redden is. Als je de jouwe kwijt wilt dan zou dat mooi zijn. PB me anders maar even als je de kleurcode hebt voor prijs, lokatie en verdere afhandeling.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zo, vandaag moest het dan gebeuren: de GSA thuis proberen te krijgen. Vanmorgen vroeg per trein richting Timo (Timo1990) gereist om samen per XM naar Bob (Vega) te rijden, waar de GSA logeerde. Natuurlijk bleek niemand startkabels bij zich te hebben, en natuurlijk wilde ze niet aanslaan. Dus eerst bij de pomp een setje kabels gehaald om zo de GSA in de hoogste stand te krijgen. Daarna met z’n drietjes aan de slag gegaan om de grille, koplampen, knipperlichten, voorbumper en uiteindelijk de kinnebak te demonteren, en daarna los van de auto de kinnebak met een moker weer enigzins in model te krijgen.
Nadat dat was gelukt moest de koelfan er nog af, en dat ging dankzij geschikt gereedschap vrij makkelijk. Toen moest de kap om de koelfan aan bijrijderszijde nog wat worden bijgebogen om de ‘nieuwe’ fan vrij te kunnen laten lopen. Zo gezegd, zo gedaan. Nieuwe fan erop, nieuwe V-snaar erop, boeltje aandraaien, met de hand testen of de fan daadwerkelijk vrij loopt, V-snaar opspannen en kachelen maar!
Dat de kinnebak door het gebeuk niet meer helemaal lekker paste is een bijzaak, hij zit goed vast, maar de uitlijning klopt niet helemaal meer. Een vervangende is reeds in beeld, daarover hopelijk binnenkort meer!
Eerst nog een liter olie bijgevuld, en de olie die er al in zat bleek nog net geen zwarte stroop. Dat moet dus snel eruit en ververst worden (en de kleppen stellen), al was het verschil met dat litertje nieuwe olie al duidelijk merkbaar. Daarna met z’n drietjes eens lekker een stukje rijden, de tank gevuld en het autootje in de wasbox eens grondig wassen. De groene aanslag op de voorbumper vloog eraf, maar de troep in de lak wilde er niet af. Uit de wielkasten kwam een enorme bult drek zetten, blij dat die zooi eruit is! Bob heeft nog een klein stukje lakwerk van een spatscherm gekleid, en dat gaaf zeer hoopgevende resultaten!
Na het eten de reis naar huis aanvaard, een reis van al gauw 1:40 uur. Deze liep voorspoedig, het bakkie brulde er lekker op los, probleemloos 120 per uur. Alleen had ze na de wasbeurt een beetje de neiging om wat de bokken bij snelheden variërend van 50-90 per uur. Geef je gas bij dan is het weg, laat je het gas helemaal los dan is het ook weg. Toen ik enkele malen zo rond de 100 reed en een beetje gas terugnam bokte ze ook weer wat. Iemand enig idee? En vanaf pak ‘m beet 130 per uur begint het gaspedaal te vibreren, wat zou dat kunnen zijn?
Hoe dan ook: ze is thuis Dankjewel Timo en Bob voor de hulp en gezelligheid, en ook Art, die met z’n mooie rooie Eendje nog even langskwam.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Graag gedaan! Blij dat ze thuis is. Dat gekke ding hield me met 130 op de linkerbaan zelfs nog bij!
Zoals Jochem al zei vanochtend per XM naar Voorburg. Helaas startte ze in eerste instantie dus niet, filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=6Jaz_RoUHFI
Daarna startkabels gekocht, en met de XM als starthulp deed ze het gelukkig wel! Filmpje 2: http://www.youtube.com/watch?v=FShQjTa70CA
Daarna alles demonteren wat los moest, wat erg mee viel. Er zijn 2 boutjes gebroken, voor de rest ging alles erg gemakkelijk los:
Toen werd alles enigzins recht geslagen, en weer gemonteerd:
En klaaaar!
Voor alle foto’s, zie hier: http://www.flickr.com/photos/timo1990nl/sets/72157629249693512/
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Goed werk heren!
Maarre een Citroën hoort toch standaard een startkabels te hebben?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een GSA niet, die heeft een zwengel. Maar dat was in dit geval nog wel een half uurtje bikkelen geweest. In elk geval mooi dat ie weer kan rijden.
In het filmpje hoor ik trouwens een mechanisch geluid in de motor dat veel zwaarder klinkt dan tikkende kleppen of de drukregelaar. Sleepte er nog iets aan? (Nee, ik bedoel niet het geklik uit de XM, die zo te horen nodig aan een nieuwe voorraadbol toe is) Misschien maakt de camera het geluid ook wel dramatischer dan het feitelijk is…
Het vibrerende gaspedaal kan eigenlijk alleen maar komen doordat het blok staat te schudden. Bokken kan in het minst dramatische geval komen door vervuilde sproeiertjes. Het kan ook komen door obstructies in het brandstofsysteem, kapotte motorsteun(en) of door kloppen/pingelen enz.
130 Is geen uitdaging voor een goed functionerende GSA. Met de Draak (ook een 1129 + vierbakje) heb ik nog niet harder dan 160 gereden maar als het moet dan kán ze het wel.
En een goed functionerende GSA start vlot. Zelfs bij zéér lage temperaturen. (http://youtu.be/5iHILCkSDjM)
Na wat langer stilstaan kan de benzine alleen wel eens een stukje terug zijn gezakt richting de tank. In dat geval moet je even geduld hebben voor ie aanslaat. Als dat verschijnsel irritant wordt dan moet je de benzinepomp even vervangen.
Starttips:
- Bij koude start de choke helemaal uittrekken en doorstarten.
- Bij warme start niks doen en gewoon starten.
- Bij half-warme start is het iets tussen beide in. Dit is het stukje ‘karakter’ van een GSA dat je moet leren kennen.
- Bij hete start gas indrukken en doorstarten.
- Uiteraard geen choke gebruiken als de motor warm is.
- In alle gevallen altijd doorstarten zonder pompen.
Ik ben overigens superbenieuwd naar het resultaat van de eerste poetsbeurt!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
@Gert: Ik heb zelf ook wel een setje kabels liggen, maar die lagen nog thuis achterin de Xantia. Ik ging er vanuit dat de beide andere heren wel een setje hadden En dat-ie niet wilde aanslaan had meer met een vrijwel lege accu te maken, bij gebrek aan V-snaar. Toen de nieuwe riem er op zat en we een flink stuk hadden gereden was dat geen issue meer. En een koude start is idd ff wennen wat te doen, een vrij lege accu is dan zo leeggestart
@Wouter: Geen idee, maar volgens mij valt het in het eggie wel mee en is het te wijten aan het microfoontje in Timo’s camera. Art heeft ‘m ook horen lopen en die hoorde an sich niets vreemds volgens mij. Ja, tikkende kleppen, maar die zijn ook niet te missen en gaan z.s.m. worden gesteld.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ohja, nog iets wat ik me afvroeg: de interieurverwarming wil niet warm blijven als je met het ding gaat rijden, en dan hoe harder je rijdt, hoe minder (of geen) verwarming er is. Toch een koud ritje gehad gisteravond, zonder verwarming. Iemand?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die XM heeft in ieder geval óf een gare voorraadbol óf een behoorlijke inwendige systeemlekkage. De HD pomp slaat wel héél erg vaak aan namelijk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat is Timo bekend, geen zorgen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wisselende kachelwarmte bij verschillende snelheden is normaal, daar wen je aan. Maar hij moet wel warm willen worden bij deze temperaturen. Check even of de kapjes nog onder de voorste uitlaatpijpen zitten. (zie foto: hier horen ze onder de voorste pijpen te zitten. De klemmetjes ervoor zie je bungelen)
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Ah, ze is thuis Mooi dat het gelukt is!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3