Roest "achter" de tankdop.
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 19 november 2005 05:41 PM

Hebben jullie hier ook last van?

groter plaatje

groter plaatje

groter plaatje

Tips?
De roest zit onder dat koperkleurige ronde onderdeel waar je de tuit van de benzineslang indoet.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 19 november 2005 05:52 PM
  [ # 1 ]

toch even losschroeven en schoonmaken allemaal,
bij mij begon dat ook zo, en nu is het een groot gapend gat bij de tankdop, dat moet nog even bij geplolyesterplamuurdlaswerkextrablikeropschroeven zegmaar
Maar ik wil wel even benadrukken dat het echt héél lelijk kan worden als je er niet op let. als je het achterwiel er uit schroeft kun je er zo bij, de 3 schroefjes los, en je hebt zo de slang in je handen.
Zorg er wel voor dat je dat níet rokend doet Smile

suc6!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 19 november 2005 06:01 PM
  [ # 2 ]

Okee, gelukkig rook ik niet Smile

Schoonmaken en ergens mee insmeren? Ik heb nog wel van dat spul dat roest omzet in een zwarte laag, en ik lees hier erg vaak iets over Owatrol?

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 19 november 2005 06:39 PM
  [ # 3 ]

Dat soort goedjes zijn er van verschillende merken en berusten op een chemisch proces, waarbij ijzeroxide inderdaad veranderd in een soort plastic achtig spul.
Een deel van dat proces kan je ook doen door het een aantal uur bloot te stellen aan fosforzuur. Fosfurzuur lost wèl oxiden op maar géén metalen. Het zit als voedingszuur in bijvoorbeeld cola, vandaar de mythe van cola als roestoplosser. Fosforzuur zit ook in vloeibare snelontkalker voor koffiezetter, strijkijzer, etc.
Ik gebruik het om kleine onderdelen en metselgereedschap weer blank te maken. Een fosforzuuroplossing van 1 tot 2 % is al voldoende om na een halve dag tot een nacht het gewenste effect te hebben. Naarmate je een sterkere oplossing gebruikt gaat het vanzelfsprekend sneller.
Na de reactie blijft een zwart laagje achter op de plaats waar roest was: De ijzeroxide is veranderd in ijzerfosfaat. Dat ijzerfosfaat is gemakkelijk af te wassen met water en een (tanden)borstel. Daaronder komt glanzend helder staal tevoorschijn.

Die koper/messing-achtige look van veel onderdelen aan de auto is overigens gepassiveerd verzinkt staal. Elektrisch verzinkt staal dat is nabehandeld met een of andere chroomoplossing.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 19 november 2005 06:55 PM
  [ # 4 ]

vandaar de mythe van cola als roestoplosser.

Werkt Cola nu wel of niet dan?

Jeroen

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 19 november 2005 07:18 PM
  [ # 5 ]

Ja, cola werkt, omdat er fosforzuur in zit. Het erodeert ook je tandglazuur. Het koolzuur bevordert een en ander ook nog een beetje.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 19 november 2005 11:29 PM
  [ # 6 ]

m’n breakje heeft het ook, ik ga er een andere tank mond in zetten…

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
ROELXYZ
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 28-05-2011

- BX 14 TE
Gepost: 25 mei 2012 07:28 PM
  [ # 7 ]

ik heb hier nu ook last van,


maar hoe kom nu toch aan een ander tank-mond, ik zoek me een aap…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27895
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 mei 2012 08:25 PM
  [ # 8 ]

Dat wordt lastig die zijn NFP (niet meer leverbaar).

Om het nog eenvoudiger te maken zijn er diverse uitvoeringen… Zo heeft een BX met extra tankje een andere dan een BX die geen extra tankje heeft.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook