Wat werk, maar als je het kachelhuis eruit haalt met de verwarmingsslang daaronder, is het een makkie.
Kost wat tijd, maar dan kun je overal goed bij.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Je hoeft niet het hele kachelhuis te demonteren. De bovenste bevestigingsbout verwijderen. De vier bouten waarmee het huis tegen het schutbord is geschroefd een paar slagen lossen. Nu zit er genoeg beweging in om de korte kachelslang zonder moeite te kunnen verwijderen. Een paar veertjes verwijderen die de beide helften van het kachelhuis bij elkaar houden, het uiteinde draaien en je hebt ruimte genoeg.
Hee Jochem, ik ben wel benieuwd als je die pomp los krijgt, of dat getik dan ook weg is. Volgens mij kun Je de benzinepomp niet afstellen, maar als je het bruine pakkings-plaatje wat opschuurt, zou hij dichter op de nokkenas komen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Leuk verschil, die twee foto’s. Verschil zit ‘em voornamelijk in de techniek, lijkt me want uiterlijk is er weinig verschil op te merken.
Weer lekker bezig! Binnenkort dus maar een koppelingswissel?!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Laat die gekookte lijnolie lekker aan je voorbij gaan. Spul maakt het kunststof enorm vet en daar gaat vuil zich heel fijn aan hechten. Ik was er eerst ook gek op, tot dat ik mijn bumpers nog maar amper schoon kreeg.
Misschien een structurele oplossing; spuiten met kunststoflak? Heb ik destijds ook bij mijn Visa gedaan. Voordeel: is een stuk duurzamer (ook al kan dat wel eens gaan afbladderen, maar dat zal niet binnen een paar weken gebeuren .
Verschil:
Let op: dit is dus niet zomaar zwart, maar echt ongeveer het grijs wat er destijds op hoorde.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als je vet spul gebruikt, zoals lijnolie, dan moet je dat na een uurtje intrekken goed uitwrijven met een droge doek en daarna niet bij elke wasbeurt opnieuw vet maken maar gewoon met water schoonmaken. Anders wordt ‘t inderdaad een vette troep waar vuil zich in nestelt.
En zoveel mogelijk voorkomen dat er was op de kunststofdelen komt want daar krijg je lichte plekken van.
Als ‘t niet meer schoon wil dan kun je idd erg mooie resultaten behalen met spuiten.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
@Punaxio: Binnen niet al te lange tijd moet het blok er dan idd maar uit voor een nieuwe koppelingsset. Neem ik gelijk het distributiecircus ook mee, dus inclusief T-mof e.d. Blok ligt er dan toch al uit, kan ik er nog makkelijker bij, gelijk een rondje keerringen e.d. inspecteren. Maar goed, eerst daarvoor maar eens logistiek de boel op poten zetten en wachten tot ik eind deze maand m’n vakantiegeld krijg.
En dank voor de bumpertips! Zal later deze week eens het kachelhuis (deels of geheel) loshalen om zo de pomp te kunnen uitbouwen. Wordt vervolgd!
En sowieso is het dus de bedoeling om m’n barreltje te showen in Veenhuizen a.s. weekend
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Foefje dat mij is geleerd door een Citroën-monteur:
De koppelings-set is te vervangen door de motor los te maken van het koppelingshuis en de traverse en de uitlaat bij de spruitstukken, vervolgens een stukje naar voren te trekken, net tot de prise-as uit de drukgroep komt; de motor hoeft er dan niet uit.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dankzij de tips lukte me het vanmiddag de brandstofpomp uit te bouwen, na het deels demonteren van het kachelhuis. Dit trof ik aan:
Joepie, wat een zooi… Ook op de voet waar de pomp op zit zaten flink wat resten vloeibare pakking. Allereerst heb ik alle vloeibare pakking weggehaald. Daarna ben ik eens gaan meten. De afstand van de nokkenas tot de bovenkant van de spacer leek redelijk in orde, zowel met de nok omlaag als omhoog, vergeleken met de maten die de Haynes noemt. Het nokje van de benzinepomp steekt nog 4 mm uit, wat volgens de Haynes de minimum maat is. Vervolgens heb ik twee nieuwe pakkingen gemaakt van een melkpak en de boel weer ingebouwd. Het nagelen was nadien nog onveranderd aanwezig.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Brrr. Als alle pakkingen op deze manier zijn samengesteld…
Je zou kunnen overwegen om een ander blok op te scharrelen en dat klaar te maken. Je bent nu toch al van plan om de boel uit te bouwen vanwege de koppeling. Vervolgens kun je het huidige blok opknappen en dan heb je er een op reserve staan…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Een heel blok kan ik helaas niet bergen, dus ik zit er aan te denken om er een andere rechter cilinderkop op te schroeven, als de boel toch al los ligt. De rest van het blok lijkt nog prima in orde, het nageltje zit echt alleen in de rechterkop, het hele blok is lekvrij, op een flink zwetende T-mof na. Nieuwe riempjes en rolletjes, nieuwe T-mof, nieuwe koppeling, nieuwe remblokken voor, en hij zou er weer tegen moeten kunnen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Oh ja, vandaag bij de post:
Twee splinternieuwe knipper-/stadslichten voor de prijs waar ik er op Citromobile nog niet eens eentje voor kon kopen. Ze gaan nog eventjes op de plank tot de nieuwe schermen er op komen. Eén van de oude schermen heeft een deuk pal naast het knipperlicht waardoor het knipperlichtglas net niet meer lekker past.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Heb je dan helemaal niks aan die ene die je op Citromobile had gevonden?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb op CM alleen maar losse glaasjes gekocht. De complete lampen die daar lagen waren mij of te slecht of te duur of een combinatie van beiden. De reflectoren van mijn eigen lamphuisjes zijn ook al behoorlijk gaar zag ik later, dus vandaar deze actie
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vanmiddag maar eens een paar foto’s geschoten van het wagentje:
Het zonnetje liet helaas verstek gaan, maar dat mocht de pret niet drukken. Gelijk de tank volgegooid met Shell V-Power, eens zien hoe dat loopt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91