Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Still cruising strong
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Als zaakwaarnemer voor Prutsy de Activa naar de Apk gedaan. Het ding was weer prima inmorde met uitzondering van het CO percentage als hij op LPG loopt! Dit was namelijk 2000% te hoog: 6,73 i.p.v de toegestane 0,3. Ik heb samen met de LPG boer geprobeerd het naar beneden te sleutelen maar dat lukte alleen bij de stationairloop. Woensdag heeft de LPG boer nieuwe software waarmee de injectietijd naar 1 milliseconde kan worden vervroegd. We wachten af.
Prutsy komt in de eerste week van mei terug en dan wil ik dat het ding direct bruikbaar is. Intussen wordt hij gebruikt door mijn dochter, Prutsy’s zus dus, die net haar rijbewijs heeft gehaald. Staat wel leuk zo’n jonge meid in zo’n snelle bak!
Groet Jan
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ai, Jong en een snelle auto, dat is meestal geen goeie combi…..
(Niet te serieus nemen..)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
En intussen is de Actifus goedgekeurd! Bij de LPG boer in Doornspijk (een erg goede)de hele handel opnieuw ingesteld en jawel: netjes binnen de grenzen. Wel loopt het ding op LPG nu erg brak. Dit ligt waarschijnlijk aan een brakke temperatuur- of MAPsensor.
Van de week komt Prutsy weer thuis en dan zullen we ons daar over gaan buigen.
Groet JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Ondertussen ben ik alweer een tijdje thuis en rijd het hok perfect op LPG. De MAP en temperatuur sensor zijn vervangen. Dat was echter niet de kwestie. Er is destijds nieuwe firmware in de LPG ECU geladen waardoor de injectietijden verkort konden worden tot 1.5 ms. met de oude firmware was de minimale injectietijd op gas namelijk 3.2 ms. Aangezien het hok op benzine met 2.8 ms inspuit vond ik dat al wat raar, maar het was een minimum wat de fabrikant in eerste instantie aanhield.
Uiteindelijk is er nu dus firmware in geladen waardoor de minimale injectietijd naar 1.5 ms kan worden terug geschroefd. Met die nieuwe firmware is het stationair toerental grof afgesteld zodat de auto door de APK heen kon. Na thuiskomst heb ik de laptop er zelf weer aan gehangen en het geheel goed afgesteld. Het hok loopt nu dus eindelijk perfect op LPG zonder vermogen en/of koppel te verliezen en het ding blijft nu binnen de gestelde emissienorm.
Zowel op benzine als op LPG blijft het ding nu prachtig draaien. Vandaag nog wel even de laptop er aan gehangen om de stationaire toeren regionen wat rijker af te stellen. Op LPG sloeg het kreng nog wel eens af als je hem terug liet vallen naar stationair toerental. Dat klopt nu dus ook allemaal. Het heeft even geduurd voor het allemaal echt goed werkte, maar het is nu echt voor elkaar. Met de prijzen aan de pomp heb ik ook nog geen moment spijt gehad van de investering. Sinds inbouw november vorig jaar heb ik alweer 16000 km met het apparaat gereden dus ik ben al hard op weg om de investering terug te verdienen!
Verder vandaag het interieur maar weer eens uitgezogen en het leren interieur gereinigd en behandeld met een of andere conditioner. Het ziet er mooi strak uit, en voelt een stak soepeler aan. Nu maar eens op zoek naar een spuitbeun om wat lelijke plekken bij te laten werken . Ook is het hok in april goedgekeurd met de schijven/blokken voor als adviespunt. Van de week dus maar een setje Brembo schijven en Textar blokjes meegenomen bij mijn bijbeunadres die nu liggen te wachten op montage.
To be continued dus, zoals gebruikelijk is met dit franse hok.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
En vandaag de linker achterband lek gereden. Ik had het helaas laat in de gaten, en dus is de hele zijwang van de band verbrand. Erg zuur, aangezien er nog zeker 4-5 mm profiel op de band zat. De 2 voorbanden zijn ook bijna op, dus het worden maar weer 4 nieuwe. Ben nu aan het dubben welke uit dit lijstje het moeten worden:
- Bridgestone Turanza ER 300 Ecopia 205/60 R15 91V
- Pirelli CINTURATO P6 205/60 R15 91V ECOIMPACT
- Vredestein SPORTRAC 3 205/60 R15 91V
- Continental PremiumContact 2 205/60 R15 91V
- Continental PremiumContact 5 205/60 R15 91V
- Micheling ENERGY SAVER 205/60 R15 91V GRNX
Die laatste overweeg ik overigens niet eens echt. Niet echt een band voor dit type Xantia. De prijzen liggen bij alle banden maximaal een tientje uit elkaar, dus daar hoef ik de keuze niet vanaf te laten hangen. Vanavond maar even overwegen wat ik wil, en morgen @ het bijbeun adres maar 4 exemplaren bestellen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Er is een nieuwe Vredestein Sportrac 5 uit, misschien is dat wat?
Volgens mij ontloopt het elkaar allemaal niet zo gek veel.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik zag vanmiddag in het systeem geen Sportrac 5 staan. Morgen nog eens checken. Ik denk dat het de Conti’s worden. Specifieker; de Premium Contact 5. Morgen nog even op mijn gemak alle leveranciers afgaan.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Hoe, jij durft
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het is maar hoe je het bekijkt. Het Franse hok tuigt tenslotte toch het Duitse rubber af en niet andersom.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Falken banden ook overwogen?
Onder de CX GTI zitten Falken ZIEX 912 (in 195-60-R15) en onder de C4 VTS van m’n moeder zitten Falken Azenis FK nogwat.
Over beide types ben ik zeer tevreden!
En de Falken’s onder de C4 doen het echt niet slechter dan de Michelin’s Pilot Exalto’s die er eerst onder zaten, terwijl de prijs stukken lager is.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Bovenstaande lijstje kan ik zo bestellen via USN waar ik dus parttime werk, ik zag geen Falken in de lijst staan. De banden die ik via USN regel zijn voor mij zeer scherp geprijst. Vandaar dat ik liever een keuze maak uit bovenstaand lijstje
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik zou in ieder geval die ecorommel niet nemen. Dus dan is die Conti misschien niet zo gek inderdaad.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die Turanza’s zijn niet echt eco. Qua grip ben ik zeer te spreken over de Turanza’s zowel bij droog als nat weer. De slijtvastheid daarentegen…
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Gisteren heb ik 4 nieuwe Continental PremiumContact 5 banden in transfer gezet vanuit een ander filiaal van de onderdelentoko waar ik een beetje bijbeun. Die zijn als het goed is vandaag binnen gekomen. Morgen eens kijken of ze er liggen en of ik ze even rap kan wisselen
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005