Roest
Casper2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-05-2012

Gepost: 14 mei 2012 12:05 PM

Hoe roestgevoelig is een XM? Kan zo’n auto gewoon het hele jaar buiten staan zonder dat je daar een hoop ellende mee krijgt?

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 14 mei 2012 01:18 PM
  [ # 1 ]

Welkom, Casper2! De XM is een redelijk moderne en af-fabriek goed tegen roest beschermde auto. Het koetswerk roest niet snel, maar indien het langdurig aan vochtigheid wordt blootgesteld, kan een periodieke anti-roestbehandeling geen kwaad. Dat geldt nog sterker voor de bodem die op drempeltjes e.d. kaalgeschuurd zou kunnen zijn. Diverse stekkerverbindingen houden helemaal niet van vochtigheid. Grofweg geldt: hoe later het bouwjaar, hoe minder zorgen op elektrisch gebied.

En nu jij Wink. Heb je een XM gekocht, of heb je er een op het oog? Hou je ons op de hoogte?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Casper2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-05-2012

Gepost: 14 mei 2012 01:28 PM
  [ # 2 ]

Ik heb zelf een 2cv en die staat netjes droog in de garage. Maar ik zou er iets bij willen hebben.En ik vind een XM type 1 een erg mooie auto en een geweldige vering. Alleen deze auto zal met weer en wind buiten staan want ik heb maar 1 garage. Als er zout ligt zou ik er niet mee rijden. Ik heb er nog geen op het oog want men ouders vinden het niet verstandig zo’n auto te kopen. Ook vanwege de hoge onderhoudskosten en het verbruik ervan. Ik zal er zo’n 2000 tot 3000 kilometer per jaar mee rijden. Dus ik moet ze overtuigen. En ik ben zelf ook benieuwd hoe jullie ervaring is met een XM op het gebeid van storingen, onderhoud en reparaties.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 14 mei 2012 01:32 PM
  [ # 3 ]

Het zijn inderdaad niet de goedkoopste auto’s in het onderhoud… Lees eens wat topics door hier in het XM-subforum, dan wordt je snel wijzer. Zowel via de zoekterm “roest” als “onderhoudskosten” zul je veel interessante topics vinden!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Snoet
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-05-2011

Gepost: 14 mei 2012 04:29 PM
  [ # 4 ]

Van alle problemen die je met een XM kunt hebben is roest wel de minste. Mijn ervaring is dat ze vrijwel niet roesten. Bij mij staan ze altijd buiten.
Qua kosten hangt het erg af van wat je zelf aan onderhoud kunt doen. Heb je geen sleutelervaring of -mogelijkheden en je bent afhankelijk van de garage, reken dan zeker op 1000 tot 2000 euro per jaar. Doe je alles zelf, reken dan op ongeveer 1000 euro.
Echter, er zijn ook mensen die kopen een auto voor 1000 euro die onlangs een beurt gehad heeft en die technisch redelijk in orde is, doen nagenoeg niets aan onderhoud (behalve wat olie) en die rijden door totdat het beestje de geest geeft. Dat kan best wel een jaar of drie duren. Heb je een hoop plezier in die tijd.
In dat geval ‘consumeer’ je de auto. De meeste mensen op dit forum proberen ze juist zo lang mogelijk op de been te houden. Het is echter wel een manier om te kijken of het wat voor je is.
Je kunt dan het beste een simpele 2 liter nemen van een zo laat mogelijk bouwjaar. Type 1 is wat storingsgevoeliger dan type 2. Hoe meer opties, hoe meer kans op storingen.

Ik vind het wel leuk als een jonge enthousiasteling zich aan een XM waagt. Dat zie je niet veel.
Het verschil met een eend is reusachtig ...

Profiel  
 
Casper2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 12-05-2012

Gepost: 14 mei 2012 04:34 PM
  [ # 5 ]

Ik ben zelf echt niet handig. Mijn eend gaat altijd naar de garage toe als er iets is. Het enige wat ik doe is olie peilen en dan houdt het echt op. Dus hij zal altijd naar een garage gaan.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 14 mei 2012 04:41 PM
  [ # 6 ]

Wellicht dan een beter idee om een Xantia te kopen? In veel grotere getale aangeboden (ook qua 2e hands onderdelen e.d.) en net zo betrouwbaar en ook volledig verzinkt en daardoor vrijwel roestvrij. Maar (mits standaard gemotoriseerd) een stuk onderhoudsvriendelijker en betaalbaarder (doorgaans geen hydractief, geen turbo’s of grote zescilindermotoren). Tip: laat in dat geval een Activa staan Wink

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 14 mei 2012 08:38 PM
  [ # 7 ]

Xantia, de Franse Toyota.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 mei 2012 08:41 PM
  [ # 8 ]
Casper2 schreef:

Hoe roestgevoelig is een XM? Kan zo’n auto gewoon het hele jaar buiten staan zonder dat je daar een hoop ellende mee krijgt?

Het hangt er van af hoe oud die auto is (serie 1 of serie 2?) en hoe men er mee is omgegaan. Ik heb zelf een serie 1 van 94, een turbo diesel, en die heeft behoorlijk last van rot aan het achter subframe en de dorpels. Ook zijn voorganger, een 91-er V6 had een kuis verrot achtersubframe. Xm’s kunnen écht wel roesten hoor…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 14 mei 2012 09:54 PM
  [ # 9 ]

Xantia’s trouwens ook, staat hier een break in de straat die de strook plaatwerk voor het achterwiel/tegen de achterdeur compleet weg is.

En ja, achtersubframe’s, dorpels en de balkjes achter de voorwielen zijn wel de zwakke punten van een XM.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 14 mei 2012 10:11 PM
  [ # 10 ]

Bumpersteunen voor zijn ook bijna altijd weggerot.
En soms kan de onderkant van het voorspatbord ook lekker bezig zijn.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 14 mei 2012 10:36 PM
  [ # 11 ]

Maar… dat wil niet zeggen dat álle XM’s en Xantia’s per defenitie zo rot als een mispel zijn Wink Mijn ‘93 Xantia Berline heeft nog nauwelijks last van roest, en waar het een beetje roest is geen enkel probleem voor APK e.d. Maar vroeg of laat gaat elke auto roesten. Goed opletten dus, de moraal van het verhaal is dat veel met name jongere Xantia’s en XM’s prima roestvrij kunnen zijn en lang kunnen blijven. De rottende dorpel bij de Xantia Break waar citro-power het over heeft is een kwaaltje wat nog wel eens bij Breaks voorkomt, slechts zeer zelden bij Berlines.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 15 mei 2012 06:14 PM
  [ # 12 ]
BasisBIX schreef:

Bumpersteunen voor zijn ook bijna altijd weggerot.
En soms kan de onderkant van het voorspatbord ook lekker bezig zijn.

Klopt ja, van de voorspatborden komt door zand/vuil ophoping.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook