Nr 14 waarschijnlijk.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik zie dat ik de verkeerde tekening heb geplaatst, deze verschilt in details, o.a. wel of geen thermocontact. Dit is de juiste:
Er is geen sprake van ‘het’ relais, het zijn twee groene relais, nr 6 op de tekening, en één paars relais, nr 7. Deze maken alledrie deel uit van de werking van de fans. Daarnaast speelt de bitron-eenheid (nr 13) nog een rol. Deze zit verstopt onder de bumper, als ik het goed herinner voor/onder de koplamp aan bestuurderszijde. Waar violet relais nr 14 zit weet ik niet, wellicht bij de andere relais op de relaisplaat bij de accu. Wellicht een idee om dit artikeltje eens te lezen, waar haarfijn de werking van deze constructie wordt uitgelegd. In jouw geval gaat het gedeelt over ‘met airco’ op, aangezien jouw fans op dezelfde manier werken als die op een Xantia met airco.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Die gast van Brezan zei nee mijnheer het is echt u thermocontact ...ik sta hier al 15 jaar..bla bla bla!
Ik heb de relais eigenlijk er alleen maar even in en uit gehaald en de voetjes bekeken dat zag er goed uit en voila ....de van draait niet meer als het contact uit is..strax even proefrijden maar ik denk dat het euvel verholpen is ...en ZONDER kosten ..lang leve het forum!
Bedankt Japv! gr Ryan
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
En zo blijkt dat ook na 15 jaar nog iemand wat zou kunnen leren Spuit even wat contactspray in de voetjes van de relais en schuif de relaisblokjes even wat in en uit, om zo het contactvlak weer een beetje te schuren en te voorzien van contactspray.
Graag gedaan, het was voor mij ook even uitpluizen, en ook ik heb wat geleerd: een Xantia zonder airco maar met automaat heeft ook dubbele fans Hopelijk blijft het euvel nu voorlopig weg.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Trouwens nu we het toch over de koeling hebben als je koelvloeistof hebt bijgevuld en ik gebruik dat PET fles systeem
Dan zit de ontluchter op de bovenste slang van de kachel toch?
en vul je bij met draaiende motoer of niet?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Er zitten drie ontluchtingspunten in je koelsysteem: eentje op het thermostaathuis (zwart dopje, lijkt op ventieldopje), eentje bovenop de slang die van thermostaat naar kachelradiator loopt (breder dopje met sleufje erin) en eentje op één van beide slangen waar ze het schutbord ingaan (ook een klein dopje dat lijkt op een ventieldopje). Let op, het is allemaal plastic, en in jouw geval al bijna 20 jaar oud, dus niets forceren.
Bijvullen tijdens het draaien kan wel, mits niet in al te grote hoeveelheden, rustig aan dus. Bij jouw reservoir is de stand goed zolang je in het gat van het reservoir nog koelvloeistof ziet.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91