Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Afgelopen maandag, 12 maart, was ik jarig. En wat kun je nou beter doen dan op je verjaardag de BX gaan ophalen waar je al jaren naar op zoek bent geweest?
Ik heb de BX 19 TRD Automatic van 25trd overgenomen. Robert, nogmaals ontzettend bedankt voor het meedenken en het creëren van de mogelijkheid!
Dan nu het relaas.
‘s Ochtends moet eerst de, inmiddels in NL wereldberoemde, witte ZX nog een verse APK krijgen, omdat deze ingeruild zou worden. Nadat dit voor elkaar was onderweg naar het oosten van het land. Daar aangekomen bleek dat de BX in kwestie nog lelijker was dan de advertentie al deed vermoeden.
Even zonk me de moed dan ook in de schoenen. Maar goed, wie A zegt moet de rest van het alfabet ook durven zeggen, dus vooruit met de geit. Eerst maar eens zien of het beestje ook starten wilde, want dat scheen ook een probleem te zijn. Dat klopte, want starten deed ze niet. Na een paar goedbedoelde klappen met een hamer op de startmotor besloot de BX dan toch aan te slaan.
Dat ging verder overtuigend. De rest van de auto bleek, ook zoals de advertentie al zei, kei- en keihard te zijn. Op de lak na is het verder een prima auto. dat bleek ook tijdens de (zeer korte) proefrit, waarin onder andere de automaat liet merken dat die nog lang niet op is. Ook het onderstel is vertrouwenwekkend, lees: rammelt niet .
Nou, dat moest ze maar worden dan! Op naar het postkantoor, en na wat gegoochel met papieren kon ik mezelf de trotse eigenaar noemen van een heuse type 1 BX diesel automaat!!
Meteen daarna de terugreis aangevangen, het was inmiddels al tegen twee uur en de BX was niet meer gekeurd. Dat wilde ik het liefst ook nog meteen in orde hebben, maar dan wel in Den Haag…
Na een voorspoedige reis, waarbij ik steeds enthousiaster werd over de (technische) staat van mijn nieuwe aanwinst en weer ouderwets genoot van het typische type 1 dashboard, kwam ik aan bij mijn vaste APK station. Het liep al tegen vieren, dus nog keuren en afmelden zou krapjes worden.
De keurmeester kwam even een blik werpen en wilde er eigenlijk niet meer aan beginnen die dag. Ook hij liet zich zand in de ogen strooien door de staat van de lak van mijn nieuwe Franse schone!
Maar met wat overredingskracht van mij kwam het toch zover dat de auto naar binnen mocht.
Een lang verhaal kort: ook de keurmeester werd steeds enthousiaster. Hij kon eigenlijk niets vinden, behalve wat minimale corrosie op twee HD leidingen, hetgeen een AC opleverde, en mij dus iets om in de gaten te houden. Ook de roetmeting verliep voorspoedig. Enige wat ik nog even gauw heb gedaan, tijdens de keuring, was de rechter koplamp vervangen (pootjes klemden niet meer) en de ruitenwissersproeier aan de gang krijgen. Verder nog één lampje vervangen (daar heb ik patent op, één kapot lampje bij de APK keuring van willekeurig welke auto ik gekocht heb ) en toen kon de auto afgemeld worden. Inmiddels was het kwart voor vijf, en de keurmeester wilde eigenlijk liever niet meer afmelden in verband met een mogelijke steekproef en de tijd die dat dan nog zou kosten. Gelukkig meldde hij de BX toch af, en kon ik eindelijk legaal de weg op!
Nou, nu moet er dus in optische zin vanalles met deze auto gaan gebeuren, moet ze een deugdelijke anti-roest behandeling krijgen en moet (in ieder geval) de starter-met-hamer-aansturing vervangen gaan worden
Dat zal voor een ander moment zijn. Ik hoop dat jullie dit relaas met plezier gelezen hebben, en meer volgt!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Leuk te lezen dat ‘mijn’ dame in goede handen is! Ik ben druk bezig om de rooklucht uit de ZX te krijgen
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Dat dashboard doet het ‘m! Jammer van de lak, maar opmerkelijk dat het nog zo’n harde auto is. Succes met deze aanwinst. Het komt vast goed, gezien de ervaring die je reeds met BX-en hebt opgedaan! Ben benieuwd naar het vervolg.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Welkom in de club van type 1 bezitters
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gefeliciteerd Hilko, veel plezier ermee
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Succes ermee!
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
gefeliciteerd met de BX Hilko, een hele mooie uitvoering zo die type 1 diesel met automaat!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dank voor de reacties zover!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een heerlijke knakenbak Hilko!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik ben het helemaal met je eens
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Leuke BX Hilko!
Veel zweefplezier ermee!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Leuk ding hoor, gefeliciteerd!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-2007
- BX 1.6 TGI progress
Mooie auto en verhaal!! Gefeliciteerd ermee!!
Ook deze gek een gebrek!
Totaal aantal Berichten: 354
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia 1.8 16v Break
- Xsara 1.6i Break
- Xsara 1.6 16v Break Bonheur
Leuk verhaal! Goeie actie!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb ‘r vandaag in het echie gezien, en er is geen woord teveel gezegd: het ziet er (nog) niet uit, maar het ding is keihard, dus dit moet domweg heel veel rijplezier gaan opleveren. Gefeliciteerd!!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gisteren is de dame meegeweest naar de jaarvergadering van de BX Club. De tocht op en neer naar het altijd pittoreske Herxen verliep probleemloos. Tenminste, nadat ik de starter weer aangehamerd had ‘s ochtends
De dame werd goed ontvangen door de aanwezige clubleden. Veelal werd er geroepen dat ze een nieuw laagje lak moest krijgen, maar er zijn er ook die vinden dat ze eigenlijk zo moet blijven als ze is, alleen dan wel maximaal tegen roest beschermd.
Op de terugweg merkte ik toch dat de lichtschakelaar ietsjes warm werd. Morgen dus even relais’ kopen en een nieuw ruitenwisserblad. Een even een revisiebedrijfje zoeken voor de starter.
Oh ja, zuinig is ze ook… Vooralsnog schat ik dat ze rond de 1 op 17 tot 18 zit, bij normaal rijden (110 km/uur) op de autobaan. Lang niet gek!