Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vandaag de bougies gewisseld, en dat heb ik geweten… Ze zaten gigantisch vast, en m’n handen zitten onder de schrammen, dan weet je gelijk wat het betekent om een boxermotor te onderhouden. Maar het is gelukt. Wel opmerkelijk dat voor de oude NGK’s ik de grote bougiesleuteldop moest gebruiken, en voor de nieuwe Equyems de kleine.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die bougie’s die er uitkomen zijn voorzien van een ring, de nieuwe heeft een conisch vlak. Die horen NIET in een Gsa. Je hebt de verkeerde bougie’s gekregen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Schroefdraad is ook anders toch?
Grappig, ik maakte deze fout ook met de Visa
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Als het schroefdraad anders was dan had ik ze er nooit ingekregen. Ik heb ze bij de Französische Klassiker Onlineshop besteld, en je kunt kiezen tussen GS Kurzgewinde -6/72, GS Langgewinde 6/72- en GSA konisch (zie hier), vandaar dat ik bij deze bougies uit ben gekomen. En ik zie ook geen ring op de oude bougies zitten, ik heb er nog op gelet. Vreemd
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Eyquem bougies: voor de 1130 motor ALLEEN de 8ooLS gebruiken.
Het nieuwe type dat als vervanger wordt aangeboden voldoet niet!!!!!
Goed alternatief is Campion N6Y of N6YC. De laatste C staat voor ontstoord.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Moet natuurlijk CHAMPION zijn
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De ringen zitten misschien nog in het bougiegat!!!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Als een leek, wat kan der dan fout gaan? Slecht lopen wellicht?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als je de nieuwe bougie indraait terwijl de oude nog in het gat zit krijg je nooit een goede afdichting.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hmm, morgen dan maar naar de Brezan voor de juiste bougies.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zo, de juiste (NGK-)bougies zitten erin (dank voor het wijzen erop!), de kleppen zijn gesteld en de olie gewisseld. Voor het kleppen stellen heb ik het hele front uitgebouwd, daardoor kon ik ook veel beter bij de voorste bougies.
Helaas is het tikken nog steeds aanwezig, zij het wel in mindere mate. Eens zien of het de komende tijd een beetje beter wordt als de verse olie het blok stukje bij beetje schoner maakt en de smering weer wat beter is.
Gelijk ook even de onderkant van het blok bekeken n.a.v. het niet goed functioneren van de kachel, en de kappen om de uitlaten blijken wel aanwezig te zijn:
Toen ik de kachelslang aan bestuurderszijde weghaalde kon ik door het kachelhuis heen het rechter voorwiel zien, ongeacht de stand van de hendel op het dashboard. Dus óf de klep is stuk of weg, óf de hendel heeft geen verbinding meer. Ik had geen tijd en fut meer om dat verder uit te gaan zoeken, volgt binnenkort dus.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Zo te zien op de laatste foto heb je ook lekkage bij je LHM mof.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat zou heel goed kunnen, ik zal er eens naar kijken wanneer de d-riemen aan de beurt zijn.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het is in elk geval geen mega-lekkage. Slecht voor je subframe dat ‘t zo droog is allemaal.
Dat de kachel niet warm wil worden kan ook nog komen door een verstopte kachelbuis. Dat kan tevens schadelijk zijn voor het motorblok omdat de lucht dan niet goed wil doorstromen. Als je pech hebt is oververhitting de oorzaak van de tik.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De buis aan bestuurderszijde was van binnen vuil maar niet verstopt, ik zal eerdaags de buis aan bijrijderszijde er eens uithalen om ‘m te inspecteren. En dan zal ik ook het kachelhuis zelf eens verder gaan inspecteren. Die kachel moet ‘t gewoon weer gaan doen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91