Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=7&t=16339&start=0
Kijk eens aan.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Dat is een mooi verslag, daarmee moet het zelfs mij lukken.
Bedankt,
Jan
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Vanmiddag een stabstang vervangen. De slijptol moest er inderdaad even aan te pas komen, maar toen was de bovenste bevestiging ook los.
In de bankschroef kon je de speling duidelijk voelen. Morgen het testritje uitvoeren.
Ben benieuwd.
Iedereen alvast een fijne jaarwisseling toegewenst.
Kijk uit als het vuurwerk wordt afgestoken. Sleutelen met minder vingers is lastiger.
Happy 2012
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Bijna alles zit er weer op. Morgen nog even een dag handjes schudden op het werk en dan is het ergste weer achter de rug.
De testrit had het gewenste resultaat. Geen geklapper meer na vervanging stabstang. Lekker rustig.
Morgen eens kijken men bij van der Laan Abbenes de telefoon ook weer opneemt.
Ik heb het idee dat ze afgelopen week gesloten waren.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mooi dat het is opgelost
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
De multiriem en automaatbakolie zijn inmiddels ook vervangen.
Aan de kleur van de olie te zien kon verversen geen kwaad.
Ik heb het gevoel dat hij wat soepeler schakelt, maar als nieuw zal dat nooit meer worden.
Nu het volgende klusje proberen te klaren:
Ik heb nl ook last van het feit dat de km teller en snelheidsmeter soms dienst weigeren.
Ik kwam dit tegen in een ander topic:
Punaxio schreef:Wanneer de snelheidsmeter het niet doet en de km’s ook niet worden opgeteld is het probleem dat de snelheidsmeter die in de versnellingsbak zit kapot is. Het is een witte sensor met een witte stekker. De sensor zit achterop de versnellingsbak tegen het schutbord aan vast met 1 inbus schroefje. Er is wel lastig bij te komen als je geen gebruik maakt van een brug.
Ik had de mogelijkheid een brug te gebruiken en dan is de sensor binnen 10 minuten gewisseld.
Wanneer de oude sensor verwijderd is moet je alleen het asje even op de nieuw overzetten en terugplaatsen.
Let op, er kan een beetje bakolie meekomen!Wanneer de km’s wel worden opgeteld is het probleem inderdaad een soldering in de tellerbak die los zit.
Hier lopen al veel topics over, ook op het Xantia forum.
Als het uitvalt, werkt ook de cruisecontrol niet meer.
En omdat het te pas en te onpas voorkomt, wil ik dit verhelpen.
Qua werk hoop ik dat het de sensor is, scheelt een dashboard demontage. Moet de prijs natuurlijk wel meevallen.
Weet iemand de juiste benaming voor deze witte sensor, of het onderdeelnummer en prijsindicatie.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Ik heb begrepen dat zo’n sensor rond de 85 euro kost. Daarbij komt dat er toch verschillende meningen langkomen. Dus is het een lastige beslissing om tot aanschaf over te gaan zonder te weten of het onderdeel werkelijk kapot is.
Is zo iets door te meten of heeft er iemand een exemplaar over die ik een paar dagen kan lenen en daarna eventueel overneem of terug geef.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Tellerverhaal is nog niet opgelost, maar nu even een andere vraag.
Het openen en afsluiten van de auto gaat gepaard met veel herrie.
Als je dit ‘s avonds doet is in ons dorp de hele straat wakker.
Ik weet niet of het bij andere xantia’s ook zo is, maar het stoort mij.
Is het geluid uit te schakelen? En zo ja: hoe?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Heb jij het over een mechanisch geluid of iets elektrisch? Bij mijn ex-xantia was er een boel mechanisch geluid, maar dat is vrij gebruikelijk voor Troens uit de jaren ‘80 en ‘90…. Of heb jij er een soort van piepjes bij?
Misschien eens zien te vergelijken met een andere Xantia? Dan weet je het zeker…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Het is volgens mij gewoon het geluid van de op- of neergaande knoppen.
Dus mechanisch. Maar ik zal eens een andere xantiarijder aanschieten om te vergelijken.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
guzziman schreef:
Is het geluid uit te schakelen? En zo ja: hoe?
Ja. Centrale vergrendeling afkoppelen en weer ouderwetsch zelf alle deuren en kleppen bijlangs
Nadeel: het slot van je tankklepje werkt dan ook niet meer. Misschien met de huidige brandstofprijzen ook geen aanrader…
De CV van een Xantia is een lawaaiig ding, ik heb ze nog niet anders meegemaakt eigenlijk…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Het is dus een bekend verschijnsel, geen punt, dan laat ik het erbij.
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Hoi,
Ik heb de volgende vraag:
Omdat ik voor het eerst in een auto met airco rij, maar ik niet weet of die wel werkt, ben ik even bij een garage aangewipt. Zij wisten mij heel snel te vertellen dat mijn airco “leeg” is.
Verder heb ik eigenlijk niet doorgevraagd, beetje stom.
Ik kan mij namelijk voorstellen dat het circuit ook helemaal “dicht” moet zijn.
Is dit vooraf te testen, dus door er bv druk op te zetten, net als bij een radiateur?
Of moet je daarvoor eerst de boel vullen en afwachten?
Ik hoop het eerste want volgens mij is alleen het vullen al best prijzig.
Er zal waarschijnlijk ook iets van een aircopomp aanwezig zijn, daarvoor geldt dezelfde vraag:
Is die ook “leeg” te testen of die nog goed werkt?
Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen.
Alle andere aanvullende info is uiteraard ook van harte welkom.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Airco’s verliezen 10% vulling per jaar, ongeacht het gebruik.
Werking is eenvoudig te testen (temperatuur meten), zou service kunnen/moeten zijn.
Rubbers/afdichtingen verdrogen als de airco langdurig buiten werking is (geweest).
Je kan eerst met de hand even voelen of de pomp los zit, (het binnenste deel van het wiel waar de riem over loopt kan je met je vingers wel draaien als het goed is)
Daarna langs een aircoboer. Deze zal het systeem als eerste leeg en vacuüm trekken. Als het echt goed lek is is dat dan al duidelijk. anders wordt het toch vullen en afwachten.
De aircoboer die afgelopen weekend ook op de meeting airco’s aan het vullen was (Youssef) zit ergens in de regio Rotterdam, dat koste 60 euro per vulling.