Hallo,
ik ben al een week of twee bezig met het vervangen van mijn voorste wiellagers.
Telkens kom ik vast te zitten. Kent iemand de oplossing om dit zonder stuk 3320-t enz te doen ?$
Ik bedoel met hedendaags gereedschap .
Merci,
Jef
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Beide fusee kogels los halen, stuurkogel los halen, asmoer losdraaien met een luchtsleutel.
Fuseeblok onder pers leggen, oude eruit, nieuwe erin en alles weer monteren.
ja, maar die ring bv, die krijg ik zomaar niet los.
ik heb al in die groeven zitten kloppen, zonder resultaat, behalve dan dat ze er nu niet meer mooi uitzien .
Is daar een tip voor ? Om dus die zware ringen losgedraaid te krijgen. En moeten ze bij montage weer ‘potvast’ gezet worden ?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ohh ja, die. Dat is een leuke ring die nog wel eens vast gaat zitten..
Daar is inderdaad een tool voor maar je kan ook een beitel pakken.
Als die nog bruikbaar blijft gewooon weer monteren anders een nieuwe ring opzoeken.
Die ring moet je weer gewoon goed vast zetten, in de werkplaats handleiding staat vast wel
een aanhaalmoment.
Dus losrammen met de beitel. Ok, morgen nog eens een poging dan. Ik heb net weer 3 uur achter de rug met geen resultaat ...
Dit is vorige week in mijn topic uitgebreid besproken. Je moet eerst de borging uitboren was toen ieders mening. Ik heb de losse naaf even bij de garage gebracht. Die hebben er een speciaal tooltje voor. Ook dan kost het nog wel wat moeite trouwens. Heb je een nieuwe ringmoer? In de geval kun je hem ook helemaal doorboren, dan geeft ie ook wel op.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Centerpunt boring van de ringmoer los boren en dan nog eens met de bijtel.
Wil dat niet, dan de ringmoer opofferen: in de 2 uitsparingen op de grens met het fuseeblok met 3 of 4 mm door boren, het overgebleven randje ringmoer met bijtel weg tikken. Dit bij beide uitsparingen. Nu wip je de 2 halve moeren er zo uit. Daarna het oude lager er uit tikken door met een forse hamer op de binnenring te slaan zonder de fusee te beschadigen.
Montage: gebruik van het oude lager de buitenste lagerschaal om het nwe lager er in te tikken. Mooi gelijkmatig tikken, dan is er geen geweld nodig
Bij montage de ringmoer gewoon zo vast zetten als je met enig fatsoen lukt en daarna weer op de grens met fuseeblok dmv centerpunt borgen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Dat is helder ! Bedankt !
Morgen handig ik de fusee in z’n geheel over aan de afdeling metaal op m’n werk. Ik zal ze vertellen wat ik hier gelezen heb.
Moet lukken !
Van de oude buitenste lagerring kun je eventueel zelf ook zo’n tool maken. Rand wegslijpen op twee nokjes na en dan op een ouwe dop lassen. Maar goed, de kans dat je hem nog een keer nodig hebt is niet zo héél groot.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Dat denk ik ook niet. Maar ik heb intussen een nieuwe ring besteld, en dus de oude mag eraan. De rest zal wel lukken denk ik , hoewel mij nog altijd niet duidelijk is hoe ik de naaf uit het lager krijg. Persen of kloppen ; maar waarop steunend dan ?
Nee, andersom: het lager uit de naaf. Je kunt hem (als het goed is) eruit tikken zonder al te veel moeite. De naaf leg je bijvoorbeeld op een opengedraaide bankschroef. Het wijst zich vanzelf.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Ik moet toegeven dat ik er niets meer van begrijp: Dat oude lager moet er toch uit langs de kant waar die metalen ring eruit draait ? Om dit te bereiken moet toch eerst het getande deel uit de binnenzijde van het lager ??
Zo, het is gelukt. Maar hoe vast moe die moer nr 32 nu eigenlijk staan. Is dat volledig vast en dan een slagje terug ? Ik had het gevoel dat ik die te vast had gezet, waardoor de lagers versleten.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
275 Nm om precies te zijn. Met andere woorden: loeivast.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
En met nog andere woorden: daardoor kan je het nieuwe lager dus niet beschadigen ?
Verder maakte ik mij nog lichte zorgen over de vereiste speling tussen het nieuwe lager en de kleinste keerring, die aan de buitenzijde zit. Dit wordt vermeld in de vraagbaak als de afstand “g”. Is die van enig belang ?