Dag allemaal, na bijna twee maanden in mijn ZX-je, en deze doorverkocht te hebben aan mijn moeder ben ik met een schuin oog op zoek naar een leuke tijdelijke auto.
De maandelijkse lasten zijn niet heel belangrijk in dit geval, aangezien ik de auto maar anderhalve maand zal rijden voor privé km’s, en voor mijn werk heb ik een tijdelijke Renault Twingo tot de nieuwe geleverd is.
Vandaag kreeg ik een hele nette 2.0i 16V VSX uit 1993 (type 1a) met 240.000 op de teller aangeboden voor €1500,-, de auto is in goede staat van onderhoud. Maar de prijs lijkt mij ietwat hoog? Want voor dat bedrag kun je ook een leuke en een stuk jongere Activa krijgen. Want ik bekijk het altijd zo: Een auto van ‘1750,-’ krijg je meestal wel mee voor tussen de €1500,- en de €1600,-.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die activa’s zijn niet voor niets de goedkoopste xantia’s. Niemand wil ze hebben dus dat is geen goede norm als het om prijzen gaat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Maar een 16V VSX valt ook wel in diezelfde categorie of niet dan? Want dat ie er dus eentje met hetzelfde blok als een ZX 16v, met variabele kleptiming, dus de minder betrouwbare 16v.
Is in principe de voorloper van de Activa’s, want het is de ‘sportieve’ uitvoering van de 1a/b serie.
Of is de 16V veel gewilder/betrouwbaarder dan een Activa?
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Een 16V vsx is op dit moment in ieder geval zeldzamer dan een activa.
Heeft overigens geen variabele kleptiming, maar een soort van variabel inlaatspruitstuk.
Hiervan kunnen de vacuumdoosjes (die de boel bedienen), wel eens defect zijn.
En dan mis je vermogen in het lage/ midden gebied, dacht ik.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je voor 6 weken een € 1500 wil besteden kun je beter huren…
Ik kan helaas geen auto huren gezien mijn leeftijd, hoezo leeftijdsdiscriminatie?
Om een auto te huren moet je minimaal 21 jaar zijn, en ik verwacht niet de volle 1500 euro weggegooid te hebben na 1,5 maand?
Dat ik er iets op toeleg, à lá, maar dan heb ik wel een échte mooie klassieker onder mijn bips gehad.
En ik ben op zich wel citroën-fan, vooral het hydropneumatische gedeelte dan zegmaar.
Vandaar dat ik als tijdelijke auto toch wel bereid ben om weer tijdelijk een Xantia te rijden (gezien de dure benzineprijzen was mijn vorige niet te handhaven om mee te gaan werken tegen 19ct km-vergoeding).
De auto gaat na de benodigde tijd gewoon in de verkoop hier op het forum, en als hij te lang te koop blijft staan schors ik hem tot iemand hem wil kopen.
Ik ben namelijk niet van plan om een nette 16V VSX, welke behoorlijk zeldzaam beginnen te worden, naar een ‘petje’ te laten gaan en hem af te laten trappen om een jaar later op de sloop te liggen.
Mocht ik 1500 euro willen uitgeven en er niks om geven deze nog terug te zien kocht ik wel een slechte en rotte CX, om even kort te genieten en daarna tot de conclusie te komen dat ze reddeloos verloren is als ik er geen geld in steek.
De aankoop van die VSX doe ik met mijn hart, niet echt met mijn kop, ik weet dat het geld kost, en ik weet dat het verstandiger zou zijn een saxo o.i.d. voor zo’n periode te kopen, maar hee! Af en toe mag je jezelf toch wel iets gunnen? Met het oog op het feit dat ik de komende 3 jaar vastzit aan een nieuwe Renault Twingo… (wel lekker snel auto-tje moet ik zeggen met 1.5dci).
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Bedenk je ook dat een Xantia kopen een makkie is, maar verkopen een ramp, zeker bij de complexere exemplaren. De vraag is vrijwel nul en er staan er vele tientallen te koop.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Oke, dat het kwijt worden van een Xantia zo enorm moeilijk is was mij nog niet bekend.
Mijn Xantia was namelijk in 1,5 week verkocht.
Een zeldzaam exemplaar is dus moeilijker te verkopen dan een gangbaar als ik het goed begrijp?
Dus een gewone 2.0 16v is een betere keus dan een VSX?
Wat zou dan de beste keus zijn als ik voor tussen de €1000 en €1500,- een tijdelijke écht leuke auto wil rijden die ik wel niet al te moeilijk verkocht krijg (binnen 1 maand graag, in de zomer gaat zoiets toch iets gemakkelijker dan in andere jaargetijden).
Liefst een Citroen, en kom niet aan met een AX GT, die zijn niet te vinden in nette staat, als je er uberhaupt al eentje vindt.
Helaas.
Mazda 323f 1.5i GLX 1994 -verkocht-
Citroen Xantia 1.8i Collection 1998 -verkocht-
Citroen ZX 1.6i Avioraz 1996 -verkocht-
Renault Twingo 1.5 DCI ECO2 Dynamique (bedrijfsauto)
Citroen BX 1.9i GTI 1994