Graag zou ik jullie hulp vragen i.v.m. de aankoop van mijn nieuwe wagen. Voordien reed ik altijd met een Citroën Xsara waar ik altijd heel tevreden over was. Helaas ben ik nu verplicht om een nieuwe wagen te zoeken door dat mijn arme Xsara een ongeval gehad heeft.. De kosten lopen te hoog op, dus kom ik beter uit met een nieuwe wagen. Hiervoor zat ik te denken aan een Citroën C4.
Ik heb mijn oog laten vallen op een Coupé model (2008), maar heb nu nog wat vraagjes. Hopelijk kunnen jullie mij hier mee helpen.
1. Is de ruimte in een Coupé beduidend kleiner dan in het Berline model? Ik vind het coupé model mooier dan de berline (maar dat zal wel persoonlijke smaak zijn), maar ik wil later niet in de problemen komen dat ik niet genoeg kofferruimte heb e.d…
2. Via via kreeg ik te horen dat de C4 nogal wat technische probleempjes kent (ramen die automatisch naar beneden gaan, etc..). Het ging om mensen die hun auto hadden ingeschreven en na een paar jaar weer beslisten om de wagen weer te verkopen wegens teveel problemen met de wagen. Moet ik hier waarde aan hechten? Komen deze problemen nog voor bij de latere modellen van de C4 of gaat het hier gewoon om “maandagochtend-modellen” zoals ik hier al eens een paar keer zag voorbijkomen?
Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen en stel ik niet te lastige vragen..
Groeten
Dieter
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5929.jpg)
Totaal aantal Berichten: 583
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Hallo Dieter,
Allereerst welkom op het forum!
Ik heb in vier jaar zo’n 120.000km met mijn C4 Berline (2007) gereden. De auto heeft me nooit in de steek gelaten. Een paar kleine dingen houd je altijd, maar dit zijn meestal bekende dingen en snel op te lossen met hulp van het forum. Meer info over mijn oude C4 vind je hier.
Volgens mij zit er niet veel verschil in kofferruimte en is die van de coupe zelfs ietsjes groter.Zie voor een vergelijk van de afmetingen bijgevoegd plaatje.
Ik heb zelf na een proefrit in beide uitvoeringen besloten dat ik voor de berline ging. Dit naar aanleiding van een paar (persoonlijke) dingen. Ik vond het zicht naar achteren een stuk minder in de coupe (alhoewel het kleine achterraam van de berline ook zijn beperkingen kent) en omdat ik regelmatig (oudere) mensen meeneem was het ontbreken van achterdeuren voor mij uiteindelijk de beslissende factor om voor de Berline te kiezen.
Wellicht dat je ergens bij een dealer beide modellen kunt bekijken?
Succes met je keuze.
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
Beste JLFME,
Bedankt voor de verwelkoming en de vlugge reactie!
Als ik je reactie zo lees klinkt het eigenlijk allemaal niet zo slecht. Dat de kofferruimte bij de coupe iets groter is is dan ook een pluspunt. De achterbank zal ik niet echt nodig hebben aangezien ik amper mensen vervoer met mijn wagen, dus dat zal voor mij geen probleem vormen.
Ik heb ongeveer een week geleden al eens een proefrit gedaan in de berline uitvoering en dat beviel me wel. Helaas was dit een benzine, dus niet echt de wagen waar ik naar op zoek was (wegens de grotere afstanden die ik afleg). Ik heb nu intussen een afspraak geregeld met de verkoper van de coupe dus dan kan ik beiden eens vergelijken. Hopelijk morgen dus goed nieuws.
In elk geval bedankt voor je hulp! Ik ben hier heel veel mee. Als de koop gedaan is laat ik dit zeker even weten. En dan hebben jullie er een vast lid bij.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5786.jpg)
Totaal aantal Berichten: 196
- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Ik heb zo’n beetje 4 jaar, en zo’n 175.000 km in een coupe VTS 1,6 benzine/lpg gereden (lease). Het enige echte probleem dat ik met deze auto heb gehad was een verrot lager van de waterpomp. Twee maal is een hoogtesensor voor de xenonverlichting vervangen, en de stuurbediening van de cruise control is vervangen. Verder probleemloos gereden.
Het zicht achteruit is, zoals JLFME al zegt, minder maar aan de andere kant heb je door het spoilertje helemaal geen last van slecht afgestelde verlichting van auto’s achter je.
Houdt er wel rekening mee dat de coupe hele grote deuren heeft, waardoor uitstappen in een krappe parkeerplek soms wat klungelig gaat. Maar omdat de c-stijl daardoor weer ver naar achteren staat heb je geen blinde vlek als je, bij inhalen, over je linker schouder kijkt. En door de kleine spiegels die ook nog niet ver genoeg naar buiten te stellen zijn, is dat wel nodig. Gelukkig heeft de nieuwe C4 grote spiegels die ver naar buiten te stellen zijn.
Al met al was ik heel erg tevreden met mijn coupe, en mis de auto af en toe nog steeds ondanks dat ik al een jaar in een nieuwe C4 rij. Als ik nu prive een auto uit moest zoeken, werd zat vrijwel zeker een cope VTS.
Bezit sinds twee jaar een C4 coupe VTR. Heerlijke auto en (nog) geen noemenswaardige problemen gehad. Wiellagers achter schijnen gevoelig te zijn. Dat lijken me zaken die niet specifiek voor een coupe of berline uitvoering zijn. Ik vind ook de coupe beter ‘smoelen’.
Wat echt een punt is zijn de grotere portieren in de coupe zoals al benoemd, beter zicht doch wel bij inparkeren wat ‘langere’ portieren die open gaan. De in-/uitstap voor passagiers achter is ook een item.
Toen wij de auto kochten had de verkoper daar een handige tip voor. Achterin moet je uitstappen zoals je instapt. Dus achterwaarts uitstappen. En ik kan je zeggen dat dat werkt…... Succes met je zoektocht in deze…....
Nou, beide bedankt nog voor jullie reacties. Ik ben deze ochtend naar de garage geweest waar een C4 Coupe 1.6 HDi Tonic te koop stond. Ik heb jullie reacties niet meer kunnen lezen voor ik vertrok richting garage, maar ik zie dan ook niet echt negatieve punten, dus zo erg is het niet. :p In elk geval, toen ik de wagen zag was ik direct verkocht (was ik eigenlijk sowieso al toen ik de C4 uitkwam. Na een korte proefrit en wat besprekingen heb ik toen besloten om de wagen te kopen. Hopelijk blijven enige problemen me bespaard.
@knarfield: Het zicht achteruit is idd wat minder, maar ik vind het nog meevallen. Ik denk eerder dat het gewoon een geval van wennen is. De Coupe versie steekt amper uit vanaf de achterruit, dus dat zal volgens mij geen probleem vormen i.v.m. parkeren. Met mijn toenmalige Xsara had ik ook nooit problemen als ik wilde parkeren. De grotere deuren vielen me ook al op, zal wel even wennen zijn denk ik. Mag ik vragen wat je met “c-stijl” bedoelt?
@luc4: Ik vind idd de coupe beter ‘smoelen’. Het heeft iets sportiever volgens de verkoper, waar ik het wel mee eens ben. Die tip voor het in en uitstappen zal ik zeker onthouden. Dat leek wel even voor problemen te zorgen toen we de wagen bekeken.
Allemaal bedankt voor jullie hulp! Zodra ik de wagen in mijn bezit heb zal ik wel wat foto’s online zetten als dit toegelaten is. Volgens mij hebben jullie er nu een nieuw (belgisch) lid bij.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5786.jpg)
Totaal aantal Berichten: 196
- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Dieter87, gefeliciteerd met je aankoop. Ben benieuwd naar de foto’s.
De C-stijl (maar dat heb ik verkeerd benoemd, het is namelijk de b-stijl), is de verticale stijl die ter hoogte van je schouder zit. Zeg maar tussen de ruit van de deur en de achterruit.
Dit wordt op de volgende site verduidelijkt; http://www.fleetcoach.nl/woordenboek.php?woord=Raamstijlen
Gefeliciteerd met de aankoop en vele fijne en veilige kilometers gewenst…....
Totaal aantal Berichten: 694
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Toen ik de mijne gekocht heb was ik ook eerst voor een Coupé gaan zien. Vond die zelf ook veel mooier dan de berline.
Maar uiteindelijk toch voor een berline gegaan, en dat om twee redenen.
Die redenen waren dat de voordeuren van de Coupe groter zijn, en deze niet voldoende open gingen in de garage. Dus ik kon niet uit de auto als die in de garage stond (had dat komen testen tijdens een testrit met een C4 coupé)
Tweede reden was dat de achterdeuren van de berline toch wel handig waren om achteraan in de auto te geraken.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)